Menu Zavřít

Chybějí statistické údaje

6. 3. 2006
Autor: Euro.cz

KNIŽNÍ TRH V KOSTCE Knižní trh v České republice má v současnosti několik typických parametrů, které ho odlišují od poměrů v jiných zemích. Patří k nim především značná roztříštěnost všech jeho segmentů, počínaje 3619 vydavateli, přes desítky velkoobchodních prodejců až po stovky prodejen.

KNIŽNÍ TRH V KOSTCE

Knižní trh v České republice má v současnosti několik typických parametrů, které ho odlišují od poměrů v jiných zemích. Patří k nim především značná roztříštěnost všech jeho segmentů, počínaje 3619 vydavateli, přes desítky velkoobchodních prodejců až po stovky prodejen.

Jedním z charakteristických rysů knižního trhu v Česku je hypertrofovaná nabídka. „Přestává se v ní orientovat nejen zákazník, ale i prodejci,“ říká Jan Kanzelsberger, jehož společnost provozuje 37 knihkupectví. Ročně v Česku nyní vychází kolem patnácti tisíc titulů, z toho ovšem zhruba polovina připadá na publikační činnost státních a školských institucí. Tržní produkci představuje přibližně 8000 titulů - zájem je zejména o literaturu faktu, která se na celku podílí zhruba třemi čtvrtinami.

Všichni aktéři trhu se shodují v tom, že je značně podkapitalizovaný. Důsledkem kapitálové slabosti oboru je mimo jiného nedostatečný marketing. Trhu například chybějí zásadní statistické údaje o ekonomických souvislostech oboru. Prostředky nejsou ani na masivnější propagaci knihy, kterým dnes silně konkurují televize i internet. Slabé je také vybavení prodejní sítě výpočetní technikou - podle odhadů Svazu českých knihkupců a nakladatelů ji využívá jen přibližně pět procent knihkupectví. Tím více pocítí konkurenci ze strany velkých řetězců, které postupně vstupují do knižního prodeje.

bitcoin_skoleni

Atomizace celého oboru, zejména jeho vydavatelské části, je ovšem z pohledu zákazníka takřka ideální. Každým týdnem nabídka v průměru roste o sto padesát nových titulů. Přitom většina nakladatelů stlačuje v rámci konkurenčního boje ceny dolů. Souběžně s novou nabídkou probíhá vlastně permanentní výprodej, v jehož rámci se tituly starší nebo málo žádané prodávají za poloviční nebo ještě nižší ceny. 

 

  • Našli jste v článku chybu?