Design do Česka přichází se zpožděním, většinou po velkých výstavách, říká šéf společnosti Bulb
Když v kreslených seriálech někdo dostane dobrý nápad, vedle hlavy se mu rozsvítí žárovka. Není těžké si podobnou scénu představit, když člověk prochází internetové stránky společnosti Bulb (žárovka), která se specializuje na prodej a servis spojený s designovým osvětlením a nábytkem. Její historie je na webu popsána následujícím způsobem: Psal se rok 1998 a na scénu vstoupil Bulb, nová divize společnosti Horizont. Design osvětlení i nábytku získal myšlenku.
„Fungovali jsme jako samostatná divize v rámci velké firmy realizující velké mezinárodní výstavní expozice. V roce 2008 jsme vytvořili značku Bulb a později v roce 2010 jsme veškeré aktivity související s osvětlením, designem a interiéry vyčlenili do samostatné firmy,“ doplňuje Martin Vít, ředitel společnosti, která prodává značky jako Flos, Moooi, Kreon nebo Tom Dixon.
* Klasické žárovce, což v překladu značka Bulb znamená, odzvonilo kvůli předpisům EU. Mají různé regulace a normy dopady na vaše projekty?
V našich projektech se to projevuje hlavně v tom, že se pořád něco mění a hledá se optimální řešení a zdroj. Jeden týden uvede výrobce na trh zdroj a za týden ho přestane vyrábět, protože s ním jsou technické problémy. Všechny tyhle změny se promítnou do ceny, a tu nakonec platí zákazník. Dnes už je asi každému jasné, že útoky na žárovku s ekologií nemají nic společného.
* Dolehla na design krize?
Myslím, že moc ne. Alespoň na našich partnerech dodavatelích to není moc znát, některé firmy naopak rostly. Úspěšní jsou ti, kdo se i v době krize nebojí inovovat a být ofenzivní. Nás se krize v podstatě nedotkla, díky tomu, že jsme nebyli závislí na velkých projektech. Naše cílová skupina není citlivá na administrativní budovy a masovou produkci bytů. Každý rok naše tržby rostou mezi čtyřmi až osmi procenty, ziskovost se drží na stabilní úrovni.
* Vlastní výrobu nemáte. Neuvažujete o tom, že byste ji ve spolupráci s českými designéry rozjeli, podobně jako třeba Lasvit?
To určitě ne. Jsme klasická obchodní a servisní firma a takové ambice nemáme. Ani si nemyslím, že je možné být v tom na českém trhu úspěšný. Lasvit je jiný případ, stojí za ním tradice českého skla, ale především dokonalé obchodní kontakty směrem do zahraničí.
* Čím se liší projekty, které děláte pro komerční klienty a pro individuální zákazníky?
Snažíme se postupovat stejně. U větších projektů toho bývá dopředu dost jasné, někdy jsou důležitější technické parametry. Naopak individuální zákazník může být krásnou výzvou, ale i složitým případem. Někdy je obtížné vysvětlit a přesvědčit, že se něco někam nehodí a naopak.
* Jaký je v Česku zájem o designové světlo a nábytek?
Za těch patnáct let se to hodně změnilo. Na začátku bylo velmi těžké přesvědčit zákazníky, aby víc přemýšleli o tom, v čem žijí. Chtěli uspokojit především základnější potřeby a na design nezbývalo moc času ani prostředků. Zkrátka nebyla tady kupní síla ani celkový přehled a osvěta. Dnes se tím naopak lidé zabývají, přemýšlejí, nechají si poradit a inspirovat se. Lidé začali hodně cestovat a dívají se kolem sebe a objevují. Roste kupní síla a to nám taky hodně pomáhá.
* Které trendy v Česku vedou? Liší se to nějak od Slovenska, kdy máte také showroom?
V Česku je to podobné jako jinde v Evropě. Vše ale přichází se zpožděním, většinou po velkých designových výstavách v Miláně a ve Frankfurtu. Největší zájem je o dekorativní svítidla od významných světových designérů, jak jsou představena na výstavě. Pak je tady několik produktů, které se drží a vezou se na úspěšné vlně, i když byly představeny třeba před pěti lety. Na Slovensku je to hodně podobné. Někdy mám pocit, že se tam víc prosazují extravagantnější kousky, které často vybočují i svojí finanční náročností. Rozdíl je v tom, kde se odehrává většina obchodů. V Česku je to rozprostřeno, na Slovensku – alespoň pro nás – je to Bratislava.
* V čem se z hlediska přístupu k designu Češi liší od zahraničí?
Stále se design učíme poznávat a rozumět mu. K tomu nám chybí historie, ale díky otevřenosti zbytek světa rychle doháníme. V zahraničí je možná cítit z realizací větší odvaha design nasazovat a obklopit se jím. U nás je někdy spíš ze strany zákazníků přání moc nevybočovat a raději jít po jistotě toho, co už je někde vyzkoušené.
* Jaké máte plány do budoucna?
Rádi bychom udrželi mírně stoupající trend v obratech. Hlavním cílem je držet kvalitu našeho servisu a s tím související kvalitu značek, s kterými spolupracujeme. Není možné dělat dobře dvakrát tolik značek s mírně stoupajícím obratem. Udržet individuální přístup jde jenom do určité velikosti. l
O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz