Co nás čeká v příštím roce? Na to, abychom odhadli, že o metaverzu ještě uslyšíme a že některé domácnosti budou možná inteligentnější než jejich obyvatelé, žádnou věšteckou kouli nepotřebujeme. Mnoho trendů se totiž opakuje stále dokola, respektive si svoji popularitu drží několik let, než je vystřídají jiné. Také trvá déle, než očekávané technologie projdou vývojem a začnou fungovat tak, aby zákazníci byli ochotni si je koupit.
Nejinak je tomu i letos – firmy pokračují ve věcech, na něž nás navnadily dříve. Skvělým příkladem může být virtuální realita. Dosud jsme ji znali hlavně jako zábavu pro vášnivé hráče, kteří s těžkou helmou na hlavě mávali imaginárními světelnými meči. Dnes už však víme, že tato technologie má své místo i v terapii, rehabilitaci, při tréninku nebo v divadle. V následujících měsících se ve zmíněné sféře nejspíš znovu dostane do popředí Mark Zuckerberg se svým snem o metavesmíru. Tedy o celém světě, odehrávajícím se v digitálním prostředí.
O virtuálním světě se hovořilo během minulých let v různých uměleckých dílech s utopickou i apokalyptickou konotací. Imaginární reality známe z filmů, knih i her. A teď se stanou realitou. Vítejte v metaverzu, kde je váš virtuální život stejně podstatný jako ten fyzický. Znamenalo by to, že podstatná část sociální interakce se bude odehrávat právě v digitálním světě, kde si také budeme kupovat oblečení a jiná vylepšení pro své avatary.
Život na sociální síti
„Už teď žijeme ve světě, kde lidé několikrát denně posílají ostatním obrázek toho, co zrovna dělají,“ řekl redakci New York Times rizikový investor Matthew Ball, který o metaverzu psal již mnohokrát. „Následujícím krokem bude tuhle vizuální reprezentaci přesunout do dalších dimenzí. Prostě vstoupíte do nového prostředí a prezentujete se jako avatar,“ doplňuje.
Před pandemií bychom si možná klepali na čelo, že nikdo by nic takového přece nechtěl. Ale pak přišel Zoom, videohovory a setkání skrze hologramy. Virtuální povídání začalo působit jako normální součást života. Ale kromě vnímání lidí se posunula také technologie.
Facebook se loni přejmenoval na Metu a odeslal novým majitelům deset milionů helem nazvaných Quest 2. Zadruhé, lidé prokázali ochotu utrácet za virtuální komodity. V uplynulých měsících se rozmohly investice do NFT, prodej digitálních pozemků nebo jedinečných internetových tokenů, za které se často platilo v kryptoměnách. Eminem a další boháči dokonce zaplatili stovky tisíc dolarů za členství ve virtuálním yacht klubu.
Ani Apple ovšem nezůstává pozadu. Technologický gigant letos plánuje představit vlastní VR brýle, které budou vypadat jako obyčejná lyžařská maska a které bude pohánět samostatný počítač umístěný jinde na těle. Google rovněž pracuje na vývoji vlastního vybavení pro virtuální realitu, zatím se však zaměřuje na její využití v obchodních a vládních agenturách.
Nicméně metaverzum může nakonec propadnout – je zcela závislé na zájmu lidí o virtuální život. Carolina Milanesi, analytička z poradenské společnosti Creative Strategies, vyslovila například obavu, že metaverzum se stane světem privilegovaných, kam budou mít přístup jen lidé, kteří si mohou dovolit vlastnit dva šatníky, dva domy…
Opravdu inteligentní domov
Mít mobilem ovládaný termostat, zámek, světlo nebo vysavač je sice stylové, ale návštěvy už rozhodně nebudou v hrůze utíkat v domnění, že váš domov ovládli roboti. Na domácí asistenty, jako jsou Google, Alexa nebo Siri, jsme si již stihli zvyknout. Ale chytrá domácnost jako taková je podle svých uživatelů zatím spíš za trest. Jednotlivé technologie na sebe chaoticky reagují a nespolupracují.
Některé dveře například fungují jen s mobilem od Applu a nereagují na aplikace běžící na Androidu. Několik termostatů zase bylo kompatibilní jen s Google Assistantem, a ne se Siri. Tento konkurenční boj měl za následek dlouhodobé problémy, kdy například všichni členové rodiny museli mít telefony se stejným operačním systémem. Také nemohla být řeč o tom, že by třeba pračka ve chvíli, kdy dopere, poslala signál sušičce, která měla začít hřát. Technologicky je to přitom hračka.
Letos se každopádně největší rivalové trhu s chytrými produkty rozhodli táhnout za jeden provaz. Apple, Samsung, Google a Amazon pracují na tom, aby se chytrá domácnost pro své majitele stala skutečně praktickou pomůckou, nikoli přítěží. Chtějí stvořit domácí technologie, které budou pracovat se standardem Matter – to znamená, že jednotlivé produkty spolu budou schopny komunikovat nezávisle na značce každého z nich. Do programu bude zahrnuto asi 100 různých spotřebičů.
„Všichni se dorozumíváme běžným jazykem sestaveným na základě už fungujících technologií,“ uvedla Samantha Osborne, viceprezidentka marketingu ve SmartThings, domácí odnoži značky Samsung.
Prsten ví, kolik toho sníš
Chytré hodinky jsou jako závislost. Téměř každý majitel Apple Watch nejspíš potvrdí, že od té doby, co je vlastní, mu neustále ujíždí oči, aby na displeji zkontroloval počet kroků, tepovou frekvenci nebo spálené kalorie. I proto jsou všelijaké fitness snímače tak populární. Technologické firmy ale na letošní rok chystají ještě něco navíc – menší senzory nošené na těle, které dokážou monitorovat větší počet údajů o našem zdraví.
Finská společnost Oura představila speciální, technologiemi nabitý prsten, který sleduje pohyb, tlukot srdce a sbírá všechna možná data o lidském těle. Měří třeba teplotu nebo pravidelnost menstruačního cyklu. Podobný vynález předvedl na aktuálním veletrhu CES v Las Vegas i jiný startup – ten se zaměřil na monitorování pacientů s chronickými onemocněními.
Nicméně lékaři varují před diagnostikou čistě na základě naměřených dat. Hodnoty, které zobrazuje stroj, jsou totiž vytržené z kontextu, a tak mohou působit zavádějícím dojmem. Z citlivějších jedinců pak může neustále sledování vlastních životních funkcí udělat hypochondry. Ale pokud se budeme při predikování jejich budoucnosti řídit současnou popularitou Apple Watch nebo rychlotestů na koronavirus, zájem určitě bude.
Pickup na baterky
Joe Biden je ambiciózní muž. Během svého pobytu v Bílém domě už stihl oznámit cíl, ke kterému mají směřovat americké automobilky – chce totiž, aby do roku 2030 byla většina aut prodávaných v USA poháněna elektřinou, případně vezme na milost i plyn.
V reakci na tento plán tamní automobilky propagují své elektromobily ve velkém – naposledy právě na zmíněném CES. Společnost Ford v úterý oznámila, že se hodlá pustit do výroby pickupu F-150 Lightning, poháněného elektrickou energií. Pozadu nezůstávají ani v General Motors. Automobilka tento týden uvedla, že spustí výrobu nákladního vozu na baterky, jenž ponese jméno Chevrolet Silverado. Mercedes-Benz zase zveřejnil plány výroby elektromobilů na další roky.
Navzdory masivnímu marketingu však podle Caroliny Milanesi bude trhu s elektrickými auty dominovat Muskova Tesla, jelikož má nejhustší síť dobíjecích stanic, a to i ve venkovských oblastech. Některé z nich jsou dokonce solární a firma je, na rozdíl od konkurentů, buduje už mnoho let.
„Nicméně co se týká infrastruktury, musí se změnit ještě spousta věcí,“ uvedla specialistka na pravou míru. A to platí pro všechny převratné technologie. „Zatím se o tom jen všude mluví, ale jak dopadne realita, nikdo netuší,“ doplnila.