Menu Zavřít

Chceme zvýšit rating značky Česká republika

24. 9. 2018
Autor: Euro.cz

Počet turistů přijíždějících do Česka kontinuálně stoupá. „Rekord z roku 2017 by měl být letos opět překonán,“ říká šéfka agentury CzechTourism Monika Palatková

V loňském roce se v České republice ubytovalo více než deset milionů zahraničních turistů, strávili zde dohromady 26,3 milionu nocí. Dostupná čísla z letoška jsou také optimistická. „Celkem přijelo do Česka během prvního pololetí letošního roku 4,8 milionu zahraničních turistů, což bylo o 5,4 procenta více než ve stejném období předchozího roku. Na vyšší návštěvnosti se nejvíce podílel nárůst příjezdů z tradičních trhů, jako jsou Německo, Polsko, Slovensko, Nizozemsko či Rusko,“ doplňuje ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.

* > Letos slaví CzechTourism pětadvacetileté výročí. Jak se za dobu působení vaší agentury změnil cestovní ruch?

Cestovní ruch vnímám jako fenomén, který se vyvíjí neustále a zasahuje mnoho oblastí našich životů, propojuje lidi, kultury. Vývoj za těch 25 let byl markantní. Nejvíce si změny uvědomuji, když pozoruji nebo poslouchám své děti. Moje první cesta do zahraničí vedla do Benátek v roce 1990, jela jsem tehdy ještě s jídlem v batohu. Dnes má většina z nás úplně jiné možnosti i zkušenosti. Také jsme jako turisté či cestovatelé přirozeně o dost náročnější. A vzdělanější. Jdeme více do hloubky, hledáme autentické zážitky. Poznáváme rádi regiony i méně známá místa. Vracíme se k tradicím. V CzechTourismu právě s těmito potřebami novodobých návštěvníků pracujeme. Snažíme se je dovést do regionů a méně navštěvovaných míst naší republiky. Když se zaměřím na komunikační stránku, nemůžeme zapomenout na rozvoj internetu. Zažili jsme boom nových médií a sociálních sítí. I díky tomu sledujeme obrovský posun v rámci nabídky a poptávky služeb v cestovním ruchu. V CzechTourismu spolupracujeme s influencery, sociální média jsou pro nás významným marketingovým kanálem.

* > Na kterou vaši kampaň rádi vzpomínáte a máte už plány do dalších let?

Českou republiku v zahraničí i na tuzemském trhu komunikujeme prostřednictvím značek Česko země příběhů -Czech Republic Land of Stories. A každoročně detailně, online i v tiskové podobě, zpracováváme konkrétní marketingová témata. Velice podařená byla nejen podle mého názoru, ale hlavně dle pretest kampaní a následného vyhodnocení kampaň Baroko všemi smysly. Úspěch měla u českých i zahraničních turistů. Více než desetiprocentní nárůst návštěvnosti jsme díky této kampani zaznamenali u měst Kutná Hora, Český Krumlov nebo Mikulov. Prostřednictvím kampaní na sociálních sítích jsme pak dosáhli na 8,7 milionu impresí. Na příští rok chystáme téma Města -brány do regionů, na rok 2020 pak zamýšlíme zpracovat téma Hrady a zámky a rok 2021 bude ve znamení tradic a gastronomie, ale s tím záměrem, že budeme chtít ukazovat region vždy v jeho širších a komplexních souvislostech.

* > Jaké postavení má Česko v rámci evropských, potažmo světových turistických destinací?

V celosvětovém žebříčku dle počtu příjezdů zahraničních turistů se ČR nachází na 30. místě. Na špici jsou Francie, USA a Španělsko. Nejčastěji k nám turisté přijíždějí za historickými památkami. Patříme k zemím s nejhustší sítí hradů a zámků, lákají památky UNESCO a také přírodní krásy. Nejvyšší oblibu obecně mají turisticky atraktivní místa v Praze. Každoročně sestavujeme žebříček nejnavštěvovanějších turistických cílů. Tomu pravidelně vévodí Pražský hrad. Dále jsou to atraktivity zejména pro rodiny s dětmi, které lákají jak zahraniční, tak domácí návštěvníky. Kromě dobře známých objektů, jakými jsou zoologické zahrady nebo akvaparky, se o pozornost stále více hlásí dobře propagované atrakce v regionech. A to i díky spolupráci agentury CzechTourism nebo propagaci destinací na zahraničních trzích. Ve světě máme 23 zahraničních zastoupení, která Českou republiku, její regiony a vybrané destinace - vždy dle potřeb cílové skupiny - propagují.

* > Jaké jsou aktuální trendy cestovního ruchu? Promítla se například nějak uprchlická krize v okolních státech? Uprchlická krize sama o sobě na cestovní ruch u nás v republice významný dopad nemá.

A trendy v cestovním ruchu?

Zapomenout samozřejmě nemůžeme na již zmiňované informační a komunikační technologie, které komplexně mění trh cestovního ruchu. Před 15 lety, kdy začaly přímé rezervace v online prostředí, existovaly obavy, že cestovní kanceláře nebudou potřeba a zkrachují. Nakonec to dopadlo úplně jinak. Kanceláře, které nastoupily na „online vlnu“, přežily, a naopak vznikl úplně nový segment takzvaných online agentur, které jsou schopny klientovi nabídnout skvělý servis zejména při porovnávání informací. Technologie nezabily část trhu, pouze jej zmodifikovaly.

Obrovský nárůst zaznamenává také letecká a železniční doprava, která dělá destinace dostupnějšími, navíc za velmi přívětivé ceny. CzechTourism společně s partnery, například s Letištěm Praha, dlouhodobě pracuje na rozvoji přímých leteckých spojení. To v důsledku znamená nárůst počtu zahraničních turistů z daných lokalit.

Celkově přetrvává kontinuální tlak na širší spektrum a vyšší kvalitu služeb za nižší cenu. Obecným trendem je pak častější cestování, ale zkracování délky pobytu. A pravděpodobně nejzásadnější změnou je, že lidé už nechtějí odškrtávat dlouhý seznam památek, ale spíše si užít atmosféru místa.

Zajímavý a velmi pozitivní vývoj zažívá domácí cestovní ruch. Za poslední dva tři roky roste až k deseti procentům, přitom v zahraničí se nárůst pohybuje pouze kolem tří procent. Češi si uvědomují, že kvalita služeb je v řadě tuzemských míst srovnatelná s těmi zahraničními, navíc odpadá jazyková bariéra a cestování s rodinou či partou je jednodušší. V Česku je také velký posun ve variabilitě a kvalitě služeb, které navíc začínají podléhat různým zárukám v podobě certifikací. Navíc, jak už jsem zmiňovala, jsme relativně bezpečná destinace.

* > Kdo k nám nejvíce jezdí?

Dlouhodobě k nám nejvíce jezdí turisté z Německa, loni jich přijelo téměř 1,9 milionu a jejich počty každoročně stoupají. Na dalších příčkách jsou také naši sousedé - Slovensko a Polsko -dále pak Rusko a USA. Velmi dynamicky rostou příjezdy z asijských zemí -Čína o 38 procent příjezdů, Jižní Korea o 28 procent a Indie o 27 procent příjezdů.

* > Co k nám turisty láká?

ČR je jak na blízkých, tak na vzdálených trzích vnímána jako zajímavá a atraktivní země bohatá na historické a kulturní památky. Velmi často je také vnímána jako země s dobrým poměrem kvalita / cena. CzechTourism se mimo jiné zaměřuje na zkoumání image, kterou Česká republika v zahraničí má, proč k nám turisté jezdí a proč se vracejí. Máme zájem nejen o opakované příjezdy bonitních návštěvníků, ale také o prodloužení doby jejich pobytu. Chceme, aby navštívili nejen Prahu a třeba Český Krumlov, ale také regiony a méně exponovaná místa. Ukázalo se, že nejvíce zahraniční turisty lákají historická města, hrady a zámky, muzea a galerie, gastronomie a tradiční trhy. Samozřejmě záleží na tom, odkud turisté pocházejí. Třeba pro Němce jsou atraktivní české lázně, pro Poláky nebo Francouze české hory, příroda a zimní střediska. Důležitou roli hrají dále relativně nízké náklady spojené s pobytem v ČR. A bezpečnost. Podle studie Global Peace Index z roku 2018 jsme sedmou nejbezpečnější zemí na světě.

* > A co naopak odrazuje, lze to nějak zobecnit?

Mezi bariéry patří nestálé a nejisté počasí - tedy ve srovnání s tradičními přímořskými destinacemi, pro vzdálené trhy je to pak nedostatek informací nebo vízová povinnost. Odradit turisty může i jazyková bariéra, případně nízká znalost ČR a zkreslené představy vyplývající ze zažitých stereotypů. Méně často se ve výzkumech objevují obavy, že jsme málo rozvinutá postkomunistická země, která mimo Prahu nemá co nabídnout. Obecně lze říci, že očekávání zahraničních turistů před cestou k nám jsou mnohdy nižší a realita je příjemně překvapí. Agentura CzechTourism společně s regionálními partnery a koordinátory pracuje na zvyšování kvality služeb a pohostinství napříč republikou, zmínila bych třeba Český systém kvality služeb (ČSKS) nebo projekt CzechSpecials zaměřený na gastronomii a pohostinství.

* > Na jaké kampani momentálně pracujete?

V letošním roce se agentura prioritně a logicky věnuje tématu výročí založení samostatné Československé republiky pod názvem 100 let příběhu České republiky. Návštěvníky zveme na místa, kde vznikaly naše tradice, kde se zrodily celosvětově významné značky. Ať už vzpomeneme příběh Tomáše Bati nebo ŠKODA auto, vždy nalezneme něco fascinujícího. Marketingově jsme zastřešili meziresortní a mezinárodní československý projekt Společné století. Vytvořili jsme kompletní kreativu, logotyp, webové stránky, audio a videospoty. Mediální kampaně běží u nás i v zahraničí. Těšíme se, že nejen oslavy, ale i připomínky společného století Čechů a Slováků budou v následujících týdnech kulminovat. •

Technologie nezabily část trhu, pouze jej zmodifikovaly.

MM25_AI

O autorovi| Petra Trnková, spolupracovnice redakce

  • Našli jste v článku chybu?