RUZYŇSKÉ LETIŠTĚAtlanta, Turín, Palermo či Burgas.To jsou jen některé z nových destinací, kam bude od letošního roku létat přímá letecká linka z pražského ruzyňského letiště. Zrychlit by se mělo i odbavování cestujících.Letiště Praha má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii.
RUZYŇSKÉ LETIŠTĚ Atlanta, Turín, Palermo či Burgas.To jsou jen některé z nových destinací, kam bude od letošního roku létat přímá letecká linka z pražského ruzyňského letiště. Zrychlit by se mělo i odbavování cestujících. Letiště Praha má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii. Loni odbavilo 11,5 milionu cestujících, což je meziročně o 700 tisíc více. Letos očekává jejich další nárůst na hranici 12,2 milionu lidí. Zájem o Prahu roste především mezi nízkorozpočtovými aeroliniemi, které se nyní na provozu pražského letiště podílejí přibližně 20 procenty. Také tradiční letecké společnosti jako jsou Delta Air Lines nebo Air Italia si letos vybrali Prahu jako svou novou destinaci. Poprvé v historii tak přímá linka spojí například českou metropoli s jedním z největších letišť na světě v americké Atlantě. POTÍŽE S KAPACITOU DRÁHY Vedení ruzyňského letiště samozřejmě další letadla vítá, na druhou stranu jisté omezení dalšího rozvoje představuje nedostatečná kapacita přistávací a startovací dráhy. Problémové v tomto směru jsou zejména letní měsíce. „Novou marketingovou strategií se také snažíme přesvědčovat dopravce, aby pro přistání a starty využívali i méně vytížené denní doby,“ říká generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová. Podle jejích slov jsou nejúčinnějším „přesvědčovacím argumentem“ přistávací poplatky. Jejich výše se liší nejen podle typu a velikosti letadla, ale také podle destinace a času přistání na Ruzyni. Slevu dostávají dopravci na dálkových letech i nové destinace. NOVÁ DRÁHA S OTAZNÍKEM I když pokračují práce na přípravě výstavby nové přistávací a startovací dráhy, ředitelka Černochová přiznává, že je to běh na dlouhou trať. I když ona sama věří, že se dráhu podaří zprovoznit do roku 2010. Letos se projekt dráhy posuzuje v rámci vlivu na životní prostředí, příští rok by mělo následovat územní a stavební řízení. Pokud nebude problém s výkupem pozemků, tak by se možná mohlo i začít stavět. Jenže získat pozemky není tak jednoduché. Zhruba 60 hektarů ploch v místě, kde má být postavena nová dráha, vlastní investiční skupina Penta. Ta původně chtěla dráhu sama vybudovat, narazila ale na odpor státu. Rozhodla se proto pozemky prodat a spor se nyní vede o kupní cenu. Ani jedna strana však nechce jednání v této fázi komentovat. „Doufáme, že se s Pentou domluvíme do doby, než to bude nezbytně nutné pro zahájení výstavby dráhy,“ říká Černochová. Vybudování dráhy se může také opozdit v případě, že se protáhne výběrové řízení na hlavní dodavatele stavby. To by mělo proběhnout možná již v letošním nebo v příštím roce a podle Černochové bude hlavním kritériem pro vyhodnocení jednotlivých nabídek cena. „V rámci podmínek tendru chceme odfiltrovat firmy, které by tuto zakázku nezvládly. Pak bude rozhodovat pouze cena,“ zdůrazňuje ředitelka letiště. OBCE SE BOJÍ LETADEL Vedení letiště také musí ještě zlomit odpor proti rozšíření leteckého provozu z řad občanů okolních obcí. Těm vadí hustý provoz nad jejich hlavami a hluk leteckých motorů. Proti plánované výstavbě dráhy se například už v roce 2004 vyslovila většina obyvatel městských částí Nebušice a Přední Kopanina v místních referendech. Podle Černochové přispělo letiště v roce 2006 domácnostem i firmám na protihluková opatření částkou 90 milionů korun a formou nižších přistávacích poplatků motivuje letecké společnosti k používání méně hlučných letadel. Pokud jde nové služby pro klienty leteckých společností, chce Letiště Praha v letošním roce dále rozšiřovat loňskou novinku - samoodbavovací kiosky. Stále více letenek by se také mělo prodávat přes internet, což je ale prvořadým úkolem nikoliv pro samotné letiště, ale pro jednotlivé letecké společnosti. Žádné velké změny naopak letos asi nečekají organizaci dopravy v okolí ruzyňského letiště. „V loňském roce jsme zajistili smluvní taxislužbu a snížili poplatky za dlouhodobější parkování,“ popisuje Černochová. Není žádným tajemstvím, že dopravní obslužnost Letiště Praha není ideální, ale za současných podmínek je na hranici svých možností. Změnu může přinést až vybudování rychlodráhy či metra do prostor letiště. OBCHODY V NOVÉM KABÁTU
Na ruzyňském letišti loni proběhla tichá válka mezi generální ředitelkou Černochovou a významnou částí nájemců obchodů. Nové vedení letiště se totiž rozhodlo přehodnotit staré smlouvy a především ve většině případů zvýšit nájemné. „Není možné, aby letištěm procházelo stále větší množství lidí a příjmy z komerčních pronájmů zůstávaly prakticky stejné,“ vysvětluje změnu strategie Černochová. Vedení letiště také vypsalo tendry na obsazení 19 komerčních prostor, které vyhrála pětice firem. Od letošního roku by se tak měla mírně změnit nabídka jednotlivých obchodních zón v prostorách letiště, žádné dramatické změny to ale nebudou. Letiště Praha chce dát prostor také nekomerčním aktivitám. V blízké době by tak služby na letišti mohla rozšířit třeba pošta. VEDOU „DOMÁCÍ“ DOPRAVCI Nejvíce pasažérů loni cestovalo z Prahy nebo do Prahy s českým vlajkovým dopravcem Českými aeroliniemi, konkrétně to bylo 5,3 milionu cestujících. Druhým nejsilnějším přepravcem je rovněž domácí letecká společnost Travel Service, která přepravila kolem jednoho milionu lidí. Ze zadních pozic se na vedoucí místa v žebříčku tlačí další letecká společnost, která je na Ruzyni doma, SkyEurope. Vedení ČSA své plány na tento rok příliš odkrývat nechce. „Hodláme se zaměřovat na intenzívní rozvoj, dochází tedy spíše k zahušťování současné sítě linek. Zvýšení frekvencí plánujeme od platnosti letního letového řádu především do východní a jihovýchodní Evropy,“ říká mluvčí ČSA Daniela Hupáková. Mluvčí SkyEurope Jan Čamek zase potvrdil, že tato společnost chce v létě létat do 16 destinací. „Nově jsou v letním letovém řádu nabízené linky do Bruselu, Athén, Kodaně, Turína, Catanie, Burgasu, Rimini a Soluně,“ vyjmenovává. NEJOBLÍBENĚJŠÍ BYL LONDÝN
Nejčastějším cílem letadel z Prahy byl loni Londýn, kam směřoval zhruba jeden milion cestujících, následuje Paříž se 670 tisíci cestujícími, Frankfurt nad Mohanem se 450 tisíci a Amsterdam se 400 tisíci cestujícími. Nejsilnějším měsícem byl srpen, kdy letištěm prošlo téměř 1,3 milionu cestujících. Stejně jako roste počet přepravených cestujících, zvyšuje se i podíl nízkonákladových leteckých společností na provozu letiště. Zatímco v roce 2005 činil 17,4 procenta, loni to už bylo 19,8 procenta. Největší zájem v tomto směru je o služby letecké společnosti easyJet, dále o SkyEurope a bmibaby. Jedna perlička na závěr. Velikostí se pražské letiště řadí do třetí desítky mezi evropskými konkurenty. Z nových zemí Unie je však největší a na paty šlape například Vídni, jejíž letiště zatím odbavuje asi o třetinu více pasažérů. „Naším cílem je dosáhnout výkonu letiště ve Vídni,“ dodává obchodní ředitel letiště Jiří Pos. VÝVOJ V OSOBNÍ DOPRAVĚ A B Léto 2005 112 50 Zima 2005 101 50 Léto 2006 114 55 Zima 2006 107 54 Léto 2007 118 54 A počet destinací B počet dopravců Pramen: Letiště Praha KAM SE LÉTÁ Z PRAHY Evropa 91,02 % Afrika 5,20 % Severní Amerika 2,31 % Dálný východ 0,79 % Střední východ 0,68 % Pramen: Letiště Praha