Komerční banka špatně účtovala platby svým konkurentům
Jedna z největších tuzemských bank má problém. Komerční banka čtyři roky špatně účtovala některým bankám poplatky za karetní transakce. Jde o haléřové položky, hájí se firma. Jenže vzhledem k množství transakcí se chyba bance řádně prodraží. Informační systém byl totiž nastaven tak, že banka si účtovala nižší poplatky, než měla v sazebníku. Podle informací týdeníků EURO tím přišla o dvě stě milionů korun.
„Došlo k chybnému nastavení IT systémů, které vedlo k nesprávnému zaúčtování mezibankovních poplatků souvisejících s vypořádáním některých karetních transakcí. Jednalo se pouze o účtování poplatků mezi bankami a netýká se v žádném případě klientů. Klientům byly účtovány poplatky v souladu s platnými sazebníky. Nyní je účtování mezibankovních poplatků v našem systému již nastaveno správně,“ vysvětlila mluvčí KB Romana Ondrůšková. A doplnila: „Šlo o systémy, jež komunikují s IT systémy karetní asociace VISA.“
Jak je možné, že si chyby několik let nikdo nevšiml? To není jasné. Které banky měly zvýhodněné poplatky, nechce KB rovněž zveřejnit. Týdeník EURO však zjistil, že se jedná o Českou spořitelnu, s níž Komerční banka jedná o vyrovnání. „Pokud jde o výši vzájemného vyrovnání, výsledná částka bude určena teprve na základě konečných podkladů. Jde o velmi nízké rozdíly u velkého množství karetních transakcí,“ uvedla Pavla Plachá z firemní komunikace České spořitelny s tím, že problém byl u jediného poplatku. „Chyba se týká mezibankovního poplatku, který platí banka obchodníka přijímajícího platební kartu bance, která tuto platební kartu vydala,“ vysvětlila Plachá.
Ve hře je ale i Raiffeisenbank. „Mohu pouze potvrdit, že o tom s Komerční bankou jednáme,“ řekl mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň bez dalších podrobností. Naopak Tomáš Kopecký z ČSOB takovou možnost vyloučil: „Nás se to netýká.“