Díky štafetovému systému přepravy jsou autodíly z Portugalska už za dva dny v továrně TPCA v Kolíně. „Čeští řidiči jsou v dálkové přepravě nejlepší,“ říká generální ředitel společnosti Gefco Christophe de Korver.
* Jaká je nyní situace v kolínském závodě z hlediska logistiky? Co se týče zásobování továrny, veškeré destinace pro dovoz dílů jsou již zadané. Nyní jsme na více než polovině plánovaného provozu, zvyšovat se ale budou pouze objemy dodávek. Plánovaného stavu dosáhneme na konci letošního roku nebo začátkem příštího. Dnes například jezdí kamiony z Portugalska jednou denně a během několika měsíců to bude dva až třikrát denně. Samozřejmě většina dodavatelů TPCA má své provozy přímo v České republice. * Tím to máte jednodušší. Ano a ne. Tito dodavatelé předtím v České republice nepůsobili a mají také své problémy, protože výrobu teprve rozjíždějí. Když jsme letos v únoru začali, tak ve stejnou dobu začínali rovněž TPCA a jeho dodavatelé. Takže rizik a problémů je evidentně více. Dá se říci, že pro dopravce je to vždy nejhorší, jste prostředník a musíte pružně reagovat na změny dodavatelů i TPCA. * Odkud vozíte autodíly? V současné době jezdíme z Portugalska, Španělska, z Velké Británie, Slovinska, z Polska a Francie. Ve všech těchto zemích jsou dodavatelé, kteří tam působí roky, takže tam řešíme jinou problematiku. Máte větší vzdálenost a musíte garantovat krátkou dodací lhůtu. TPCA samozřejmě tlačí na nejnižší možnou, aby nemuselo skladovat zboží. * Jak postupujete?
Organizujeme štafety, to znamená, že například v Lionu se kamion s návěsem vymění s dalším, který tam má pauzu, a okamžitě pokračuje. Pro autodíly používáme umělohmotná balení, která vozíme zpět výrobcům. Naši partneři v automobilovém průmyslu již vůbec nebalí v kartonu, za dopravu sice zaplatí o něco více, ale vyplatí se jim to. Díky štafetovému systému je zboží z Portugalska za dva dny v Kolíně.
* Najímáte si na práci také české firmy? Kvůli zmíněné organizaci dopravy máme vlastní návěsy. Najímáme si více firem a oni si návěsy vyměňují. Aby někdo nemohl tvrdit, že mu je jiná firmy poškodila, tak jsme si nakonec řekli - budou naše. Koupili jsme jich jednadevadesát. * S nimi tedy jezdí řidiči najímaných dopravců?
Pro dopravu v tuzemsku samozřejmě najmeme domácí firmy. Pro mezinárodní dopravu děláme výběrová řízení a hledáme ty nejlepší. A evidentně pořád jsou nejlepší Češi.
* Nejlepší, nebo nejlevnější?
Český řidič je doma ve srovnání s francouzským sice čtyřikrát až šestkrát levnější, v mezinárodní dopravě hraje ale větší roli nafta. Mzdy jsou tady nižší, ale dieta pro české řidiče není vůbec špatná. A to je možná důvod, proč je zde služba hodně kvalitní. Český řidič totiž rád cestuje do zahraničí.
* To snad ne? Když vezmu francouzského partnera, není až tak finančně rozdílný, ale řekne: já chci být v pátek večer zpátky ve Francii. Český řidič vám to neřekne, jestli je o víkendu v zahraničí, tak má v každém případě svou dietu a je v pohodě. Je to opravdu rozdíl. V současné době proto spíše vítáme české podniky, jsou flexibilnější a jejich služby kvalitnější, protože vás netlačí, aby byl každý víkend kamion zpátky. * Jak velké firmy v Česku najímáte? Nemůžeme si dovolit najmout ty největší, protože svým způsobem jsou našimi konkurenty. Na druhou stranu nemůžeme používat firmy, které mají tři čtyři kamiony, protože není možné sledovat sto firem. Další věcí je, že nejsou spolehliví na sto procent. Když mají například poškozený kamion, řekněme Volvo, tak jim nedají přednost, protože mají jenom dva nebo tři kamiony a nejsou významným zákazníkem. V současné době jsou našimi českými partnery podniky, které mají mezi padesáti až sto padesáti kamiony. * Jak je to s využitím železnice?
Protože dělám logistiku v České republice již deset let, můžu vám říci, že nemůžete železnici použít pro všechny druhy zboží. I když teď jednáme s několika zákazníky o zásobování díly přes železnici, myslím, že když máte opravdu krátké dodací lhůty, železnice není spolehlivá. Přednost na dráze má totiž doprava lidí a vagony se zbožím čekají na nádraží.
* Z fabriky v Kolíně distribuujete také hotová auta? Vyrobený vůz prodává hned TPCA jednotlivým značkám. O distribuci vozů proto jednáme zvlášť s Peugetem, Citroenem i Toyotou. Jednání s Peugeotem a Citroenem je snadnější, protože patříme pod stejný koncern. Gefco patří francouzské PSA, ale to neznamená, že nám dají obchod automaticky. * Kam putují nové vozy? Jsme teď opravdu na začátku, protože například peugeoty sto sedmičky a C1 se zatím prodávají jen v osmi zemích, kdežto zanedlouho budou v celé Evropě a možná i na jiných kontinentech. Distribuujeme dvěma způsoby - kamionem a vlakem. Týdně zajišťujeme sedm vlaků a cílem je dělat dva až tři vlaky denně. Přitom každý vlak převáží dvě stě až dvě stě padesát aut. * Říkal jste, že doprava po železnici je ale pomalá. Když si objednáte auto, tak polovinu z dodací lhůty tvoří výroba a druhou doprava včetně úprav na zakázku. My se to snažíme zlepšit, ale je to vždy otázka ceny a služby. Pokud bychom chtěli provozovat dopravu jenom rychlejšími kamiony, cena vozu by se zvýšila. Zákazník chce ale auto spíše levnější a je ochoten počkat. CHRISTOPHE DE KORVER
Christophe de Korver vystudoval obchodní a strojní fakultu se specializací na management a logistiku. Působil v logistickém týmu Michelin ve Francii, poté přesídlil do České republiky, kde pracoval od roku 1994 jako controlling manager společnosti Kovobrasiv Mníšek (pobočka Kovohutě Mníšek). V roce 1996 přestoupil do společnosti FM jako plant manager distribučního centra v Tuchoměřicích. Poté pracoval na pozici operations manager pro Českou a Slovenskou republiku se sídlem v Topolčanech na Slovensku. Od roku 2002 je generálním ředitelem společnosti Gefco Česká republika, pečujíce o rozvoj společnosti v této zemi. Do dneška GEFCO operuje v Praze, Kolíně a Brně.