Internetové investice nového šéfa Yahoo! vybouchly
I vyhazování peněz má v Hollywoodu noblesu. Ještě roku 1997 natočil Terry Semel, bývalý ředitel filmového studia Warner Bros., v San José film Šílené město. Snímek měl tučný rozpočet a prominentní herce Johna Travoltu a Dustina Hoffmana. Ani drahé hvězdy ho však nezachránily. Byl to propadák. V době své největší slávy si Semel mohl dovolit ztratit miliony dolarů. Spolu s Bobem Dalym v čele filmového koncernu vyprodukovali totiž na druhé straně finančně úspěšné filmy, jako Matrix, Batman, Smrtonosná zbraň, a zařadili se jimi mezi nejuznávanější hollywoodské magnáty. V čele internetové společnosti Yahoo!, kam se osm–apadesátiletý Semel dostal takřka náhodou, na podobnou taktiku ale nebude mít šanci. Na nejvyšší pozici v Yahoo! vystřídá prvního května dosavadního výkonného ředitele Tima Kooglea. Pro společnost, která byla považována za vlajkovou loď dotcom firem, tak začíná nová éra. Yahoo! založili před sedmi lety dva studenti ze Stanfordu. Jejich koníček se během několika měsíců proměnil na byznys za miliardy dolarů. Firma má více než 192 milionů registrovaných uživatelů po celém světě. Ale propad technologických akcií a konec přehnaného nadšení z nové ekonomiky dopadl i na americký portál. Nejvíce mu ubližují pochybnosti expertů o efektivnosti internetové reklamy. Obrat Yahoo! by měl podle očekávání letos klesnout o třicet procent namísto předchozích gigantických nárůstů. Společnost rovněž oznámila snížení počtu zaměstnanců o dvanáct procent. Chorály analytiků a odborníků donedávna dokazovaly, že Yahoo! potřebuje stejného marketingového génia, jakým je Bob Pittman u největšího konkurenta AOL Time Warner. „Jejich hlavní problém je na straně reklamy. Musí se jim podařit přesvědčit inzerenty a reklamní společnosti, aby na webu utráceli peníze, vyvrací pochybnosti o nedostatečných technických znalostech Semela internetový analytik Fred Moran z Jefferies & Co. „Všechny cíle Yahoo! – rozšiřování zdrojů příjmů z reklamy a vytváření placených služeb – jsou věci, kterými jsem se zabýval po celou moji kariéru, prohlásil po své dvouleté odmlce na veřejnosti na tiskové konferenci při příležitosti jmenování do funkce Semel. Po téměř dvaceti letech v pozici hollywoodského magnáta Terry Semel otiskl své ruce do cementu na slavném bulváru podobně jako řada hvězd z jeho filmů a v tichosti odešel společně s Bobem Dalym. „Nikdy jsem neměl čas projít se třeba po pláži v Malibu, konstatoval při svém odchodu. Dřívější partneři se stále ještě pravidelně scházejí alespoň jednou týdně, aby spolu poobědvali. Semel byl čerstvým absolventem univerzity v Long Islandu, když v roce 1965 nastoupil jako začátečník v divizi Warner Bros., která prodávala filmy do jednotlivých kin. Postupně se vyšplhal na místa různých prodejních a marketingových manažerů. Mladík z New Yorku později přešel ke konkurenčnímu CBS a Waltu Disneymu. Práce u zmíněných společností však trvala jen krátce, zpátky do Warner Bros. se vrátil v roce 1978. O dva roky později společně s Dalym začali šéfovat hudební a filmové divizi koncernu Time Warner, který se minulý rok spojil s úhlavním konkurentem Yahoo!, America Online (AOL). Daly a Semel během svého působení vytáhli obrat Warner Bros. z jedné na jedenáct miliard dolarů. Neváhali pro své hvězdy udělat prakticky cokoliv. Mel Gibson či Clint Eastwood měli vždy od svých producentů například k dispozici soukromá letadla. Během oběda na oslavu filmu Smrtonosná zbraň 3 překvapili castingové manažery, producenty, režiséra a hlavní herecké špičky zbrusu novými vozy Range Rover. Červencová zpráva z roku 1999, že Bob a Terry v Holly–woodu končí, způsobila doslova šok. Ti dva představovali symbol úspěchu amerického filmařského průmyslu. Zatímco Daly skončil jako šéf klubu Los Angeles Dodgers, Semel založil investiční firmu Windsor Media, která se specializovala na hledání nadějných internetových a technologických společností. Většinou ale neměl příliš šťastnou ruku. Všechny projekty, do kterých vložil část svého bohatství, odhadovaného na stovky milionů dolarů, skončily bez výrazného zdaru. Semel se tak, jak sám říká, stal „studentem internetu , přičemž na pravidelné lekce docházel právě k top manažerům portálu Yahoo!. Na jednom z takových setkání Tim Koogle řekl, že opustí šéfovské místo. Jeden ze zakladatelů firmy Jerry Yang se pak Semela zeptal, jestli by nechtěl Kooglea nahradit. Komentátoři a analytici spekulují, co dokáže bývalého manažera ještě motivovat. Poslední šek od Warner Bros., který v roce 1999 dostal, zněl na částku okolo dvaceti milionů dolarů. Koogle si u Yahoo! vloni přišel jen na 310 tisíc. Bývalí kolegové o něm říkají, že byl vždy spíše dvojkou v tandemu s Dalym. Možná si chce dokázat něco sám sobě. Krátce po podepsání smlouvy s Yahoo! nakoupil rovný milion akcií firmy při ceně 17,62 USD za kus.