Technologičtí giganti jako Apple či Samsung investovali před lety miliony dolarů, aby si podmanili trh chytrých hodinek. Nyní však musí čelit konkurenci od poměrně nečekaných hráčů. Nové modelové řady v segmentu takzvaných smartwatch představily v úterý také prémiové značky jako Emporio Armani, Michael Kors či Diesel.
Umožnila jim to dlouhodobá spolupráce s americkým koncernem Fossil Group, jenž těmto a mnoha dalším módním značkám dodává luxusní doplňky. Texaská společnost s tržbami přes 3,5 miliardy dolarů (86,6 miliardy korun) vyrábí především hodinky, šperky, sluneční brýle, peněženky a další doplňky, jež pak buď prodává pod vlastními značkami, anebo dodává do obchodů prémiových brandů módního průmyslu.
Nyní se tak vrhla do dosud nepoznaných vod, když pro své tradiční odběratele spustila produkci hybridních chytrých hodinek. Přídomek hybridní znamená, že přístroje samy o sobě plnit funkci chytrých hodinek nemohou. Chybí jim k tomu například pro jiné smartwatch typický digitální displej. To jim však zároveň umožňuje zachování tradičního analogového designu, jenž je pro kategorii luxusních hodinek obvyklý. Plné funkčnosti (chcete-li chytrosti) pak hodinky dosáhnou ve chvíli, kdy je majitel propojí s telefonem skrze mobilní aplikaci.
Pomatené ručičky
„Nové technologie rozvířily vody v mnoha sektorech. A móda není výjimkou,“ zdůvodňuje vstup na nový trh kreativní ředitelka Fossilu Jill Elliotová s tím, že v blízké budoucnosti mají některé prvky chytrých technologií obsahovat všechny hodinky, jež koncern vyrábí. „Abychom však dokázali úspěšně propojit svět technologií se světem módy, musíme nejdříve zapracovat na designu.“
Ve srovnání s digitálními přístroji konkurentů nevyžadují modelové řady chytrých hodinek z dílen Fossilu zabudovaný procesor, a jsou tak o poznání lehčí a decentnější. Velkou výhodou je také výdrž baterie. Zatímco například známé Apple Watch se musí dobíjet každý den, hybridní hodinky vydrží díky absenci energeticky náročných funkcí a technologií v provozu až půl roku.
Ve chvíli, kdy majitel propojí hodinky s telefonem pomocí zvláštní aplikace, začnou jeho hodinky přebírat od smartphonu některé základní funkce, jako jsou upozornění, krokoměr či monitoring spánku. Pokud navíc uživateli někdo zavolá či napíše zprávu, hodinky zavibrují, aby majiteli připomněly, že by si měl zkontrolovat telefon. Programovat se dají také ručičky. Uživatel si je tak může nastavit, aby ukázaly na určitou hodnotu na ciferníku podle toho, kdo se mu zrovna snaží dovolat.
Zvláštní funkce pro každou značku
Zatímco základní funkce jsou pro všechny hybridy společné, u těch pokročilejších se už modely pro každou z osmi značek liší. Například modely pro prémiovou značku Emporio Armani, jež se chlubí elegantním minimalistickým designem, nabízejí kromě sledování pohybové aktivity také přímé ovládání hudby. Další netradiční funkcí, kterou se chlubí pro změnu značka dámské módy Kate Spade New York, je odpočet. Ten si uživatelky mohou nastavit na jakoukoliv událost, na kterou se těší, a zbývající čas pak sledovat pomocí malého obrázku skleničky na šampaňské, jež se pohybuje po ciferníku.
„Všechna naše technologická partnerství posuzujeme třemi pohledy. Každá novinka musí odpovídat zákaznicky orientované strategii firmy, musí vyhovovat našim zákazníkům a doplňovat zajímavým způsobem jejich život. Zavádění technologií pro technologie není náš styl,“ říká CNN Mary Beechová, ředitelka obchodu v Kate Spade New York. Nutno dodat, že její společnost není ve spojení módy a technologií úplným zelenáčem. Již v loňském roce představila kabelku se zabudovanou nabíječkou na chytrý telefon a letos uvedla na trh chytrý fitness náramek.
Budoucnost?
V době, kdy se tradiční výrobci hodinek strachují o zákazníky pod tlakem stále vyspělejších smartphonů, představují chytré hodinky pro některé z nich zajímavou příležitost. Obrat trhu s takzvanými chytrými nositelnými doplňky (tedy zejména hodinkami a náramky) dosáhne do roku 2020 34 miliard dolarů (841 miliard korun), vyplývá z předpovědi agentury CCS Insight. Odhady pro letošní roky přitom dosahují jen 14 miliard dolarů (346 miliard korun). Není tak divu, že nejen Fossil, ale také mnoho dalších výrobců hodinek si z tohoto koláče chtějí ukrojit co největší kus.
Jen letos představil Fossil 143 modelů chytrých nositelných zařízení. Kromě hybridních hodinek jde o klasické chytré hodinky s digitálním displejem či sportovní náramky. „Prodeje konektivních přístrojů se vyvíjí dobře od samotného spuštění na konci roku 2015,“ pochvaluje si Elliotová. Řada hybridních hodinek Q Founder, již koncern prodává pod vlastní značkou Fossil, se od svého uvedení stala nejprodávanějším produktem celé modelové řady. „O více než polovinu prodejů se starají noví zákazníci, což jen potvrzuje zájem spotřebitelů o spojení klasického designu s moderní technologií,“ uzavírá manažerka. V prodeji se nové chytré hodinky s klasickým designem objeví již brzy. Cena se bude pohybovat mezi 160 a 400 dolary (tedy 4 až 10 tisíci korun).
Dále čtěte:
Nechtěné švýcarské hodinky má zachránit internet
Hloupé chytré přístroje. Hackeři přes ně napadli populární stránky
Bez mobilu ani ránu: víc než polovina lidí cítí úzkost bez telefonu v dosahu