Reakce na články o elektronickém mýtném
Mediální diskuse kolem veřejné obchodní soutěže na systém elektronického výběru mýtného na našich silnicích se dostala do fáze chytrých slovíček, s oblibou používaných k mlžení. Firmy argumentují „drobnými formálními chybami“, kvůli kterým byly nespravedlivě vyloučeny. Mluví se o „šikanózním“ chování výběrové komise. Chytré, v Čechách nemáme rádi šikanující úředníky. Možná by bylo dobré formální chyby vyloučených uchazečů zopakovat:
- nedoložená požadovaná výše pojištění odpovědnosti
- nedoložený příslib bankovní záruky v řádné výši
- nevyjádřili se k některým technickým parametrům, ačkoli k tomu byli dle zadávacích podmínek povinni, a nebylo tak možné jakkoliv vyhodnotit jejich plnění
- nabídka obsahovala zásadní nedostatky v technickém řešení (možnost hackerských útoků, možnost narušení sítě pirátským vysíláním, nemožnost měření efektivity výběru a tak dále…)
- nedoložení požadovaných certifikátů…
To není seznam banalit. Ministerstvo dopravy dále uvádí množství formálních nedostatků v prokazování kvalifikace, které by snad bylo možno považovat za méně závažné. Přesto i za ně se podle zákona vylučuje nejenom u nás.
Další chytré slovo je diskriminace, kterou nemá ráda Evropská unie. Z diskuse však zatím nevyplynulo nic jiného, než že zadávací podmínky byly tvrdé, včetně požadavků na postupné financování, termíny zřízení a úspěšnost výběru mýtného. Faktem je, že zatím pouze mikrovlnné systémy jsou schopny všechny tyto požadavky splnit a být zároveň cenově konkurenceschopné.
Na závěr se objevilo ještě jedno chytré slovíčko: reference. Nejdříve byly zpochybňovány reference vítěze. Ale u společnosti, která vlastní 65 procent světového trhu s elektronickými mýtnými systémy a prokazatelně zajišťuje komerční provoz mýtných systémů ve více než dvou desítkách zemí světa, to nepůsobí přesvědčivě.
Konsorcium Mytia, které má reference z budování mýtného systému ve Švýcarsku, naznačovalo, že je schopno poskytnout prakticky totožné služby jako systém firmy Kapsch, avšak o sedm miliard levněji. Pozoruhodné, protože zásadní část švýcarského systému, zejména enforcement a mikrovlnnou komunikaci, vybudovala také společnost Kapsch. Rozdíl v ceně je zřejmě dán právě službami, které firmy nabízejí. Kapsch navíc od dob švýcarského systému učinil výrazný technologický pokrok. A jak mohla Mytia uvést švýcarský systém jako svou hlavní a zřejmě jedinou referenci? Ať si to přebere každý sám. Ale snad už je pryč doba, kdy česká republika bývala pokusným králíkem firem s minimálními zkušenostmi.
Evžen Staněk, mediální poradce, Kapsch Telecom