Menu Zavřít

Chcete platit mýtné?

8. 9. 2003
Autor: Euro.cz

V Německu se zavádí mýto. Vrátil se snad středověk? Nikoliv. Platit se nebude za průjezd panstvím, ale za jízdu kamiónů po dálnici. Také je nebudou vybírat panští poskoci, ale vysoce inteligentní elektronický systém. Snad až příliš inteligentní na tak hloupou věc.

Česká republika nehodlá zůstat pozadu, obzvlášť když se jedná o blaho státní pokladny. V Německu ještě mýto pořádně nezavedli, a už mají plno negativních zkušeností; například nedokáží včas upravit všechny kamióny. To však nebrání zemím Visegrádské čtyřky, aby se už během září v Praze sešli a jednali o vybírání poplatků na dálnicích. Ne o tom, zda mýtné ano či ne; běží už jen o to kdy, a za kolik. Politici totiž opět předběhli dobu. Veřejná diskuze, zda někdo něco takového vůbec chce, ještě ani nezačala, a už je některým politikům naprosto jasné, že mýtné bude. Asi nás čeká přepisování učebnic, aby se naše děti mohly učit, že mýto je skvělá věc, kterou před staletími hloupě zrušil nějaký osvícenec, aby ji znovu zavedly až země Evropské unie. Z mýta pro kamióny pak nebude těžké udělat mýto i pro dodávky a nakonec mýto úplně pro všechny. Co je na mýtu tak přitažlivé, že si na něj politici tak najednou vzpomněli? Kdysi bývalo platbou za stavbu a údržbu cest a mostů. Ale, co čert nechtěl, i šlechtici, kteří o cesty valně nedbali a mosty nechávali spadnout, vybírali mýto. Neinvestovali jej však zpět do blaha obchodu, ale do svého rozmařilého života. Z mýta už nebyl poplatek za použití cesty, ale výpalné. Člověk se na začátku 21. století nerad smiřuje s tím, že se toho moc nezměnilo od dob těch loupeživých rytířů. Nepořádají už pitky na nedobytných hradech, ale zasedají ve Strakově akademii; přitom si vyprávějí stále stejné vtipy, jak zase ty udřené poddané dobře napálili, co všechno jim slíbili a jak se jim pak vysmáli. S mýtným je to stejné. Na stavby a opravy silnic bohatě stačí spotřební daň z nafty a benzinu. Drtivá většina těchto příjmů však padne na prostopášný život státu, a z toho mála, co zbyde, se ještě dotuje železnice. Podnikatelé si už jedenáctý rok (jistě s velkou chutí) připlácejí na lepší silnice takzvanou silniční daní. Také se objevily dálniční známky a s nimi slib, že ubude děr alespoň na dálnicích. Místo toho přibylo děr ve státní kase, a tak můžeme směle hádat, co se zlepší po zavedení mýta. Tipuji to na platy státních zaměstnanců.

  • Našli jste v článku chybu?