Menu Zavřít

Chybu v doručení zákazník vždy vnímá jako selhání e-shopu, říká šéf kurýrní služby DoDo a startupový investor Michal Menšík

31. 5. 2021
Autor: DoDo

V logistice poslední míle vyhraje ten, kdo dokáže zákazníkovi zajistit nejvyšší rychlost a komfort doručení. S touto myšlenkou chce Dodo po raketovém růstu v Česku zamířit na další trhy včetně několika západoevropských. V rozhovoru pro Euro.cz ale Michal Menšík hovoří také o svých dalších projektech včetně čerstvě založeného venture studia. Nedávno jste se Zdenkěm Šoustalem oznámili založení společného venture studia, údajně s cílem podporovat startupy především z e-commerce, logistiky a finančních technologií. Nebudete si tak trochu pěstovat konkurenci pro svůj hlavní projekt, logistickou společnost DoDo?  Zdravá rivalita vznikat může, ale konkurence bych se nebál. Startupy do našeho venture studia chceme vybírat tak, aby si mohly být vzájemně prospěšné a kompetenčně se doplňovaly. Chceme plně využívat veškeré synergie, které se v rámci naší skupiny nabízejí. Startupy budou moci těžit ze sdíleného know-how, využít důležité kontakty i naši pomoc s marketingem, IT nebo právními službami, což jsou oblasti, s nimiž mají podle našich zkušeností začínající projekty často problémy. Někdy nadějný projekt zbytečně ukončí svůj byznys jen proto, že v začátcích dobře nevyhodnotí svou cílovou skupinu, nenastaví správný byznys plán, nebo nepřipraví IT infrastrukturu na možnost škálování.

Menšík z DoDo a Šoustal z Reticulum budou společně investovat do start-upů. Založili nové venture studio
Přečtěte si také:

Menšík z DoDo a Šoustal z Reticulum budou společně investovat do start-upů. Založili nové venture studio

Mimo podpory a know-how získají všechny projekty v rámci Alphy i zázemí v podobě přístupu do nových sdílených kanceláří Scott.Weber v pražském Karlíně, kam se celá skupina V-Sharp nedávno přestěhovala. Naším cílem je pomáhat rozvoji kvalitních technologií, hledat perspektivní talenty a obecně pomáhat rozvoji e-commerce směrem k udržitelnosti, a ještě kvalitnějším službám pro zákazníky. Toho je nedílnou součástí i logistika a právě finanční technologie.

Zdeněk Šoustal je poněkud jiný tip investora než vy. Jak jste se dali dohromady?

Historie za Alphou je taková, že jsme uvnitř V-Sharpu o založení venture studia již delší dobu přemýšleli, protože z DoDo se postupně podařilo vybudovat veleúspěšný a hlavně stabilní a kvalitně vedený startup s pevnou pozicí na trhu. Z našeho pohledu proto nastal čas pokusit se příběh DoDa zopakovat a najít na trhu další nadějné startupy s potenciálem. Chyběl nám ale vhodný partner. V podstatě náhodou jsem se seznámil se Zdeňkem Šoustalem, coby se svým budoucím sousedem, a začali jsme probírat i byznys. Krátce jsme se setkali na byznysové cestě v Hong Kongu a po pár dalších schůzkách jsme zjistili, že lidsky si velmi sedíme a byznysově se můžeme skvěle doplnit.

Zdeněk je o jen o necelých deset let starší než já, ale v pohledu na byznys dělá dekáda hrozně moc. Zatímco já jsem výrazně více orientovaný na technologie, nevnímám státní hranice jako bariéru byznysu a stavím na „dravosti“, Zdeněk je mnohem zkušenější, pragmatičtější a má nadhled. Máme navíc velmi odlišnou síť obchodních kontaktů. Myslím, že spolu tvoříme silnou dvojici a začínajícím startupistům máme co předat.

Podle čeho se vlastně rozhodujete, který start-up podpoříte?

Hledáme zajímavé projekty, které mají kvalitní technologii, silný tým a dobrý potenciál růstu. Protože se sami pohybujeme především v oblasti e-commerce, logistiky a financí, zaměřujeme se na startupy z těchto oblastí. Můžeme pak snáze nacházet synergie v našich dalších aktivitách – třeba v podobě sdílení know-how a kontaktů.

Primárně se zaměřujeme na startupy v rané fázi vývoje, protože vidíme, že jim můžeme pomoci nejvíc. Nebráníme se ale ani zajímavým strategickým investicím do rozjetých projektů. Také proto si nechceme hned na začátku stanovovat nějaký striktní strop pro výši investice.

U investic do start-upů je třeba počítat s tím, že ne všechny se nakonec uchytí. Stanovili jste si pro V-Sharp Alpha nějaké „skóre neúspěšnosti“, podíl investic, které nevyjdou?

Jsme si samozřejmě vědomi toho, že ne všechny startupové projekty jsou úspěšné. Konkrétní procenta úspěchu si ale nestanovujeme. Naším cílem nicméně je, aby byl podíl úspěšných projektů vyšší, než je na trhu obvyklé. Věříme, že díky našemu venture studio přístupu a zapojení zkušených odborníků z V-Sharp se nám to podaří. Startupům uvnitř Alphy budeme vždy k dispozici a pro jejich úspěch uděláme maximum.

Jaký je původ kapitálu, který budete prostřednictvím V-Sharp Alpha investovat?

Za venture studiem V-Sharp Alpha stojí z poloviny moje skupina V-Sharp a Zdeňkův holding Reticulum. Investovat chceme vlastní prostředky.

Jak se daří vašim dalším projektům, Inveo.cz a YDistri?

Obecně se projektům uvnitř V-Sharpu daří výborně. Inveo, což je náš „e-commerce akcelerátor“, který obchodníkům pomáhá jak se stavěním e-shopů, tak i třeba s nastavováním marketingových strategií a jejich realizací, má za poslední dobu sebou řadu velmi zajímavých a povedených projektů. Jmenovat můžeme třeba vývoj online outletu Alpine Pro, který se okamžitě po spuštění setkal s velkým úspěchem, nebo kompletní re-launch populárního portálu HyperInzerce. Čeká nás ale také mnoho dalších zajímavých projektů, protože Inveo skvěle naskočilo na vlnu zrychlené digitalizace retailu.

Velmi dobře se daří také Ydistri, což je nadějný technologický startup, ve kterém má V-Sharp svůj podíl. Ydistri vyvíjí cloudovou aplikaci, která dokáže eliminovat finanční ztráty plynoucí z problematiky „mrtvých“ skladových zásob - tzv. deadstocku. Ydistri využívá vlastní prediktivní a optimalizační algoritmus, díky kterému obchodníkům umožňuje takové zásoby efektivně přeposílat mezi prodejnami v rámci pobočkové sítě. Aplikace identifikuje všechny produkty s nadzásobou, najde pro ně nejvhodnější nové místo s dostatečnou poptávkou a navrhne jejich hromadný přesun v jedné ucelené zásilce. Řešení běží plně v cloudu, takže neklade žádné technologické nároky a je možné jej okamžitě implementovat. Aktuálně má za sebou Ydistri již řadu velmi úspěšných pilotních provozů po celém světě a registrujeme rovněž velký zájem ze strany investorů doma i v zahraničí.

Vaší nejvýznamnějšího aktivitou je ovšem DoDo. Její hospodářské výsledky a logistiku nedávno do hloubky rozebíral váš výkonný ředitel Martin Marek v rozhovoru pro náš sesterský server Lupa.cz. Pojďme se tedy dnes pobavit o DoDo trochu víc zeširoka. Co je podle vás její klíčový rozdíl oproti zavedeným doručovacím a rozvážkovým firmám? 

DoDo se specializuje na jeden konkrétní segment logistiky – na poslední míli. Troufám si říct, že v tomto odvětví v Česku nemáme konkurenci, protože tuhle kompetenci jsme si dlouho budovali a máme vlastní špičkovou logistickou platformu, která nám umožňuje maximální efektivitu.

Poslední míle je vůbec nejkomplikovanější a nejdražší část logistického řetězce. Navíc se jedná o tu fázi, kdy dochází ke kontaktu s koncovým zákazníkem. Obchodníci si proto začínají čím dál více uvědomovat, že na zvládnutí této disciplíny opravdu záleží. Ve světě online prodeje je moment předání zboží jedinou živou interakcí mezi obchodníkem a zákazníkem, takže pokud tento moment není špičkově zvládnutý, zákazník už se do daného obchodu vůbec nemusí vrátit. Proto klademe obrovský důraz na to, aby byl kurýr nejen tím, kdo převáží balíčky, ale skutečným ambasadorem daného obchodu. Naši partneři vidí, že to funguje a na jejich obchodních výsledcích se to odráží.

Loni jste vyrostli na půlmiliardový obrat a rozvezli 2,6 milionu objednávek. Kam až lze v té branži růst?

Prostor pro růst je stále obrovský. Rychle roste i samotná e-commerce a obchodníci z výše popsaných důvodů hledají spolehlivého partnera, který jejich zboží rychle a kvalitně rozveze. Expresní logistika navíc proniká do dalších a dalších segmentů, protože přístup zákazníků se mění a rychlost a kvalitu doručení zboží aktuálně považují za klíčový parametr při výběru mezi e-shopy. Podle studie agentury Perfect Crowd zvolí až 84 % zákazníků takový obchod, který je schopen doručit zboží rychleji, a rychlé dodání motivuje 90 % zákazníků k opakovanému nákupu. Příliš dlouhé dodací lhůty jsou naopak pro 61 % nakupujících důvodem k tomu, aby nákupní košík opustili. Pomalé či chybné doručení zboží navíc zákazníci vždy vnímají jako selhání e-shopu. Proto je extrémně důležité, jakého logistického partnera si obchodník zvolí.

Plánování tras pro Rohlík a spol. je matematický rébus. Řeší ho malá firma z Valašska
Přečtěte si také:

Plánování tras pro Rohlík a spol. je matematický rébus. Řeší ho malá firma z Valašska

Daří se nám navíc úspěšně pronikat i do dalších evropských zemí. Fungujeme na Slovensku, v Polsku a velmi se nám daří v Maďarsku. Letos navíc chceme vstupovat také na německý, rakouský či bulharský trh. V udržitelném růstu nám bude pomáhat i franšízový model, skrze který chceme naši technologii, know-how a byznys zprostředkovat i nezávislým dopravcům.

V souvislosti s expanzí na zahraniční trhy řekl pan Marek zajímavou větu: „Do budoucna si myslím, že Česko bude v rámci celého DoDo hrát dokonce jen minoritní roli, protože naše ambice je doopravdy celoevropská.“ Budete tedy jednou doručovat třeba ve Finsku nebo ve Španělsku?

Ano, i to je možné. Situaci na evropských trzích pečlivě analyzujeme a vidíme, že prostor pro naše služby rozhodně je. Teď už je to spíše o tom, abychom nastavili kvalitní a udržitelnou strategii růstu. V každém případě ale máme minimálně evropské ambice. Český trh pro nás vždy bude domovský a klíčový, ale jsem si jist, že z hlediska obratu bude již v dohledné době jen jedním ze střípků mozaiky.

Před pár lety média hromadně papouškovala snílkovské vize „vizionářů“, podle nichž jsme měli touhle dobou už prakticky všichni jezdit autonomními auty a vyzvedávat si balíčky na balkóně z dronu. Odborníci ale věděli, že k tomu nejsou technické předpoklady, a teď zažíváme vystřízlivění. Myslíte, že se charakter činnosti logistických firem typu DoDo v průběhu následující dekády nějak zásadně změní?

Změní se primárně komfort na straně zákazníka. Každá služba, která má mít naději na úspěch, musí dbát primárně na zákaznickou zkušenost, a v e-commerce to samozřejmě platí také. V logistice to bude znamenat primárně velký nástup prediktivních technologií založených na umělé inteligenci, pokrok na poli zónové logistiky, nástup same-hour logistiky a podobně. Výsledkem bude vyšší efektivita a především ještě rychlejší doručení. Prediktivní modely nám totiž zajistí, že se zboží dostane do blízkosti zákazníka ještě dříve, než vůbec pomyslí na to, že o něj má zájem.

MM25_AI

K vývoji určitě dojde i na poli samotného doručení a jeho udržitelnosti. Jelikož naše auta jezdí denně po městě, cítíme velký závazek, abychom byli vůči ovzduší co nejšetrnější. Z toho důvodu má 97 % našeho vozového parku pohon na CNG. U aut na stlačený zemní plyn ale nekončíme. Testujeme také elektrokola a do flotily chceme postupně zařadit i elektromobily. V cestě zatím stojí překážky v podobě nedostatečné infrastruktury pro nabíjení, stále ještě poměrně nízkého dojezdu těchto aut a také v nedostatku servisních kapacit, dostupnosti náhradních dílů a podobně. Náš vozový park čítá zhruba 700 vozů a na takovou škálu zkrátka nejsou připraveny potřebné návazné služby, které se s provozem elektromobilů pojí. V potenciálu elektromobility ale věříme a nevzdáváme se.

  • Našli jste v článku chybu?