Menu Zavřít

Chcete na poštu? Vezměte si dovolenou

7. 9. 2020
Autor: Euro.cz

Neratovice jsou téměř sedmnáctitisícové město ležící zhruba dvacet kilometrů za hranicí Prahy. A přestože jsou rozdělené do několika poměrně vzdálených částí, obsluhuje je jediná pobočka České pošty. Sedmnáct tisíc lidí na sedm přepážek, z nichž pouhé dvě (většinou však jen jedna) připadají na stále populárnější balíky. To samo o sobě představuje nápor na malou poštovnu. Respektive představovalo.

Do konce srpna měla neratovická pošta otevřeno od 8 do 18 hodin v pracovní dny a tři hodiny o sobotách; nově si musejí obyvatelé města zvykat na značně okleštěnou provozní dobu. A z toho logicky vyplývající delší fronty. Vedení státního podniku zařadilo neratovickou pobočku na seznam zhruba tří stovek provozoven, kde zavedlo novou provozní dobu. Mimo jiné je ustanovena přestávka na oběd, dvakrát týdně se otvírá až v deset dopoledne a nově se také třikrát týdně zavírá už ve čtyři odpoledne.

Zatímco vedení České pošty vzletně hovoří o posunu hodin pro veřejnost s cílem „vyšší obsazenosti přepážek“, otevírací doba na neratovické poště se smrskla z 53 hodin na 39 hodin týdně, tedy o neuvěřitelných 27,5 procenta. Tvrzení, že zavedené novinky by měly přispět k lepšímu prozákaznickému přístupu, je definitivním plivnutím do tváře všem klientům, kteří se musejí adaptovat na okleštěnou provozní dobu a s tím související delší fronty.

Éra, kdy neratovickou zaměstnanost táhla místní Spolana, je dávno pryč. V současnosti jezdí většina lidí za prací do metropole. Pokud někdo z nich dostane balíček nebo doporučený dopis (spousta státních institucí nerespektuje povinnost zasílat zprávy do datové schránky) uprostřed týdne, musí překopat plány na víkend a v sobotu si stoupnout do fronty s dalšími nešťastníky. Anebo si vzít půl dne dovolenou.

Spoustu z popsaných negativ by zákazník zvládl akceptovat s vědomím, že diskomfort je vykompenzován nízkou cenou. Jenže čím horší službu Češi od své pošty dostávají, tím dražší je. Dochází tak k bizarním situacím, kdy je státní moloch téměř o sto procent dražší než srovnatelná služba, na které spolupracují dvě soukromé firmy. Doručení drobné zásilky z e-shopu placené kartou hned při objednávce vyjde v České poště na 139 korun, zatímco Zásilkovna ji zvládne doručit do AlzaBoxu za 70 korun. V poště je evidentně něco špatně.

Naštěstí ne všechny státní instituce fungují stejně. Pozitivním příkladem je Česká národní banka, jejíž viceguvernér v otevřeném rozhovoru pro aktuální vydání týdeníku Euro popisuje své obavy z neustálého pumpování státních peněz do ekonomiky či ze zadlužování EU. Místy to není úplně pozitivní čtení, ale fakt, že ve vedení centrální banky působí lidé s racionálním pohledem na věc, to bohatě kompenzuje.

Přeji vám příjemné čtení a zachovejte nám přízeň!

WT100

O autorovi| Ondřej Hergesell, hergesell@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?