V průběhu pandemie v sobě Češi objevili (ne)jednu dlouho skrytou vášeň. Vášeň pro karavaning. Zatímco na konci roku 2019 se zde podle Asociace kempování a karavaningu nacházelo necelých 50 tisíc registrovaných obytných vozů, potažmo přívěsů, v polovině letoška už to bylo tisíc bezmála šestapadesát. Za hranice se moc nesmělo, zprvu vůbec, a tak vzali lidé autopůjčovny útokem a kempy za vděk. Řečeno jinak, období covidu bylo – navzdory faktu, že se jednalo o první ze zřejmě několika na sebe navazujících krizí – pro rozjetí byznysu sázejícího na zprostředkovávání obytňáků a přívěsů jako stvořené. A zdá se, že tento boom přetrvává i nadále.
„Letošní sezóna byla povedená,“ pochvaluje si Lukáš Janoušek. Jeho jméno je všem nadšencům výše popsané kratochvíle velmi dobře známé. Již druhým rokem totiž šéfuje oblíbené internetové platformě Campiri, prostřednictvím níž si smí ,dům na kolech‘ půjčit úplně každý a stejně tak skrze ni může každý svůj vlastní obytný vůz či přívěs nabídnout ostatním.
„Na začátku roku zde panovala vlivem konfliktu na Ukrajině velká míra nejistoty, jinak ale byla zejména letní sezóna opravdu silná. Z pohledu čísel se nacházíme na trojnásobku loňských výsledků, což znamená, že majitelům obytných vozů vyplatíme za jejich pronájmy již střední až vyšší desítky milionů korun. Vloni se naše tržby zastavily na hranici kolem 350 tisíc eur, letos bychom se měli dostat až na nějakých 1,3, respektive 1,4 milionu (přibližně 32 až 35 milionů korun). Takže je to vlastně i o něco víc než trojnásobek,“ prozrazuje devětatřicetiletý podnikatel a dodává, že třikrát větší by letos měl být i počet samotných zápůjček.
V roce 2021 jich Campiri zaevidovalo na osm set, tentokrát si dalo za cíl necelých dva a půl tisíce. Takový nárůst by přirozeně nebyl možný nebýt kontinuálního rozšiřování nabídky vozů. Ať už těch od půjčoven, běžných lidí, či ,vlastních‘. „Technicky vzato Campiri žádné vozy nevlastní. Ty, které nepatří uživatelům platformy, náleží leasingovým společnostem a investorům. Takových vozů máme aktuálně asi čtyřicet, přičemž do konce roku bychom toto číslo chtěli navýšit na padesátku. Celkově pak na platformě nabízíme asi 800 obytňáků a karavanů,“ konstatuje.
Vlastněním karavanu se skutečně vydělat dá
Nepochybnou výhodou Janouškovy platformy je fakt, že umí auta dobře pořídit, získat na ně cenově zajímavé pojištění, zajistit jim kvalitní servis i místo na parkování a následně je ještě výhodněji nabídnout k prodeji soukromým investorům. Službu nazvanou Peer2peer All Inclusive spustilo Campiri letos v létě, přičemž zájem je značný.
Úkolem firmy je v tomto případě se o vůz kompletně postarat. To znamená vyřešit za majitele půjčování, pravidelnou údržbu i servis a na konci každého měsíce mu vyplatit i předem smluvený výnos. „V tomto produktu vidíme velký potenciál. Majitelé se nemusejí vůbec o nic starat, a přitom mohou jejich vozy slušně vydělávat, když je sami nepotřebují. Jednomu zákazníkovi jsme takto během několika měsíců vydělali přes 200 tisíc korun,“ chlubí se Janoušek a zároveň zdůrazňuje, že na vlastnění karavanu „se skutečně vydělat dá“.
O jaký konkrétní vůz se bude jednat, je přitom dle šéfa Campiri zcela jedno. Samotná značka obytňáků nehraje při výběru auta, s nímž má člověk vyjet na dovolenou, téměř žádnou roli. Dost možná i proto, že řada lidí stále teprve přichází karavaningu na chuť a jména jednotlivých výrobců jsou jim de facto cizí.
Rozhodujícím faktorem, zda si daný vůz půjčit, či nikoliv, je hlavně jeho výbava. Lidé se orientují podle toho, kolik se do auta vejde osob, jestli disponuje automatickou převodovkou, nebo manuálem, zda má obývací část vozu vlastní klimatizaci či jak útulně vypadá jeho interiér. Obecně pak dle Janouška platí, že zájem je především o obytné vozy. Obytné přívěsy jako takové jsou spíše okrajovou záležitostí, na což má do značné míry vliv skutečnost, že k jízdě s nimi v přívěsu je mnohdy zapotřebí řidičské oprávnění skupiny B96, zatímco u obytňáků si člověk vystačí s klasickým ,béčkem‘.
Sehnat obytňák o prázdninách je nemožné
Stejně jako převládají obytné vozy nad přívěsy, mají uživatelé Campiri poměrně jasno i v tom, ve kterém období se na dovolenou na čtyřech kolech vydat: „Stále platí, že hlavní sezóna probíhá od července do srpna, kdy je zcela plno. Najít volný termín na půjčení auta je v tomto období skutečně takřka nemožné. Mimo tyto termíny je to ale přesně naopak.“
A právě to by chtěli Janoušek a spol. v brzké budoucnosti změnit. Se svými kolegy je totiž přesvědčen, že karavaning má své kouzlo po celý rok – tím spíš, když jsou vozy jako takové vyhřívané. Problém však představuje nedostatečná místní infrastruktura.
„V Česku je spousta kempů přes zimu zavřených, takže s infrastrukturou je to tady docela špatné. Na druhou stranu, stačí dojet za hranice do Rakouska, kde je naopak zimní karavaning velmi populární. Člověk se zde může pohybovat podle toho, kde jsou zrovna optimální sněhové podmínky, kempy jsou na návštěvníky připraveny, zákazníci mohou užívat wellness a další podobné vymoženosti. Areály jsou kolikrát přímo u sjezdovek, takže stačí jen vyjít z karavanu, nasadit přeskáče a jít jezdit. Je to tedy úplně o něčem jiném. No a něco takového se nyní snažíme naše zákazníky naučit. Snažíme se jim vštípit do hlavy, že nabídka je dostatečná, vozy jsou vyhřívané, ceny nižší a že se to rozhodně vyplatí,“ vysvětluje šéf Campiri s tím, že v současnosti tvoří 80 procent jeho byznysu období od dubna do října.
Za sluncem
Z dat, která stihl Janoušek během necelých dvou let, co firmu řídí, získat, vyplývá, že nejoblíbenější destinací Čechů je právě Česká republika. Jinými slovy, mnoho kilometrů během své karavanové dovolené obvykle nenajedou. Představa, že si někdo půjčí v Praze obytňák, nasouká do něj celou rodinu a vyrazí si například do Portugalska, je realitě velmi vzdálená. Nejvzdálenějšími destinacemi našinců tak jsou zmíněné Rakousko, Slovinsko, potažmo Chorvatsko.
Právě tyto skutečnosti pak Janouška a jeho tým přivedly k myšlence spojit se s cestovní agenturou Invia a začít karavany nabízet, totiž zprostředkovávat přímo v místě jejich oblíbených dovolenkových destinací. A tak po Slovensku, Polsku a Řecku přišla najednou na řadu expanze do Španělska. Na tamní trh hodlá Campiri vstoupit doslova za pár týdnů.
„Naší strategií je umožnit Čechům, aby mohli do Španělska pohodlně doletět letadlem a zde si pak půjčit obytný vůz nebo přívěs, s nímž projedou zemi křížem krážem. Protože pokud by tam měli jet obytňákem přímo z Česka, bylo by to velmi nepraktické a časově náročné,“ poodhaluje.
„Společně s Invií jsme pro zákazníky vytvořili speciální balíčky, v rámci nichž mohou tuto službu využít. Vozy, které budeme mít v Malaze, si budou moci zarezervovat už přímo s letenkami. Auto pak bude přistavené na letišti a on tak může rovnou vyjet. Může přitom jet zcela po vlastní ose, nebo využít některý z předpřipravených tematických itinerářů, které se liší svou délkou, a tedy i tím, co během nich lidé uvidí.“
V zisku do dvou let
Díky řecko-španělské expanzi v Campiri věří, že se jim povede stávající sezónu podstatně prodloužit. Koneckonců se v obou případech jedná o země, kde je počet slunečných dnů o dost větší než v Česku, takže by teoreticky mohla trvat třeba i 10 měsíců v kuse. To bude dozajista mít vliv též na celkovou výši tržeb, a potažmo i ziskovost.
Aktuálně se Janouškova společnost stále nachází v červených číslech. Bodu zvratu by každopádně vedení chtělo dosáhnout do roku 2024, během něhož plánuje spustit i další investiční kolo. „V roce příštím se hodláme soustředit na to, abychom upevnili svoji pozici na těch trzích, kde v současnosti již působíme. Také máme v úmyslu nadále rozšiřovat naše služby – například tak, aby si u nás lidé mohli zakoupit náhradní díly na auto, sjednat si pojištění, vypůjčit si sportovní vybavení a podobně, říká Janoušek a na samý závěr doplňuje, že samozřejmostí je i další rozšiřování flotily vozů, která by již brzy mohla překonat hranici jednoho tisíce.