„Gentlemanství podle mě už vymizelo,“ prohlásí na úvod své přednášky na Czech Online Expu Tomáš Čech. „Neberu podržet žábě dveře a odnést jí tašku do schodů. To je samozřejmost. Ale nabubřelí pánové v sáčku a vestičce mi přijdou jako přetvářka,“ uvede vzápětí své vyjádření na pravou míru. Chtěl vytvořit kosmetickou značku pro chlapy, kteří smrdí, potí se a lepí se jim kule. Stejně jako jemu. Ta značka se jmenuje Angry Beards, předloni měla obrat 45 milionů korun a její tým dnes čítá 40 lidí.
Vousáči svůj příběh začali psát před pěti lety a k dnešnímu dni se jim podařilo přesvědčit statisíce mužů, že se vyplatí utratit i tisíce korun za to, aby jim to slušelo a aby, jak se říká, nesmrděli i z fotky. „Děláme to kvůli vám, dámám, kvůli komu jinému?“ přiznává Čech následně v rozhovoru mezi čtyřma očima, zatímco po náročném dni, kdy ho každých pár minut zastavovali nadšení zákazníci a fanoušci, hladově polyká hranolky.
Největším nadšencem do Angry Beards je však prý on sám. A nutno podotknout, že uvěřit tomu lze velmi snadno - dokládá to například jeho stylová do copu zapletená bradka, kterou zakončuje korálek s logem firmy, přičemž další loga mu pak koukají i z trička a lesknou se na prstenech. Od začátku podnikání totiž razí heslo, že chce dostat na trh produkty, které chybí jemu samotnému. Značka od začátku vyvíjí v laboratoři vlastní výrobky. Patří mezi ně například olej na vousy, balzám na vousy, vosk na vousy a, světe div se, šampón, který je taky na vousy.
Kapesní vířivka na rozkrok
Testovat je Tomáš s Adamem Auerem, druhým spoluzakladatelem firmy, budou na sobě a na skupině dobrovolníků z řad zákazníků – ti sami vyplodili už A4 stránku požadavků na produkty, které jim u vousáčů chybí. Angry Beards chtějí totiž postupně zařadit do portfolia téměř vše, co by mohlo chlapy bavit. Co si pod tím ale představit? „Příruční vířivku na koule na baterky. Ne, chtěl bych dělat sportovní vybavení, masážní gely a podobně, protože chlapi jsou furt ti malí Jardové a sportovat je prostě baví,“ směje se prvně jmenovaný.
Sám dělí svůj čas hlavně mezi práci a posilovnu. Ve firmě se totiž neustále potýká s nedostatkem lidí, a tak všichni zaměstnanci bojují s přetížením. Nestíhají. „Pracuju úplně na všem. Teď jsem nově převzal pozici CEO a nejvíc času mi zabírá logistika a nákup, protože v tom jsme neměli pořádek,“ vypráví Tomáš. Přiznává, že tato oblast ho moc nebere.
Jinak ale klade právě potěšení ze své práce na první místo. „Děláme to po svém, aby nás to hlavně bavilo. Protože když vás to nebaví, zákazníci to poznají,“ říkal Čech už na pódiu. Proto je lehce kontroverzní humor nedílnou součástí marketingu značky. Ať už jde o reklamu na podporu růstu vousů v podobě přirovnání chlupu ke ztopořenému penisu, nebo prodej sexy omalovánek, vousáči se toho nebojí.
Jako jeden příklad za všechny může sloužit valentýnská limitovaná kolekce BDSM pomůcek. Před svátkem zamilovaných vzniklo v dílně Angry Beards 69 dřevěných krabiček naplněných pouty, bičíky a obojky. „Zmizelo to rychleji než teplé rohlíky. Byla to jedna z nejhezčích věcí, co jsme kdy udělali a lidem se to fakt líbilo,“ vypráví. Mezi absolutní bestsellery vousáčů však patří klasika – beard doping a druhy intimních výrobků, které mají zabránit pocení a lepení pánských intimních partií.
Dospělí chlapi mi posílali selfie
Propagace podobné kosmetiky se často odehrává na sociálních sítích, kde s ní pomáhají influenceři. Mnoho nových zákazníků firmě přitáhl například streamer Arcade Bulls s mocným plnovousem, jehož cílová skupina souzní s cílovkou vousáčů – ačkoli ti ji donedávna neznali. Čech dosud považuje svou značku za underground a počty zákazníků ho překvapují. Přiznává, že čas strávený operativou ho od klientů odstřihává.
Když však ještě seděl na zákaznické podpoře, kde se staral o to, aby se každé otázce dostalo odpovědi, psali mu muži všech věkových a společenských kategorií od puberťáků, jimž marně vysvětloval, že hormonální změny nelze urychlit a na knír si musí počkat, po šedesátileté pány, kteří se chlubili krakonošovským vousem. Do roku 2020 se navíc firma nezabývala daty do hloubky a nepropojovala je s informacemi z marketingu. Pak, když byli růstem donuceni začít k celé věci přistupovat méně improvizačně, zjistili, že největší kupní sílu mají (jako u téměř každého luxusnějšího moderního produktu) třicátníci. A taky že před Vánoci až 75 procent objednávek pochází od žen, jež chtějí pod stromečkem originálně potěšit své drahé polovičky.
Pány prý dárek většinou pobaví a líbí se jim, že jde o opravdu kvalitní kosmetiku, která funguje. „Nějaký chlap se sice občas urazí, že jemu se koule nelepí, a vrátí to, ale někdo je holt urážlivka. Nelepí se možná jedině operním pěvcům,“ směje se Tomáš. Hlavu z toho, že by se někdy svým humorem dostal takzvaně přes čáru, si nedělá. Zákazníky věrné brandu Angry Beards to prý neodradí a ostatní lidé prostě nejedou s vousáči na stejné vlně. A ti chtějí zůstat samorosty.
Nevyměknout. Nezlenivět. Nepolevit.
„Chci, abychom to pořád byli my. Ať už máme pět nebo pět tisíc zákazníků, tak by se za mě nemělo nic měnit. Něco se samozřejmě měnit musí, ale nechci se přetvařovat a dělat ze sebe hogo fogo,“ říká nový CEO firmy. Od roku 2017, kdy si Adam s Tomášem fotili produkty sami a z radosti, že si je koupil i někdo jiný než kamarádi, klidně trávili hodiny rozvozem olejíčků po Praze, se přece jen mnoho věcí posunulo. Zaměstnanci už nechodí pracovat k Tomášovi domů. Nechybí peníze na růst. Ze 300tisícové vstupní investice vyrostla bezmála stamilionová firma.
Vousáčům zároveň začíná Česko být malé. Aktuálně působí ještě v Polsku a na Slovensku a poohlíží se po vstupu do zemí, jako je Německo a Rakousko nebo Španělsko s Itálií, kde o sebe muži přirozeně pečují. Nicméně Čech neumí odhadnout, zda nebude v zahraničí představovat osobitý humor značky moc velký problém. Proto například odmítá v současném nastavení firmy expandovat do Ameriky. „Tam by chodila jedna žaloba za druhou, je to jiný svět,“ říká. „A otázka je, jestli tam máme co dělat, pokud bychom tam nesměli pokračovat v tom, co děláme.“
To ale ukáže až čas. Tomáš je stále velmi zahlcen operativou a nemá tolik prostoru plánovat do budoucna. Neustále ale rozšiřuje svůj tým a věří, že se už brzy zbaví povinností, které ho nebaví, a vrátí se ke kořenům. „Chci zase víc dělat vývoj a marketing, u kterého jsem začal, ale teď je minoritou mojí práce,“ slibuje sám sobě.