(EURO 15/2007)
Letos je to již 40 let, co působím v elektronice, deset let v satelitní navigaci a čtyři roky ve vývoji mýtných systémů. Článek Chceme plošné mýto ale považuji za nejlepší, co bylo ve stručnosti o mýtu v České republice, ale i jinde napsáno.
Tuto ideu prosazujeme v konsorciu Vetronics již několik let. Že nikdo nenaslouchá, je věc úplně jiná. Měli jsme snahu hybridní systém v ČR zavést, a to již před vypsáním výběrového řízení. I když to mnoho lidí neví, investovali jsme do vývoje hybridní technoloogie desítky milionů korun. Máme vybavení na její testování momentálně nejlepší v EU. Stát nám na to přispěl značnými částkami. Máme výzkumné úkoly na OBU od ministerstva dopravy i ministerstva průmyslu. Získali jsme několik evropských cen. Náš konsorciální partner, firma Princip, je pozvána do tendru na mýto v Londýně, které je řádově složitější než celé mýto v ČR. Mezi námi, systém satelitního mýta pro plošné zpoplatnění ČR je z hlediska vozidlové telematiky směšná úloha. Jde totiž o přesnost 100 metrů, my máme lepší než pět metrů. Toto satelitní mýto provozujeme skoro rok. Jediný problém je, že nikdo technicky nic neřeší a publikují se nesmysly. Jen pár postřehů; znám totiž každé slovo ve všech technických materiálech za poslední dva roky:
• Antimonopolní úřad nemá co zakazovat. V zadání žádná technologie nebyla. Byla jen podmínka povinné, „nediskriminační OBU“! To, že ji žádná ze satelitních OBU firem, jako jsou Fela a Siemens, nesplňovala, je jiný problém, a proto se tyto firmy nezúčastnily! My ji měli už tehdy a její ukázka umožnila schválení zadání na vládě! Navíc v kapitole 3.3. své nabídky firma Kapsch nabídla dodání satelitní OBU II, bude-li požádána!
• V poslední době diskutovaný hybridní systém elektronického mýta může v Evropě nabídnout firma Princip a možná firma Siemens. Bez hybridní OBU je to totiž jen cár papíru! Toto je informace expertů evropské komise. Jednotku jsme vystavovali na ITS 2006 Londýn, což je největší akce na světě v dopravní telematice. Žádnou konkurenci jsme na ní ale nenašli.
• Zavedení elektronického mýta na silnicích 2. a 3. třídy je věc krajů, ne ministerstva dopravy. My jsme ochotni toto mýtné krajům nabídnout!
• K evropskému systému EETS máme nejblíže, jak nám odborníci Evropské komise potvrdili.
Jaroslav Jansa
jansa@mactechcity.cz