Menu Zavřít

Chceme vstoupit na burzu

20. 8. 2007
Autor: Euro.cz

ANTHONY JAMES DENNY, ZAKLADATEL SKUPINY AAA AUTO: Vzhledem k dřívější negativní pozornosti médií se nyní prodejce ojetých vozů AAA Auto snaží setřást svou nelichotivou pověst. Mění proto strategii a chce vstoupit na burzu. Vedle toho plánuje i expanzi ve střední a východní Evropě.

ANTHONY JAMES DENNY, ZAKLADATEL SKUPINY AAA AUTO: Vzhledem k dřívější negativní pozornosti médií se nyní prodejce ojetých vozů AAA Auto snaží setřást svou nelichotivou pověst. Mění proto strategii a chce vstoupit na burzu. Vedle toho plánuje i expanzi ve střední a východní Evropě. Proč došlo ke změně vaší strategie a k většímu zaměření na dražší vozy?

Skupina se v 90. letech vyvíjela a byla předmětem silné mediální pozornosti v letech 2001 a 2002. Dospěli jsme ke strategickému rozhodnutí omezit prodej levnějších vozů získávaných protiúčtem. Potíž spočívala v tom, že když jsme tyto vozy prodávali -obvykle bez jakéhokoliv zisku - kupující očekávali stejnou úroveň stavu a záruk jako v případě lepších vozů (tedy nezískaných protiúčtem). Tím vznikaly problémy, neboť naši klienti měli mylné představy a očekávání. Uvědomili jsme si, že to není pro firmu příznivá situace. Proto jsme museli přijít s novou strategií, kdy jsme upustili od příjmu vozů protiúčtem, protože to vedlo k poškozování našeho jména. Nyní se průměrná cena námi prodaného vozu pohybuje kolem 155 tisíc korun, což představuje tři roky starou Škodu Fabii s přibližně 40 až 50 tisíci najetými kilometry.

Nakolik prodeje po oné negativní mediální kampani utrpěly?

Prodeje se naopak zvýšily. V prvním čtvrtletí roku 2002 jsme zaznamenali nárůst o přibližně 18 procent. A naše prodeje se zvyšovaly průběžně i po skončení mediální kampaně. To ukazuje, že i negativní reklama je pořád dobrá reklama. Osobně však negativní reklamu nesnáším. Beru to velice vážně a tuto situaci jsme ve firmě řešili. Ale pokles jsme nezaznamenali vůbec žádný, naopak došlo ke značnému nárůstu.

Nemáte pocit, že tato negativní reklama by mohla mít nežádoucí dopad na plánovaný vstup na burzu?

Jsem si velice dobře vědom toho, jak nás lidé v minulosti vnímali a jak nás stále ještě mohou vnímat. Pohybujeme se ve velice problematickém prostředí, jímž je prodej ojetých vozů. Věřím ale, že jsme práci odvedli velice dobře a ospravedlnili jsme tak to, co v této části světa bylo dříve celkem nelegitimním byznysem.

Už jste rozhodli o časovém rozvrhu a objemu emise akcií?

Vstup na pražskou a budapešťskou burzu je nepochybně velice zajímavá cesta, o které velmi vážně uvažujeme. Pokud bychom se pro ni nakonec skutečně rozhodli, jednalo by se o emisi v objemu 30 až 40 milionů eur. Existuje možnost, že se to stane letos v září. Naším poradcem pro variantu vstupu na burzu je společnost Patria Finance.

VE VÝCHODNÍ EVROPĚ CHYSTÁME EXPANZI Do jaké míry je pro vás inspirací americký prodejce ojetých vozů CarMax, který je na newyorské burze od roku 2002? O CarMax jsem se začal trochu zajímat až v posledních dvou letech. Austin Ligon, zakladatel a bývalý předseda představenstva společnosti CarMax, přijel loni v létě do Česka a strávili jsme spolu jeden den. Pověděl mi o jejich systémech a procesech. Máme zavedený velice podobný systém jako CarMax. Tento obor se dá skutečně provozovat pouze jedním způsobem. Jsme ovšem tak čtyři nebo pět let pozadu oproti CarMaxu, co se týče například vývoje programů pro řízení zásoby vozů na skladě. Čas od času Ligonovi zavolám a řeknu: „Austine, mám takový a takový problém, pověz mi, jak jste to řešili v CarMaxu, když se vám tohle stalo.“ A on se mnou telefonuje tři nebo čtyři hodiny a nic za to nechce. Důvodem pro zvažovaný vstup na burzu je získat hotovost k rozšiřování firmy ve střední a východní Evropě. Jaké jsou v tomto ohledu vaše cíle? V České republice předpokládáme růst do konce příštího roku ze současných 18 na 24 bazarů, abychom pokryli i oblasti s nízkou hustotou populace. Na Slovensku máme šest autobazarů a do konce příštího roku otevřeme dalších šest. Další zemí, do které jsme svoje aktivity rozšířili, je Rumunsko. Tam jsme však byli asi tak o rok nebo dva v předstihu. Máme autobazar v Bukurešti, druhý v Brašově a v Temešváru bude do konce roku další. Plus další jeden nebo dva v příštím roce. A v jiných zemích? Co se týče Maďarska: První autobazar jsme otevřeli v Budapešti v loňském září a do konce příštího roku očekáváme, že v zemi budeme mít 12 až 15 autobazarů. Jde o velice zajímavý trh, všechny otevřené autobazary si dokázaly velice rychle zajistit pozitivní cash flow. Zisk na prodaný vůz je tady nejvyšší v rámci celé skupiny. Polský trh je velice zajímavý, ale komplikovaný, vzhledem k liberálním dovozním zákonům. Existuje zde vysoká míra podvodů, dováží se množství havarovaných vozů, množství vozů se rekonstruuje, což vytváří značný tlak na ceny. V Polsku bychom měli v tomto roce dosáhnout vyrovnaného výsledku a do konce roku 2009 bychom tu měli mít 8 až 12 autobazarů. Celkem bude celá skupina provozovat ke konci tohoto roku 39 autobazarů, přibližně 58 do konce příštího roku a ke konci roku 2009 možná nějakých 80 bazarů v regionu střední a východní Evropy. Za pět let chceme ztrojnásobit prodeje a počty zaměstnanců se budou zvyšovat obdobným tempem. Jakého tržního podílu chcete v tomto regionu dosáhnout? Náš tržní podíl v České republice dosahuje přibližně 20 až 21 procent. Věřím, že můžeme získat další čtyři až pět procent. Nemyslím si, že je možné zde výrazně překonat hranici 27 či 28 procent. Mám pocit, že v České republice existuje určitý strop pro náš tržní podíl a toho bychom chtěli dosáhnout do konce příštího roku. Na Slovensku většina našich partnerů odhaduje náš tržní podíl na 35 až 40 procent. Já bych řekl, že je to o něco málo méně. Věřím ale, že na Slovensku máme ještě potenciál k růstu o dalších 10 procent, a toho bychom chtěli dosáhnout do poloviny roku 2009. A co v Maďarsku a Rumunsku? V Maďarsku procházíme obdobím obrovského rozmachu. Pokud se nám podaří překonat potíže s dodávkami vozů, pak bychom se v roce 2008 mohli přiblížit českým výsledkům, které by v té době měly být tak na úrovni 50 tisíc prodaných aut za rok. To by nám v Maďarsku zajistilo možná osmnáctiprocentní tržní podíl do konce roku 2009. V Rumunsku je prozatím příliš brzy na to hovořit o budoucím vývoji, ale řekl bych, že úspěšně budujeme povědomí o naší firmě a v roce 2009 provedeme poměrně agresivní expanzi. Pokud do konce roku 2009 dosáhneme tržního podílu na úrovni 10 až 15 procent, budu velice spokojený. Kam plánujete další rozšiřování a v jakém časovém horizontu? Pro příští rok mám v plánu dvě země -Rusko, a k tomu buďto Slovinsko nebo Srbsko. V roce 2009 bychom chtěli vstoupit na Ukrajinu, do další republiky bývalé Jugoslávie a možná do Bulharska. Co se Ruska týče, jednáme o možnosti společného podniku s jednou z největších skupin v Moskvě. Tato operace by se měla spustit na jaře nebo v létě příštího roku a v plánu je rozšíření do Petrohradu o tři nebo čtyři měsíce později. Kdy se chystáte vstoupit do Číny? Nedávno jsem měl velice zajímavé jednání se zástupcem společnosti PPF v Číně a v prosinci se chystám vypravit se do Číny sám, abych se na místní trh podíval. Potřebuji se důkladně porozhlédnout, aby se mohl rozhodnout. Co plánujete s autobazarem Auto Diskont, který jste koupili začátkem tohoto roku?

Potřebujeme mít kde prodávat levná auta protiúčtem, a došli jsme k závěru, že Auto Diskont bude ideálním místem, kde prodávat auta, která nemají žádné záruky, kromě zákonných. Myslíme si, že pro Českou republiku vystačíme se třemi bazary Auto Diskont. Máme jeden v Praze, jeden v Brně a letos nebo v příštím roce otevřeme třetí v Ostravě.

ČÍNSKÁ AUTA? MOŽNÁ ZA DVA, TŘI ROKY Zvažujete v Česku akvizici další firmy?

V současné době jednáme o koupi poměrně velkého prodejce nových vozů v České republice a dalšího velkého prodejce na Slovensku. Jsem však vázán mlčenlivostí a nemohu uvést, o které společnosti jde. V září, pokud se staneme veřejně obchodovanou společností, tyto informace zveřejníme.

Jaký je podíl prodaných nových vozů poté, co jste zavřeli prodejnu Honda?

Prodejnu vozů Honda jsme zavřeli na konci minulého roku v důsledku nedostatečné dodávky nových vozů. Nyní tak prodáváme jen kolem jednoho procenta (ve srovnání 2,5 procenta v minulém roce) nových vozů. Prodejny nových vozů kupujeme pro jejich strategická umístění a otevíráme vedle nich autobazary AAA Auto. Naším hlavním cílem ale není rozšiřování prodeje nových vozů, chceme však nadále svou přítomnost v tomto oboru posilovat.

Které nové vozy, vedle značek Opel a Škoda, chcete prodávat?

Jednali jsme s potenciálními distributory čínských vozů, protože mnoho z prodejen, které kupujeme, má k dispozici předváděcí prostory, servisní zázemí a sklady náhradních dílů. Nikdo není v lepší pozici než my, aby prodával čínské vozy v regionu střední a východní Evropy, vzhledem k našemu pokrytí. Nakoupili jsme množství prodejen s myšlenkou, že jednou se v nich mohou předvádět čínská auta. 

bitcoin_skoleni

Ta však v Česku nejsou nijak oblíbená.

Za dva nebo tři roky už mohou mít požadovaný poměr kvality k ceně. Momentálně jsou levná, ale značně nekvalitní. Pokud dosáhnou správného poměru, mohlo by nás to zajímat. Obrací se na mě spousta dodavatelů čínských aut, ale já se do jednání pouštím, až když je kvalita odpovídající.

ANTHONY JAMES DENNY Narodil se 17. dubna 1962 v australském Sydney. Zde také v roce 1984 ukončil studium botanických věd na West Ryde College. Záhy začal naplno podnikat v oblasti nemovitostí a prodávat ojeté automobily. V roce 1990 se stal partnerem v americké společnosti Eurocar California. V roce 1992 se přestěhoval do Česka a založil společnost Auto USA pro dovoz automobilů ze Spojených států. Pak rozjel společnost Auto CS, která po několika změnách obchodního jména nese název AAA Auto. Dennyho otec byl původem Čech. Samotný Denny se v Čechách oženil, vzal si zaměstnankyni marketingu ze své firmy. Má dvě děti, je vegetariánem a zapřísáhlým nekuřákem.
  • Našli jste v článku chybu?