Po svezení v BMV X3 nejeden z řidičů zapátrá, zda náhodou nejsou v příplatkové výbavě křídla. Auto s tváří offroadu, které vystřelí na stovku za 6,6 vteřiny a zároveň dokáže sebejistě překonávat pasti městských silnic za rozumnou spotřebu, to je sen téměř každého automobilisty.
X3 je na pohled hezké auto. Má čistý, jednoduchý, a přesto propracovaný design, který bude stárnout jen velmi pomalu. Jedinou extravagancí na voze jsou zadní světla, která byla obohacena o jakési svítící trubice, umístěné vodorovně. Také interiér je líbivý. Přestože ovládací prvky mají hodně společného s předchozí generací, jsou alespoň logicky umístěné a není jich na rozdíl od dnešní módy „osm stovek“. Místa pro řidiče střední postavy je také dostatek, přerostlí nad 190 centimetrů by však už mohli pocítit problém. Tomu se ovšem nevyhnou ani lidé menšího vzrůstu ve chvíli, kdy si potřebují cokoliv odložit. BMW totiž zapomnělo na odkládací přihrádky. Je zvláštní, že u vozu, který jako jeden z mála aspiruje na dokonalost, se přihodí zrovna něco tak banálního. Nedostatek pouzder, přihrádek a držáčků je totiž to jediné, co se dá vozu vytknout.
Jakékoliv rozladění ale mizí, jakmile v X3 ožije motor. Testovaný vůz byl vybavený nejvyšší verzí dieselu o objemu tří litrů a dvojitým přeplňováním, který mu poskytoval výkon 210 kW a točivý moment 580 Nm. Kouzlo spočívá v použití dvou turbodmychadel tak, že jedno malé vysokotlaké dopuje motor už od volnoběžných otáček a na 1500 otáčkách se připojí druhé velké. Systém tak zajišťuje plynulý nárůst točivého momentu už od volnoběžných otáček. „Iks-trojce“ v této motorizaci je pojem turboefekt úplně cizí. Jen na okraj: podobnou sestavu využívá také Volkswagen, který u benzinového motoru 1,4 TSI použil v nízkých otáčkách kompresor a turbodmychadlo připojuje až ve středních. Sice jde o rozdílné koncepce, ovšem založené na stejné myšlence. Turbo snižuje rozsah využitelnosti otáček motoru tím více, čím více výkonu od něj konstruktér požaduje. Tyto duální systémy umožňují tvrdé přeplňování bez vedlejších negativních efektů, a díky tomu také obrovské výkony z relativně malých objemů. Kromě drtivého výkonu se třílitrový šestiválec v X3 projevuje i velmi příjemným zvukem až benzinového charakteru.
Po šlápnutí na plyn auto ostře akceleruje bez trhavých pohybů, otáčky vystřelí ke 4500 a automat hladce přeřadí. V zatáčkách nastoupí adrenalin, protože kvůli relativně vysoké stavbě se BMW přece jen trochu naklání. Vůz velmi dobře brzdí a drží přitom pevně stopu, na čemž se podílejí také osmnáctipalcová kola. U BMW je již obvyklé, že řízení je komunikativní a přesné, s překvapivě krátkým poloměrem zatáčení. Podvozek ladil výrobce do sportovna, tedy tvrdě. Jenže vzhledem k dostupnému výkonu to snad ani jinak nejde. Nedovedu si představit, že bezmála tři sta koní automobilka postaví na rozevlátou měkkou pohovku. X3 jezdí na pohon všech čtyř kol x-drive. V základu je hnací síla rozdělená v poměru 40:60 na přední a zadní nápravu, ovšem v případě nouze třeba na ledu je auto schopné klidně hýbat i jen jedním kolem. Vůz disponuje systémem Hill Descent Control pro řízeně pomalé sjíždění prudkých svahů. K čemu v něm ovšem tato vychytávka je, není jasné. Ledaže by někdy někdo začal stavět silnice s třicetiprocentním klesáním. Což možná vzhledem k tomu, jaké kopce už překonává například D1, nemusí být až tak velkou utopií.
Za skvělé zážitky s poslušným, dravým, rychlým a ovladatelným vozem si téměř třísetkoňový motor řekne doslova o směšnou spotřebu. Ve městě v pohodě umí jezdit pod deset litrů, mimo město ještě o něco méně. Po dobu testu se kombinovaná spotřeba pohybovala kolem devíti litrů, což je vynikající hodnota. Ani s digitálním stylem jízdy, tedy plný plyn a plná brzda, nevzroste žízeň motoru nijak závratně a udrží se pod čtrnácti litry.
Ve statistikách Svazu dovozců automobilů patří X3 osmnácté místo ze 77 členů kategorie 4 x 4. Vůz s extrémním turbodieselem není vhodný pro jízdu mimo silnice, přesto bezpečná vysoká konstrukce s dobrým výhledem do okolí nachází spokojené majitele.
klady:
pružný a výkonný motor
excelentní stabilita a jízdní vlastnosti
vnitřní prostor
přesné řízení
nízká spotřeba
zápory
nedostatek odkládacích prostor
tabulka
BMW X3
Motor dvojitě přeplňovaný vznětový šestiválec VVT
Objem 2993ccm
Maximální výkon 210 kw
Převodovka šestistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 240
Zrychlení 6,6
Průměrná spotřeba 10/ 8/ 8,9
cena 1 508 113 Kč (testovaný vůz)