PETR MENCLÍK, ŘEDITEL DELTAX SYSTEMS: Společnost Deltax Systems v současnosti přebírá celý akciový podíl ve firmě Gitus. „V akvizicích budeme pokračovat,“ říká ředitel společnosti Petr Menclík. Místo dvou středních českých informačních společností bude už brzy na trhu jedna.
PETR MENCLÍK, ŘEDITEL DELTAX SYSTEMS: Společnost Deltax Systems v současnosti přebírá celý akciový podíl ve firmě Gitus. „V akvizicích budeme pokračovat,“ říká ředitel společnosti Petr Menclík.
Místo dvou středních českých informačních společností bude už brzy na trhu jedna. Jde o klasickou fúzi, nebo něco jiného?
Nejde právně o fúzi, ale o akvizici -přebrali jsme stoprocentní podíl ve firmě Gitus. Z praktického hlediska je ale pravda, že řada procesů, obsluhy či služeb zůstane zachována na původní bázi.
Podobnou akci neděláte poprvé. Za zhruba čtrnáct let našeho fungování už jde zhruba o šestou akvizici podobného typu. Tato je ovšem z hlediska obchodní síly obou firem asi největší. Bude vám to stačit? O jaký trh se vlastně zajímáte - jde pouze o Prahu? Stačit nám to nebude, počítáme s dalšími akvizicemi. A právě s takovými, které by nám pomohly rozšířit se více i mimo hlavní město. Dnes máme zastoupení vedle Prahy i v Brně, po spojení s Gitusem nás zákazníci najdou také v Českých Budějovicích či Pardubicích. Změní nebo rozšíří se vaše nabídka služeb po spojení? Produkty obou firem jsou velmi podobné. Ze strategického pohledu jsme ale zejména chtěli posílit svou pozici na trhu. Také ovšem hodláme posílit vývoj softwaru, kde už dnes vytváříme programy na zakázku, „na klíč“ - tedy podle konkrétních potřeb zákazníků. Podle seznamu vašich zákazníků se ale Deltax specializuje i jinak. Na samosprávu, státní úřady, energetické firmy…. Ano, jsou tam historické vazby -stále máme asi 60 procent zákazníků z veřejné sféry, což je asi mírně nadstandard. Chceme do budoucna komerční zakázky posílit. Pokud děláte určitou softwarovou podporu například pro českou policii nebo Jadernou elektrárnu Temelín, musíte se asi přizpůsobit nadstandardním bezpečnostním požadavkům. Jednoznačně. Třeba pro Temelín jsme dodávali podporu infrastruktury a vývoj software. Požadavky byly přísné, museli jsme přijmout řadu jejich již existujících postupů. Automatické bylo samozřejmě akceptovat i bezpečnostní požadavky. Někteří pracovníci, kteří na projektu pracovali, museli podstoupit bezpečnostní školení, psychologické testy a podobně. Spoléháte se na stálé zákazníky nebo se účastníte i nových výběrových řízení? O velkých zakázkách se samozřejmě předem ví a všichni se na ně připravují - cenově i obsahově. Jde o to, vybrat co nejvýhodnější řešení pro případného klienta. Naším zákazníkem je třeba Úřad průmyslového vlastnictví nebo Rejstřík trestů. Program vyvinutý pro tyto zákazníky je skutečně specifický a nikdy víc už ho nelze použít. To ale vypadá jako sen každého podnikatele - získat zakázku, kde vám poté už nikdo nemůže konkurovat. Není to tak úplně pravda. Třeba Rejstřík trestů. Před naším příchodem už tam nějaký systém byl. V jistém okamžiku ale přijde snaha tu práci kvalitativně změnit, zlepšit. To je čas, kdy se dá změnit dodavatel. Další možností je chvíle, kdy dodavatel přestane plnit své závazky nebo ustrne. Nejde jen o to dodávat služby (třeba opravy), ale neustále se vyvíjet, vymýšlet něco nového. Jinak o smlouvu nakonec přijdete. Hodláte nabídnout klientům kromě vytvoření programů a jejich oprav třeba i správu sítě? Ano, přesně tak. Chceme se přitom soustředit na středně velké společnosti a do této oblasti i výrazně investovat. Nejde jen o správu sítě, spíš o celý provoz informačních systémů včetně koncových stanic a dat. Proč myslíte, že bude o vaše služby zájem? Podobné produkty nabízejí i velké značky jako LCS, IBM nebo Microsoft. Jde nám o menší střední firmy. Ty mají majitele či management úzce zaměřený na svůj vlastní předmět podnikání. I tak mají už dlouhodobě nějaké informační systémy, které jsou poměrně široké. Neustále řeší, že „něco nejde“. Je to pro ně černá schránka, pouhá nákladová položka. IT pracovníci pro ně mluví cizím jazykem, jímž nedokáží vysvětlit, k čemu potřebují další peníze. Manažeři jsou zaměřeni na vlastní problematiku podnikání a těmi věcmi se ani zabývat nechtějí, i když (třeba podvědomě) vědí, že informatika je pro úspěch také nezbytná. A z druhé strany - tedy nabídky. Ano, jsou zde velké firmy, které se řešením těchto problémů také zabývají, ale mají velmi dobře spočítáno, co se jim vyplatí. A je to celé převzetí služeb, hardware i software… Jde o vypracované metodiky, sofistikované systémy plánování a podobně. * |ZÁKLADNÍ DATA SPOLEČNOSTÍ** * Tržby Deltax Systems za rok 2005 činily 168 milionů korun, počet zaměstnanců k 1. červenci 2006 dosáhl stovky. * Společnost Gitus měla ke stejnému datu 65 zaměstnanců a vykázala v roce 2005 obrat ve výši 67 milionů korun. |
Pramen: Deltax Systems, Gitus