Menu Zavřít

Chystáme nové auto pro Kolín

29. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Kolínská automobilka TPCA vyrábí od roku 2005 miniauta  Toyota, Peugeot a Citroen. Mateřské koncerny ale už podle viceprezidenta firmy Jiřího Černého připravují pro českou továrnu nové auto.

Jiří Černý, víceprezident TPCA

Kolínská automobilka TPCA vyrábí od roku 2005 miniauta  Toyota, Peugeot a Citroen. Mateřské koncerny ale už podle viceprezidenta firmy Jiřího Černého připravují pro českou továrnu nové auto.

Teprve dva roky TPCA vyrábí v Kolíně miniauta. Proč se začal připravovat nový model?

Životnost každého modelu počítáme na pět až sedm let. Naše miniauta se začala vyrábět v roce 2005, takže už za tři roky může nastat situace, kdy budeme přecházet k dalšímu typu. Proto už je nyní nutné začít jej připravovat.

V jakém stadiu se tato příprava nachází?

Je ve fázi designové studie.

 

To znamená, že už je možné nové auto vidět na papíře. Jak vypadá a jak se bude jmenovat?

To nevím, a i kdybych věděl, tak nepovím.

Bude větší než současná miniauta?

To není vyloučeno, technicky jsme na to připraveni. V TPCA můžeme vyrábět auta až o patnáct centimetrů delší, než jsou současné vozy (3405 mm – pozn. red.). Obě auta dokonce můžeme produkovat současně. Konkrétní plány ale zatím nejsou, o rozměru karoserie není rozhodnuto.

Jak se prodávají vaše nynější výrobky – Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1? V České republice nejsou zrovna trhákem.

Pokud mám správné informace od prodejců, tak na západě velmi dobře. Letos podle plánu překročíme výrobní hranici

300 000 vozů ročně a na sklad neděláme. Většina aut končí v západní Evropě, hodně nám teď pomáhá nová ekologická legislativa, protože naše výrobky produkují málo výfukových zplodin. A kupní síla je tam dostatečně vysoká na to, aby si lidé kupovali malý vůz jako druhé nebo třetí auto do rodiny.

Které trhy jsou pro vás nejdůležitější?

Největším trhem je Itálie, pak samozřejmě Francie, kde mají značky Citroen a Peugeot silnou pozici. Hodně aut prodáváme také v Německu a Velké Británii.

Vyvážíte také mimo Evropu, třeba do Japonska?

Ne, všechno zůstává na tomto kontinentě, mimo Evropu naše miniauta neexportujeme.

 Jak ta auta dopravujete ke svým vzdáleným zákazníkům?  Lze vůbec z Kolína dostat 300 tisíc aut včas k prodejcům?

Ano, jde to. Řádově sedmdesát procent výrobků jede vlakem, do Itálie a Francie putují každopádně po kolejích. Po dálnici jede na kamionu jen menšina aut k prodejcům do nejbližších regionů. Samozřejmě například průjezd Prahou vnímáme jako problém, ale počítáme s ním a vždy vytváříme zásoby na několik hodin.

Máte tedy vůbec nějaké problémy s logistikou?

Od té doby, co je dostavěna severní část dálnice D11 a oba přivaděče do Kolína, tak problémy nemáme. Jediná potíž s dopravou je přímo v Kolíně, ta ale není způsobena námi, to je historický problém. Pamatuji si, že už v osmdesátých letech bylo obtížné přes Kolín projet. Logistika naší továrny je směrována na sever, takže my Kolín nezahlcujeme.

Výroba TPCA stále roste, stejně tak vzrůstá konkurenční Škodě Auto. K tomu brzy přibude Hyundai v Nošovicích. Bude v okolí pro všechny dostatek dodavatelů?

My už máme velmi etablovanou síť, se kterou se sice občas dostáváme do kapacitních problémů, ale dokážeme je překonat. Rozhodnutí postavit továrnu v místě, kde je největší hustota dodavatelské sítě na kilometr čtvereční v Evropě, bylo dobré.

 Je okruh vašich dodavatelů uzavřený, nebo ještě budete nabízet možnosti dalším?

Možnosti jsou, pro nový model se v horizontu jednoho dvou let začnou hledat noví dodavatelé. Zcela určitě budeme dělat výběrové řízení.

bitcoin školení listopad 24

A co dodavatelé v nevýrobní části, stravovací a úklidové služby a tak dále?

V nevýrobní části utrácíme v České republice ročně miliardu korun, především za různé druhy služeb a ochranné prostředky. Na všechny zakázky pravidelně děláme výběrová řízení. Většina služeb je už obsazena, ale zrovna nyní například vybíráme nového dodavatele stravování a úklidu.  

  • Našli jste v článku chybu?