O masový retail nemáme zájem, říká šéf Banco Popolare ČR Sergio Resegotti
Třetí největší italský bankovní dům vstoupil na český trh teprve loni v květnu nákupem IC Banky. Do čtyř let zde slibuje vybudovat místo současných sedmi poboček čtyřicet. V Brně by jich prý mohlo vzniknout až šest. Banka plánuje, že počet zaměstnanců v Česku více než ztrojnásobí. Generální ředitel a člen představenstva Banco Popolare ČR Sergio Resegotti během rozhovoru zdůraznil, že banka se nechce zaměřovat na masový retail. „Naše strategie rozhodně není zaměřena na nulové poplatky, jak se o nás píše v médiích,“ upozorňuje osmačtyřicetiletý Ital. S týdeníkem EURO hovořil nejen o plánech banky do budoucna, ale i o současné krizi na finančních trzích.
EURO: Kdy budete mít vlastní platební karty? Zatím je vydáváte s logem ČSOB.
RESEGOTTI: Na českém trhu začínáme, proto svoje karty dosud nemáme. S ČSOB se nám podařilo uzavřít výhodnou smlouvu, proto vydáváme karty přes tuto banku. Nejde však o žádnou zvláštní spolupráci. Vlastní karty bychom měli začít vydávat příští rok na jaře, zřejmě v březnu, čímž spolupráce s ČSOB skončí.
EURO: U bankomatů ČSOB si při výběru hotovosti účtujete šest korun za výběr, u ostatních bank však 30 korun. Až začnete vydávat vlastní karty, změníte tyto poplatky? RESEGOTTI: Zatím jsme to neřešili. Budeme se tím teprve zabývat.
EURO: O jaké klienty máte v Česku největší zájem?
RESEGOTTI: Naším cílem jsou nejen podnikatelé, manažeři, právníci nebo doktoři, ale také malé firmy. Ostatní segment je velmi silně obsazen konkurencí. Klientela, kterou jsem popsal, má obrovský potenciál a banky se jí dle našeho názoru dostatečně nevěnují. Nezaměřují se na ni tak, jak by tato klientela potřebovala nebo vyžadovala. Proto si myslím, že zde máme prostor pro úspěch. Nejde o masový retail, který je silně konkurenční a v němž není příliš prostoru pro růst. Nejen masový retail, ale ani velké firmy nejsou naším hlavním zájmem. Tento segment vyžaduje velké investice a výsledek je nejistý.
Klienti, které chceme, nepožadují žádné zvláštní produkty. Chtějí bankovní konto, internetové bankovnictví, platební karty, domácí a zahraniční bezhotovostní platby a úvěry. Proto neplánujeme žádné převratné produktové novinky. Základem však je dobrý kontakt s bankou. Pokud k nám klient přijde, chceme o něm vědět všechno. Tím se lišíme od ostatních. Známe jeho koníčky, kam jezdí na dovolenou, co dělá.
EURO: To zní jako privátní bankovnictví. RESEGOTTI: Říkáme tomu rodinné bankovnictví. Chceme vytvořit malou banku s kvalitními službami založenými na vztahu s klientem.
EURO: Kolik chcete v Česku získat klientů? RESEGOTTI: Máme určité plány, nechceme je však zveřejňovat. Během tří až čtyř let chceme mít 40 poboček a zhruba 260 zaměstnanců. Nyní máme jen sedm poboček a 75 pracovníků.
EURO: Do kterých měst kromě Prahy, Plzně, Brna, Liberce, Mladé Boleslavy a Hradce Králové, v nichž už pobočky máte, ještě míříte? RESEGOTTI: O žádných dalších městech neuvažujeme. Chceme posílit v těchto městech, především v Praze. Například v Brně uvažujeme o čtyřech, pěti možná šesti dalších pobočkách. Dvě by nestačily, protože současná pobočka v Brně je velmi úspěšná.
EURO: Čím se chcete lišit od konkurence? Na co plánujete nalákat české klienty? RESEGOTTI: Chceme stavět na kvalitních službách a na dobrém vztahu s klientem.
EURO: To říkají všechny banky. Dle čeho měříte kvalitní a nekvalitní služby? RESEGOTTI: Jde o to, co klienti očekávají. Pokud jim nabízíte víc, pak máte kvalitní služby. Nechceme ohromovat nulovými poplatky. To neuznáváme. Máte-li nulové poplatky, pak i služby, které můžete poskytnout, jsou velmi omezené.
EURO: I Banco Popolare Česká republika však láká na nulové poplatky. RESEGOTTI: To je sice pravda, ale jen u účtu, který nemá příliš mnoho služeb. Je to naše vstupenka na český trh. Klienti, na které se chceme nejvíc zaměřit, nevyžadují nulové poplatky. Chtějí kvalitní servis. Ceny musejí odpovídat službám, které nabízíte. A nulové ceny mohou být jen u účtů s velmi omezenými službami. To říkáme na rovinu. Pokud někdo vyžaduje nulové poplatky, nemáme problém mu je nabídnout. Zdůrazňuji však, že to není naše strategie. Ani velké firmy či státní instituce. Přestože se na takové klienty nezaměřujeme, pokud jim můžeme nabídnout služby a oni budou mít zájem, postaráme se o ně.
EURO: Pokud jde o nulové poplatky, jste srovnáváni s mBank. V médiích se psalo, že jí chcete nulovými poplatky konkurovat. A že jste se nechali inspirovat jejím úspěchem při vstupu na český trh. RESEGOTTI: To je naprostý nesmysl. Opakuji, masový retail není naším cílem. Navíc je mBank založena na internetovém bankovnictvím. To nechceme. Pro nás je nejdůležitější osobní vztah s klientem.
EURO: Můžete prozradit, kolik máte nyní klientů? RESEGOTTI: Když jsme při vstupu na tuzemský trh koupili IC Banku, měla pět set účtů, tedy velmi málo. V současné době jich má dva tisíce. Konkrétní čísla však nechci uvádět, protože se každý den mění. Doufáme, že na konci tohoto roku budeme mít čtyři tisíce klientů. Naše strategie je odlišná. Nechci, abychom byli hodnoceni dle počtu klientů.
EURO: Můžete sdělit konkrétní produkty, na které se chcete zaměřit? RESEGOTTI: Připravujeme speciální půjčky pro malé firmy a také účty nebo balíčky služeb k účtu pro soukromé osoby, jako jsou třeba doktoři nebo právníci. Budeme produkty testovat a nejprve je nabídneme jen určitému okruhu klientů. Pokud vše půjde dobře, od ledna začneme tyto produkty nabízet všem našim klientům. Poté chceme na jaře začít vydávat vlastní platební karty.
EURO: Co třeba hypotéky? Plánujete poskytovat tento druh úvěrů? RESEGOTTI: Už nyní jsme schopni poskytovat hypotéky. Chceme se však spíše zaměřit na hypotéky pro firmy. Příští rok chceme začít kampaň na hypotéky pro fyzické osoby.
EURO: Můžete specifikovat hypotéky, které chcete poskytovat? Zda půjde o běžné, nebo naopak něčím výjimečné úvěry na trhu? RESEGOTTI: Podrobnosti upřesníme později. Zatím mohu říct, že budeme poskytovat hypotéky v korunách i v eurech.
EURO: Ovlivnila banku krize na finančních trzích? RESEGOTTI: V Česku vůbec nijak. A totéž platí pro celou skupinu.
EURO: Banco Popolare však také musela odepisovat špatná aktiva. RESEGOTTI: Krize se nás nedotkla anebo jen velmi omezeně. Skupina má čistý roční zisk okolo jedné miliardy eur. Problémy, které jsme v minulosti měli se špatnými půjčkami, jsme zcela vyřešili.
EURO: Plánujete vstup na další trhy, například na Slovensko? RESEGOTTI: O této zemi opravdu uvažujeme.
EURO: V jakém smyslu? Už nějak zkoumáte trh a řešíte podrobnosti možného vstupu do této země? RESEGOTTI: Ano, snažíme se o to.
EURO: Kdy odhadujete, že vstoupíte na slovenský trh? Příští rok? RESEGOTTI: To zatím nevíme. Může to být zítra ráno, ale třeba také za rok. Zatím v tom nemáme jasno.
Sergio Resegotti (48)
Nemá vysokoškolské vzdělání, přesto je považován za velkého experta v oblasti bankovnictví. V tomto oboru už působí 27 let. V minulosti byl šéfem italského oddělení bývalé Živnostenské banky, nyní UniCredit Bank. Rodnou Itálii vystřídal za Českou republiku, kde žije čtyři roky. Bydlí v Praze. Kromě italštiny hovoří výborně anglicky a učí se česky.