Menu Zavřít

CHYBY, KTERÉ ZABÍJELY

21. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Výfukové potíže Škody jsou vedle pneumatik Fordu nicotné

Výfukové potíže Škody jsou vedle pneumatik Fordu nicotné – Problémy mladoboleslavské Škodovky s výfuky, kvůli kterým musela nabídnout některým klientům náhradu nákladů na jejich opravy (EURO 34/2001), jsou proti potížím některých jejích konkurentů nicotné. Řada evropských i amerických automobilek totiž musela v několika minulých letech stahovat své modely od zákazníků zpátky do servisů, aby provedla opravy závad, které často ohrožovaly přímo zdraví či život zákazníků. Jednalo se přitom často o miliony vozů.

Zřejmě nejproslulejším a také nejdražším případem byla výměna vadných pneumatik od firmy Firestone u vozů Ford Explorer. Tato akce přišla před dvěma lety detroitskou firmu na více než tři miliardy dolarů. Americký gigant musel stáhnout třináct milionů pneumatik výše uvedené značky, kvůli kterým zemřelo ve Fordech Explorer nejméně 174 lidí. Ford poté uvedl, že ztratil důvěru ve schopnost Firestone zajistit bezpečnost jeho zákazníků.

Zajímavé je, že jedním z výrobců, kteří nahradili pneumatiky Firestone, byl německý Continental. Tato společnost má rozsáhlé výrobní aktivity také v České republice – ovládá především otrokovický Barum. Své pneumatiky Continental dodal šesti výrobním závodům Fordu v Severní Americe, které prodávají své produkty na trzích USA, Kanady a Mexika. Také Firestone na kauzu reagoval – zisk se mu snížil v jejím důsledku o polovinu, a tak musel dlouholetý prezident a výkonný ředitel společnosti Joičiró Kaizaki odstoupit.

Květiny a dolary. Také mateřský koncern Škody Volkswagen AG stáhl před pěti lety 950 000 aut kvůli závadě na chladicím systému. Jednalo se o modely Golf a Jetta s motory o obsahu 1,3 litru vyrobené mezi lety 1983 až 1989 a vozidla Passat a Corrado produkovaná v letech 1988 a 1989 se čtyřválcovými motory. Volkswagen totiž zaznamenal pět případů, kdy horká voda nebo pára z chladicího systému pronikla do prostoru pro cestující. Vlastníci aut mohli přijet se svými vozy do servisu a nechat si chladicí zařízení bezplatně opravit. Celá akce stála největší evropskou automobilku zhruba 100 marek na jeden vůz. Kromě toho tehdy akcie VW na frankfurtské burze v reakci na zprávu prudce klesly o téměř 1,5 procenta na jinak stagnujícím trhu.

Volkswagen měl také v USA problémy se svým novým broukem. Před třemi lety se zjistilo, že designově sympatický vůz má vadně položené elektrické vedení, které by mohlo v motoru způsobit požár. Volkswagen proto upozornil vlastníky více než 10 000 těchto vozů, které tehdy v USA a Kanadě prodal, aby s nimi na–vštívili své dealery. Na rozdíl od Škody se německý koncern snažil svým zákazníkům komplikaci co nejvíce zpříjemnit. Výměna vadných součástí byla samozřejmě bezplatná a vlastníci brouka navíc dostali u dealerů až sto dolarů na umytí vozu, květiny a další podobné pozornosti. Dealer v kalifornském Glendale dokonce dal peníze zákazníkům, aby si po dobu opravy za ně něco v blízkém obchodním středisku koupili. Volkswagen v době oprav rovněž založil bezplatnou telefonní linku pro dotazy k problému a telefonicky se spojil se všemi vlastníky vozu. Nakonec se mu to vyplatilo, potíže s elektrickým vedením prodejnost vozu neutlumily a brouk je dodnes na severoamerickém kontinentu velkým hitem.

Prověřování vozů podezřelých ze zá–vad neunikla ani taková značka, jakou je Porsche. Tento německý výrobce musel před časem zkontrolovat zhruba 54 tisíc vozů s údajnou poruchou řízení. Jednalo se o modely 911 a 964, vyrobené mezi roky 1989 až 1992. Počet aut byl pochopitelně ve srovnání s Fordem směšný – šlo o třináct kusů v Německu a v USA, jejichž majitelé si stěžovali na „volnost v řízení . Prohlídka nicméně Porsche připravila o více než pět milionů marek. O tom, zda i u Porsche dostali zákazníci nějaké pozornosti, není nic známo.

Japonci bez chyb. Zatím se zdá, že potíže s kvalitou vozů se vyhýbají japonským značkám. K porovnání můžou posloužit údaje ze starší zprávy, kterou vypracovalo sdružení německých stanic technické kontroly (TÜV). Zpráva vychází z vyhodnocení výsledků více než 3,3 milionu technických kontrol, uskutečněných v Německu v roce 1997. Nejmenší závadovost vykázaly podle TÜV jednoznačně japonské vozy. Při prohlídkách po sedmi letech provozu, které jsou považovány pro toto hodnocení za nejdůležitější, se na předních místech umístily vozy Toyota typu Starlet, Carina a Corolla, vozy Subaru Legacy a Justy, Mitsubishi Colt a také Mazda 323.

bitcoin_skoleni

Německé vozy se japonským konkurentům vyrovnávají až při hodnocení prohlídek po deseti letech provozu. Na předních místech se objevují především automobily Mercedes typu 190 a řady 200 až 500 a také Opel Vectra. Ve výsledcích prohlídek po deseti letech pak ještě Porsche 911, Ford Scorpio, Opel Ascona a VW Polo. Nejvíce závad objevily německé stanice technické kontroly naopak u ruských vozů Lada Samara a také u Seatu Ibiza a Citroe¨nu 2 CV. O značce Škoda zpráva bohužel nehovoří.

  • Našli jste v článku chybu?