Menu Zavřít

Choutky na zdražení

25. 10. 2010
Autor: Euro.cz

Pojišťovny bojují s klesajícími zisky, zdražení pojistného se zdá nevyhnutelné

Tvrdá konkurence a velmi slušná ziskovost tuzemských pojišťoven. To jsou dva významné faktory, které by měly tlačit na snížení cen pojištění, anebo alespoň zajistit jejich stagnaci. Jenže levnějšího pojistného se klienti v příštím roce nedočkají. „Ceny zcela jistě klesat nebudou. Ve vybraných typech pojištění může dokonce dojít i k určitému nárůstu. Ten lze očekávat v oblasti produktů majetkového pojištění, a to zejména u rizik spojených se živelními událostmi. Jejich výskyt je totiž stále častější, a tudíž pravděpodobně vzrostou také ceny zajištění,“ prohlašuje šéf České asociace pojišťoven Tomáš Síkora.

Strašák zajištění

Pojišťovny o cenách pojistného na příští rok až na výjimky zatím mlží. Konkurence je totiž velmi tvrdá, kromě toho nyní většina hráčů na trhu jedná o cenách zajištění. „Živelní události byly velmi nepříjemné a silně zasáhly trh. V současné době probíhají jednání se zajistiteli na příští rok a je téměř jasné, že zajistné bude dražší. A protože pojišťovny budou muset platit daleko větší prostředky, promítne se to do pojistného. V příštích letech očekáváme zvýšení sazeb zejména u majetkového pojištění,“ tvrdí Martin Diviš, generální ředitel Kooperativy, která je dle předepsaného pojistného jedničkou na tuzemském trhu neživotního pojištění.
Vyšší ceny se podle názoru expertů dotknou především trhu neživotního pojištění, který letos zaznamenal velký propad. Odhady uvádějí, že by například pojištění domů mohlo kvůli povodním zdražit v některých případech až o desítky procent. Zbrzdit zdražování by mohla naopak cenová válka pojišťoven. Ta v minulosti tlačila ceny dolů především na poli autopojištění, nyní se však pomalu přesunuje na majetkové pojištění.
„Růst sazeb v budoucnu lze čekat také v povinném ručení, a to kvůli zvyšování škodního průběhu. Opravy jsou dražší, auta jsou dražší a zejména rostou škody na zdraví,“ doplňuje Diviš. V této oblasti ovšem také hraje roli ostrý konkurenční boj probíhající na tuzemském trhu. Například ČSOB Pojišťovna v oficiálním vyjádření slíbila, že povinné ručení na rok 2011 zvyšovat nebude.

Jak nezdražit

Zatímco ještě před pěti lety pojišťovny stanovovaly ceny převážně na základě posouzení vývoje v minulosti, v současné době má každá svůj specifický matematický model. Porovnávání cen jednotlivých produktů tedy často není jednoduché, neboť se pojišťovny u stejného produktu velmi často liší nejen rozsahem krytí a maximální výší, kterou jsou ochotny za škodu uhradit.
Pojišťovny se budou snažit zdražení maskovat. Například raději sníží krytí, což je oblíbený „fígl“, jak udržet cenu, anebo pokud se odhodlají ke zdražení, odůvodní je klientům nabídkou dalších služeb v ceně. To bude zřejmě i případ příštího roku. „Pokud by se cena zvyšovala, tak za předpokladu rozšíření rozsahu krytí,“ slibuje šéf představenstva pojišťovny Allianz Jakub Strnad.
Jediným segmentem, kde je možné v příštím roce očekávat zlevnění, zatím zůstává průmyslové pojištění. „Očekáváme pokles na úrovni zhruba deseti až patnácti procent, přičemž některá takzvaná „kvalitní“ rizika, o něž bude mezi pojišťovnami velký zájem, mohou poklesnout i výrazně více. Tato situace je důsledkem ostrého konkurenčního boje a stále poměrně dobré ziskovosti pojištění,“ domnívá se Ivan Špirakus, generální řiditel Asociace Českých pojišťovacích makléřů.

Slušné zisky

Pojišťovny na českém trhu jsou stále slušně ziskové. Rentabilita jejich kapitálu se pohybuje mezi deseti a dvanácti procenty. „Ziskovost na úrovni deseti procent je minimum toho, co akcionáři očekávají z takto rizikového a volatilního podnikání. Růst škod a intenzivní konkurence však mohou vést k meziročním poklesům ziskovosti,“ poznamenal šéf Allianz Jakub Strnad. To už se ostatně projevilo na výsledcích za první pololetí, kdy některé pojišťovny musely čelit výrazným propadům.
Přestože si Česká národní banka pochvaluje, že pojišťovny ukázaly během ekonomických turbulencí na finančních trzích svou sílu, krize se jim nevyhnula. Podle mluvčí pojišťovny Uniqa Evy Svobodové trpí zejména kvůli oslabení ekonomické aktivity firem, omezení investic, vyšší nezaměstnanosti či kvůli tlaku na snižování nákladů.
Po letech růstu pojistný trh v současné době stagnuje a pro pojišťovny bude stále těžší ziskovost z minulých let udržet. „Zisky porostou pouze některým pojišťovnám. Půjde především o ty, které budou schopné přizpůsobit se novým trendům, budou investovat do nových produktů a do reparametrizace stávající nabídky,“ domnívá se Ondřej Bušta, manažer poradenské společnosti KPMG, expert na pojistnou matematiku.
Pojišťovny přesto tvrdí, že ziskovost lze udržet i ve složitých ekonomických podmínkách, které jim servíruje trh. „Tlakům na pokles rentability je možné čelit mnoha způsoby. Například provozní a nákladovou optimalizací, zaváděním nových produktů a služeb, využíváním moderních provozních a komunikačních technologií a podobně,“ vypočítává Dagmar Koutská, mluvčí České pojišťovny. I ona ovšem připouští, že ceny se pro příští rok mohou v některých případech měnit směrem nahoru.

Dražší kvůli unii

Další zdražování by podle šéfa Asociace českých pojišťoven Tomáše Síkory mohla způsobit nová pravidla hry. Na pojistný trh v celé Evropě se totiž chystá nová regulace v souvislosti s nedávnou finanční krizí. Takový efekt může mít zejména návrh na zavedení takzvaného garančního systému. „Pro Česko by systém znamenal zavedení dalších fondů, do nichž by pojišťovny musely odvádět prostředky nad rámec rezerv, které vytvářejí nyní,“ prohlásil Sýkora minulý týden na konferenci Asociace českých pojišťovacích makléřů. „Pojišťovací byznys momentálně vede boj o to, aby pro pojišťovny tato schémata neplatila,“ dodal Síkora. Bruselské návrhy na regulaci ale obsahují i další plány, které by nejen v Česku pojišťovnám podstatně zkomplikovaly život. Podle Síkory totiž Brusel chce, aby měl klient pojišťovny možnost do čtrnácti dnů od smlouvy odstoupit, anebo že automatické prodloužení smluv nebude možné, neboť se jedná o nekalou obchodní praktiku. „Regulaci je třeba dělat uvážlivě, aby se přeregulovanost nakonec neobrátila proti spotřebiteli,“ varuje Síkora. Největší hráči (největší pojišťovny na českém trhu dle předepsaného pojistného)
Životní pojištění
Česká pojišťovna
Komerční pojišťovna
Pojišťovna České spořitelny
Neživotní pojištění
Kooperativa
Česká pojišťovna
Allianz
Pramen: Česká asociace pojišťoven, k 30. 6. 2010

Vladimír Tomšík Tvrdší regulace pojišťoven? Ano, ale… Bez možnosti sankce nemá dohled nad pojistným trhem smysl, tvrdí viceguvernér ČNB

Stejně jako na banky se v Bruselu chystají nová pravidla ohledně regulace na pojišťovny. Na návrzích se teprve na půdě Evropské komise pracuje a probíhají tvrdá jednání. Už nyní je přitom zřejmé, že konečná verze takzvané směrnice IMD nebude hotova dříve než v roce 2012. Podle viceguvernéra České národní banky (ČNB) Vladimíra Tomšíka je ale třeba – alespoň pokud jde o český pojistný trh – provést nějaké změny už nyní.
„Jedním z nejpalčivějších problémů českého pojistného trhu je oblast pojišťovacích zprostředkovatelů,“ prohlásil Tomšík minulý týden na konferenci, kterou pořádala Asociace českých pojišťovacích makléřů. Prodej formou zprostředkovatelů je pro pojišťovny velmi důležitým distribučním kanálem, jenže má své nedostatky. „Intenzivně o změně pravidel v této oblasti s ministerstvem financí vyjednáváme,“ řekl Tomšík.

MM25_AI

Méně agentů

Více než čtyřicet procent všech stížností, které v minulém roce obdržela Česká národní banka, se týkalo právě pojišťovacích zprostředkovatelů. „Často se chovají neprofesionálně. Informují klienta tak, aby to vyhovovalo jim, a ne zákazníkovi,“ vysvětloval Tomšík během své přednášky na konferenci. Většina ze zmíněných stížností kritizovala práci pojišťovacích agentů, což jsou lidé nabízející a prodávající produkty výhradně jedné pojišťovny. Produkt „své“ pojišťovny pak často klientům nutí s vidinou tučné provize bez ohledu na to, zda je pro dotyčného zákazníka vhodný. Tím se zásadně odlišují od pojišťovacích makléřů, kteří vybírají stejný produkt od více pojišťoven v závislosti na tom, jak jejich klientovi vyhovuje.
Nízká odbornost některých zprostředkovatelů, zejména agentů, potom kazí pověst celému oboru finančního zprostředkovatelství. Situaci nepomáhá, že se zprostředkovatelem může stát téměř kdokoli, takže je v Česku registrováno více než 110 tisíc těchto pracovníků. Podle Tomšíka máme skoro největší hustotu pojišťovacích zprostředkovatelů na jednoho obyvatele mezi zeměmi unie. „A není to tím, že bychom měli tak rozvinutý trh,“ dodává Tomšík. Proto by jedním z nových pravidel měl být vyšší požadavek na vzdělání.

Jako na kapitálovém trhu

Kromě tlaku na odbornost hodlá ČNB prosadit, aby měla možnost zprostředkovatelům udělovat sankce, což jí dnes zákon neumožňuje. „Nelze efektivně vykonávat dohled, když neexistuje možnost sankcionovat,“ tvrdí Tomšík.
ČNB uvažuje rovněž o konceptu vázaných zástupců, kteří už úspěšně fungují na kapitálovém trhu. Týká se to hlavně pojišťovacích agentů, kteří mají s pojišťovnou smlouvu, jenže ta za ně nenese žádnou odpovědnost. Podle nových pravidel by pojišťovny za „své“ agenty odpovídaly.
Kdy by měla začít platit nová pravidla, zatím není jasné. Vladimír Tomšík se domnívá, že čím dříve tím lépe. Zprostředkovatelská oblast totiž změnu potřebuje velmi rychle. Tuzemské pojišťovny jsou však v ostatních ohledech zdravé a silné a zbytečná regulace, která se chystá na bruselské půdě, by mohla naopak uškodit. „V době krize se ukázalo, že sektor pojišťovnictví je jedním z nejstabilnějších,“ podotýká Tomšík.

  • Našli jste v článku chybu?