Menu Zavřít

Chytrá komunikace s občany láká stále více měst a obcí. Platforma Munipolis pokračuje v růstu, využívá ji tři čtvrtě milionu Čechů

31. 3. 2023
Doba čtení: 4 minuty
Autor: Munipolis
  • Téměř 42 procent všech českých měst a obcí v současnosti využívá chytrou komunikační síť Munipolis, což představuje meziroční nárůst o 12 procent
  • K většímu zájmu o platformu přispěly třeba loňské komunální volby, v nichž často zvítězili kandidáti slibující otevřenější radnici
  • Munipolis ale nabízí také například možnost uspořádat participativní rozpočet. V něm občané sami rozhodují, do jakých projektů budou veřejné peníze směřovat

Mít webovky a facebookovou stránku už dávno nestačí. Aby obce a města dokázaly se svými občany dobře komunikovat, musejí se naučit používat chytré, moderní a efektivní kanály a platformy. A mnohým se to i daří. Jak totiž dokládají data české služby Munipolis, zájem o tento typ komunikace se kontinuálně zvyšuje, a to napříč celou zemí. 

Síť Munipolis v současnosti využívá téměř 42 procent všech českých měst a obcí, což představuje meziroční nárůst o 12 procent. Informace do mobilních telefonů tedy dostává více než 770 tisíc Čechů a Češek. Svoji pověst nejchytřeji komunikujícího regionu přitom opět potvrdila Praha, kde je do služby zapojena již nadpoloviční většina všech městských částí. Konkrétně zde její pokrytí dosahuje hranice 56 procent. Na druhém místě se pak s celkovým pokrytím 48 procent obcí umístil Jihomoravský kraj.

Munipolis odeslal přes 50 milionů zpráv. Platforma pro komunikaci samospráv s občany roste v Česku i v zahraničí
Přečtěte si také:

Munipolis odeslal přes 50 milionů zpráv. Platforma pro komunikaci samospráv s občany roste v Česku i v zahraničí

„Chtěli jsme svoje občany rychlým a efektivním způsobem informovat o všem podstatném, co se u nás děje nebo bude dít. Munipolis je výborný nástroj i při krizové komunikaci a jeho největší přínos vidím v rychlosti. Jsou situace, kdy je právě okamžitá dostupnost informací nenahraditelná,“ říká starostka Moravan nedaleko Brna Helena Kadlečíková.

Jako další výhodu této české služby pak vidí i možnost poskytování zpětné vazby: „Časy, kdy zastupitelé kuli pikle za zavřenými dveřmi, jsou už dávno pryč. Je pro mě tedy důležité, aby lidé měli možnost se sami podílet na rozkvětu a dění v naší obci. Jako starostka jsem pouze na čas pověřena jejím vedením, ale ta obec není moje, je nás všech. Právem a povinností obyvatel je podílet se na tom, jak se nám tu žije, což bez komunikace není možné.“

Klíč k dobrému životu

Munipolis si postupně hledá cestu i do dalších krajů v Česku. Největší nárůst zapojených obcí a měst byl zaznamenán v Pardubickém kraji, kde činil téměř 28 procent. V tom Jihočeském pak v meziročním srovnání přibyla více než pětina chytře komunikujících měst a obcí. Oba nejrychleji rostoucí regiony však ty ostatní spíše jen dohání, protože spolu s Vysočinou a Plzeňským krajem patří v absolutních číslech k těm nejméně pokrytým vůbec.

Jak si stojí jednotlivé kraje, pokud jde o chytrou komunikaci radnic s občany? Autor: Munipolis

Dobrá komunikace občanů se svým zastupitelstvem je přitom podle zakladatele Munipolis Ondřeje Švrčka naprosto zásadní. A to z mnoha rozličných důvodů „Pokud chtějí obce zabránit odlivu obyvatelstva do větších měst nebo jiných krajů, musejí udělat maximum, aby se v nich dobře žilo. Pružná, otevřená a fungující komunikace mezi obcí a občany je základním kamenem pro řešení jakýchkoliv problémů a výzev,“ domnívá se.

Vedení radnic si tento fakt, zdá se, uvědomuje, a i proto se Švrčkově platformě daří poslední dobou čím dál lépe. Loňský dvanáctiprocentní nárůst zapojených měst a obcí však může být podle podnikatele způsoben také obměnou mnoha starostů po komunálních volbách. Podobný trend totiž v Munipolis zaznamenali i po předposledních volbách – i tehdy celá řada kandidátů zahrnula myšlenku chytré radnice a větší participace obyvatel do svých programů.

Doručovacích boxů je u nás stále málo, říká šéf OX Pointu Vacek. Hodlá vybudovat komplexní síť výdejních zařízení pro každého
Přečtěte si také:

Doručovacích boxů je u nás stále málo, říká šéf OX Pointu Vacek. Hodlá vybudovat komplexní síť výdejních zařízení pro každého

Také z průzkumu Asociace moderně komunikujících samospráv vyplývá, že právě lepší komunikace radnice je jednou z nejvyšších priorit obyvatel. „Z dlouhodobých šetření víme, že špatně komunikující obecní úřady a radnice způsobují na straně občanů velkou frustraci. Čím dříve si to starostové a zastupitelé uvědomí, tím lépe dokáží řešit různé problémy,“ tvrdí Švrček.

Na mnoha radnicích jsou srdcaři

Kromě distribuce důležitých informací či městského zpravodaje, získávání zpětné vazby, možnosti pořádání anket nebo nahlašování podnětů občanů umožňuje Munipolis i realizaci takzvaných participativních rozpočtů. To znamená, že radnice vyčlení část přidělených peněz stranou a o jejich využití rozhodnou sami občané. Ti navrhují projekty, účastní se souvisejících diskuzí a jsou zapojeni do realizace. Radnice tedy plní spíše funkci organizátora, asistují při navrhování projektů a fungují coby odborný konzultant.

bitcoin_skoleni

Jedním z měst, které tohoto nástroje loni využilo, byl třeba Zlín. Připojily se ale i další obce v kraji, včetně Valašského Meziříčí či Vsetína. Podle vedení Munipolis je pro uskutečnění všech těchto projektů zásadní hlavně nadšení a aktivita na straně jednotlivých radnic. 

„Pokud chybí entuziasmus, chuť a ochota posouvat obec dopředu, těžko se může cokoliv zlepšit. V tomto ohledu je potřeba pochválit řadu starostů a starostek, kteří jsou skuteční srdcaři. Je navíc skvělé, že jejich touha měnit dané místo k lepšímu je podpořena konkrétními kroky a velkou proaktivitou,“ domnívá se Martin Roučka, který v Munipolis působí jako specialista na obecní komunikaci.

  • Našli jste v článku chybu?