Operativní leasing už zajímá i menší firmy a živnostníky, říká šéf LeasePlanu Jaromír Hájek
„Firemní zákazníci operativního leasingu jsou dnes mnohem poučenější a také náročnější, než tomu bylo v minulosti. A to je dobře,“ říká generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika Jaromír Hájek. LeasePlan je domácí i globální jedničkou v segmentu trhu, který se nazývá full-service leasing a představuje nejvyspělejší formu operativního leasingu.
* Jak se v poslední době změnilo vnímání operativního leasingu ze strany klientů?
Když jsme před 21 lety v České republice operativní leasing zaváděli, byli jsme jeho průkopníkem. Naším hlavním úkolem bylo vysvětlit klientům, na jakých principech vůbec funguje.
Dnes se s nimi většinou bavíme na jiné úrovni. Třeba o tom, jak využít moderní technologie pro dosažení větší efektivity flotil, ale i vyšší bezpečnosti řidičů.
Zákazníci jsou dnes prostě mnohem fundovanější než dříve a zcela přesně vědí, co od nás chtít. To je dobrá zpráva pro celý trh, protože jej to kvalitativně posouvá výše.
* Jak mohou nové technologie přispět k vyšší efektivitě a bezpečnosti?
Mohou je ovlivnit skutečně zásadně.
My třeba pomocí telematických jednotek dokážeme odečítat online data z jednotlivých vozů. Na základě těchto dat můžeme analyzovat jízdní styl každého řidiče – jak prudce brzdí, jak předjíždí, jakým způsobem projíždí zatáčky a podobně. To všechno jsou věci, které mají přímý dopad na bezpečnost, ale i na vývoj nákladů.
Zdaleka přitom nejde jenom o spotřebu paliva. Agresivní jízda přináší větší riziko pojistných událostí a s nimi spojených nákladů. Řidič, který řeže zatáčky, mnohem rychleji opotřebuje pneumatiky. Telematika má ale i další využití, například při včasné diagnostice závad anebo při případném vyhledávaní odcizeného vozu.
* Dokážete přínos moderních technologií pro efektivitu flotil kvantifikovat?
V Itálii LeasePlan realizoval pilotní projekt, kdy telematickými jednotkami vybavil 16 tisíc vozidel italské pošty.
Během jediného roku u nich došlo ke snížení nehodovosti o celou třetinu.
Míra nalezení odcizených aut s telematikou vzrostla ze 14 na 86 procent.
Španělská pobočka zase vyvinula aplikaci, která umožňuje přibližně sedmi tisícovkám řidičů analyzovat své řidičské chování. První výstupy jsou velice slibné: snížení pojistných událostí o 12 procent a osmiprocentní pokles spotřeby paliva. Naznačuje to trend, který bude ve správě flotil už brzy dominovat. Chytrá auta se stávají samozřejmostí.
* Jaké další trendy na trhu operativního leasingu pozorujete?
Evidentní je, že operativní leasing začíná bodovat i v zákaznických skupinách, které pro něj ještě před několika málo lety nebyly typické. Mám na mysli hlavně menší firmy nebo živnostníky. Právě pro ně jsme vyvinuli na míru produkt LeasePlan Go. Nabízíme jej necelé dva roky a za tu dobu jsme jeho prostřednictvím předali už více než tisícovku vozů.
* Nabízíte firmám i jiné kategorie vozů než osobní auta?
Širší veřejnost si operativní leasing možná spojuje pouze s osobními vozidly, realita je ale jiná. Naši klienti tento produkt běžně využívají i pro lehké užitkové automobily. Za déle než 21 let, co působíme v České republice, jsme zákazníkům předali přes 89 tisíc vozů. Z toho 16 procent tvořila LCV vozidla neboli lehké užitkové vozy kategorie N1. Celkem šlo tedy o více než 14 tisíc těchto aut. Někdo z kolegů spočítal, že v součtu najela téměř 1,4 miliardy kilometrů. To je neskutečné číslo, které krásně dokumentuje, že LeasePlan velice dobře rozumí i jiným kategoriím vozů, než jsou osobní automobily.
* Jak se dnes vůbec LeasePlanu daří?
V České republice jsme s téměř 22 tisíci vozy ve správě vedoucí firmou ve full-service leasingu, na který se specializujeme.
A pokud jde o globální čísla.
Na konci loňského roku jsme se stali prvním správcem firemních autoparků na světě, který překonal hranici 1,5 milionu vozů ve flotile. Letošní první pololetí jsme završili s více než 1,62 milionu aut. Z toho je patrné, že firma zažívá velice dobré časy. I proto chystá další expanzi, zejména v Asii. Ještě letos otevře už svou 33. pobočku, a to v Malajsii. Měla by se stát vstupní branou do oblasti Dálného východu.
Širší veřejnost si operativní leasing možná spojuje pouze s osobními vozidly, realita je ale jiná.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz