Zaměstnanci se z obavy z propouštění snaží vytvořit zdání nenahraditelnosti. ...
Celý podtitul:
Zaměstnanci se z obavy z propouštění snaží vytvořit zdání nenahraditelnosti. Ovládání tohoto strachu může mít i jistá úskalí
Šéfové jsou v poslední době na svých pracovištích svědky neobvyklého chování zaměstnanců. Ze zanedbaných a pomačkaných lidiček se stávají elegantní a čistě odění pracovníci. Velkohubí obrazoborci jsou z ničeho nic povolní jako beránci. Flákači, kteří neustále pokukovali po hodinkách, jsou najednou těmi, kteří opouštějí kancelář jako poslední. Zdá se, že se lidé od základu změnili – příkladem může být jistá senior viceprezidentka farmaceutické společnosti známá jako nenapravitelná koketa, která říká, že sama sebe nyní přiměla chovat se takřka puritánsky.
Odhodlaný boj o místo se může pro firmy jevit jako mimořádný nárůst produktivity. Jediný člověk může vykonat práci za dva i tři lidi. Pracují však zaměstnanci skutečně usilovněji? Nebo jen podlézají? A pokud skutečně pracují výkonněji, jak dokáží šéfové využít těchto paranoidních nálad, aniž by z pracovišť vytvořili nelítostné manufaktury? „Všichni pobíhají sem tam jako šílení,“ říká Robert I. Sutton, profesor managementu ze Stanfordu. „Jsem obklopen lidmi, kteří jsou takřka hysteričtí.“ Nebezpečí spočívá podle Suttona v tom, že strach na pracovišti může být nakažlivý. „Šéfové musí být trpěliví, chápající a smířliví. Současná nejistota není iracionální.“
PŘEHNANÁ SNAŽIVOST
Pro některé šéfy se zvládnutí strachu a podlézavosti stalo náplní celé práce. Trevor Traina je podnikatel ze Silicon Valley, jenž prodal startupy Microsoftu a Intuitu a nyní provozuje internetové stránky DriverSide.com, které poskytují řidičům veškeré informace související s vlastnictvím automobilu. Od počátku recese se jeho kanceláře v San Francisku staly živým obrazem pracovitosti ve skautském stylu. „Dostávám od rána do večera e-maily, v nichž mi zaměstnanci píší – ,Já dělám toto, já zase toto‘ – tím mi však přidělávají práci,“ říká Traina. „Pokaždé, když se otočím, vidím něčí hlavu, jak nakukuje do mé kanceláře a připomíná mi, co pro mě dělá.“ Traina se rozhodl informovat své zaměstnance o zajištění další etapy financování a vyzval je, aby zmírnili svoji přehnanou sdílnost.
V právnické firmě Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom jednu z vedoucích právniček bombardují začínající kolegové žádostmi o novou práci. Zároveň se však střetává i s opačným problémem. Někteří z nedávných absolventů právnických škol jsou rozmazlení a hloupí, a chovají se jako „mistři světa, pro které nic není problém“. Každý pracovní den je pro nás cosi jako manažerské žonglování: některým ponecháme naději, jiným vystavíme pravdivý účet. „Ztrácíme tím ovšem spoustu drahocenného času,“ dodává.
Pro některé šéfy je paranoia jakýmsi požehnáním. „Nejlepší světové inovace vzešly z největšího zoufalství,“ říká Tom Szaky, výkonný ředitel společnosti TerraCycle sídlící v Trentonu ve státě New Jersey, která vyrábí organická hnojiva a jiné ekologické výrobky. Pro TerraCycle jsou časy zlé, stejně jako pro ostatní firmy, jež dodávají zboží těžce zkoušeným maloobchodníkům. „Nemáme peníze, abychom najali další zaměstnance,“ uvádí Szaky. Zaměřil se proto na stránku nákladů: Udělat více za méně. Posílit prodeje, aniž by firma vydala jediný dolar navíc.
Zaměstnanci společnosti TerraCycle se rozhodli, že si budou zajišťovat marketing vlastními silami, vyrážejí na cesty a navštěvují obchody osobně. Dříve, když zaměstnanci této firmy navštěvovali vzdálené obchody řetězců Wal-Mart či Home Depot, aby zkontrolovali reklamní stojany a pohovořili se zákazníky, létali letadlem, bydleli v hotelech a stravovali se na náklady zaměstnavatele. Během posledního měsíce tři zaměstnanci marketingového oddělení jeli za zákazníky autem více než 1600 kilometrů. A jako by toho nebylo dost v Hroznech hněvu: spali též v autě na zadním sedadle.
Szaky tvrdí, že už zaznamenal pozitivní nárůst výnosů. „Peníze jsou snadno dostupné,“ míní. „Je dobré nechat někdy firmy vyhladovět. Odtud pramení veškeré inovace.“
***
Překlad: Edita Jiráková
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek