Do roku 2001 chce firma ztrojnásobit prodej mobilů
Německý elektrotechnický koncern Siemens hodlá zvýšit prodej mobilních telefonů na 35 milionů z dnešních dvanácti milionů kusů, a ovládnout tak deset procent světového trhu. Na mezinárodním veletrhu Telecom99 v Ženevě o tom informoval Volker Jung, člen představenstva firmy Siemens.
Nové akvizice a nové technologie. Siemens včas zareagoval na rostoucí oblibu mobilních telefonů ve světě a na stoupající poptávku po nich. Jeho telekomunikační divize Information and Communications (IC) se rozhodla v nejbližších dvou letech investovat vysoké částky (firma je zatím nespecifikovala) do jejich vývoje a výroby. Investice mají směřovat nejen do nové technologie, ale také například i do akvizic s jinými významnými výrobci z oboru. Tímto způsobem chce firma dosáhnout vytčeného cíle, to je ztrojnásobit prodej mobilních telefonů.
Právě minulý týden signalizoval Siemens koupi patnáctiprocentního podílu v americké firmě NeoPoint, která je v USA lídrem rozvoje digitálního mobilního standardu CDMA (Code Division Multiple Access). Ten umožňuje městským a příměstským uživatelům rychlý a flexibilní radiový přístup do sítě.
Tato investice je pro firmu Siemens strategickým krokem, a jak uvádí její vedení, je odrazovým můstkem k rozvoji telefonů třetí generace. Firma NeoPoint (ze San Diega) totiž vyvíjí mobilní telefony nabízející přenos hlasu i dat.
Význam divize IC roste. Siemens, který patří mezi největší dodavatele technologie GSM (používá ji 120 operátorů v 65 zemích), se ve světě prosazuje nejen ve výrobě a prodeji přístrojů, ale výrazně proniká na trh i jako komplexní dodavatel sítí a infrastruktury. V minulých dnech informoval, že plánuje založit společný podnik na výstavbu telekomunikačních sítí v Japonsku, a to s firmou Nippon Electronic Company. S ní hodlá rozvinout společnou platformu pro vysílací systémy s technologií UMTS (univerzální mobilní telekomunikační systém třetí generace pro širokopásmový přenos). Toto spojení mu má rovněž pomoci získat prestiž v oboru.
Z uvedeného je patrné, že všechny aktivity Siemense směřují k jedinému cíli. Jak v Ženevě naznačil Volker Jung, firma se chce stát třetím největším dodavatelem technologie pro operátory bezdrátové telefonie na světě.
Na obratu celého elektrotechnického koncernu se už nyní informační a telekomunikační divize podílí čtyřiceti procenty. Její obrat za loňský rok činil asi 48 miliard DEM, zatímco obrat druhé největší divize - strojírenské - dosahuje necelých 40 miliard DEM. To dokumentuje, jaký význam firma telekomunikacím přikládá.
Čínské lákadlo. Firmě Siemens se podařilo s dodávkami telekomunikační technologie proniknout prakticky do celého světa.
Velmi lukrativní pro všechny dodavatele technologie mobilních sítí je v současné době region jihovýchodní Asie a zejména pak Čína - ať už vzhledem k její samotné lidnatosti anebo v souvislosti s jejím prudkým ekonomickým rozvojem. Je největším zákazníkem telekomunikační divize firmy Siemens. Ta zde budovala přenosové sítě a základny od roku 1994 pro celkem 32 společností. Jen letos se jí tam podařilo získat zakázky za více než 260 milionů marek.
Slibná Afrika. Boom mobilních telefonů zaznamenala firma v posledních několika letech i na africkém kontinentě. Podle odborníků se tam totiž nevyplácí budovat pevnou telefonní síť, takže „mobilní řešení nakonec nejlépe odpovídá tamním telekomunikačním požadavkům. První zakázky na dodávku sítě a mobilních telefonních přístrojů získal Siemens už v roce 1990 v Kamerunu a v roce 1993 v Jihohafrické republice. Od té doby pak přibývaly další v Keni, Pobřeží slonoviny, Namibii, Ugandě, Tunisku a v dalších zemích.
Když Evropa, tak střední. Střední a východní Evropa, která v bezdrátové telefonii pořád ještě dohání zbytek kontinentu, v devadesátých letech také přilákala pozornost Siemense. Kromě České republiky dodával zhruba od roku 1991 telekomunikační technologii do Maďarska společnosti MATÁV, do Polska firmě Telekomunikacja Polska (TPSA), na Ukrajinu, kde je jeho obchodním partnerem Golden Telecom, do Chorvatska firmě HPT, do Bulharska společnosti MobilTel a samozřejmě i do Ruska, kde se postupně stal dodavatelem technologie pro osm tamních společností.
Dagmar Truncová
Úspěšný i v Česku
Kromě bohatých strojírenských aktivit má Siemens v České republice také významnou telekomunikační firmu. Vznikla v roce 1991 jako český subjekt Siemens Telekomunikace, s. r. o., a záhy získala ve veřejné soutěži tehdejšího ministerstva spojů první zakázku na dodávku digitální technologie. Od té doby se významně podílí na plošné digitalizaci veřejných telekomunikačních sítí v ČR.
Firma - dnes už s novým názvem Siemens, s. r. o. ICN - se prezentuje v ČR jako partner pro komplexní řešení privátních i veřejných mobilních služeb. Stala se také jedním z významných dodavatelů zařízení pro novou síť, kterou na základě právě udělené licence bude v ČR budovat konsorcium Český mobil.
(tc)