Microsoft je zřejmě jedinou firmou na světě, jež mohla uvést na trh MSN Direct Smart Watch
Microsoft je zřejmě jedinou firmou na světě, která mohla uvést na trh hodinky MSN Direct Smart Watch. Když se chcete pustit do lehce ujetého výzkumného projektu – hodinek, které přijímají zprávy a novinky a zároveň fungují jako plánovací kalendář – a do roka z něj udělat de facto spotřební zboží, padesát milionů dolarů v bance se vám hodí. Loni v lednu předvedl předseda Microsoftu William H. Gates III. prototyp datových hodinek, tehdy nazývaných Smart Personal Object Technology. Výzkumné oddělení Microsoft Research vzalo miniaturní rozhlasový přijímač a procesor vyvinutý firmou National Semiconductor a našlo způsob, jak udělat z přístrojů velikosti náramkových hodinek jednostranné pagery, přijímající data na frekvenčně modulovaném (FM) kmitočtu nevyužitém rozhlasovými stanicemi.
Microsoft neváhal a vytvořil produktovou skupinu, domluvil se s americkou firmou Fossil a finskou Suunto na partnerství při výrobě a marketingu hodinek a pronajal od rozhlasových stanic malé úseky spektra, které mu umožnily pokrýt většinu velkoměst. Nicméně mi není zcela jasné, zda pro tento výrobek existuje skutečný trh, nebo zda Microsoft tuto technologii vyvinul prostě proto, že si to mohl dovolit.
PRVNÍ CHYTRÉ HODINKY se mají objevit na pultech obchodů již v lednu. Fossil disponuje jedním modelem za 179 dolarů a druhým, pod značkou Abacus, za 129 dolarů. Suunto, které vyrábí luxusní sportovní potřeby, jako jsou mikropočítače pro potápěče, nabídne Smart Watch za 299 dolarů. Zákazník si navíc musí předplatit službu MSN Direct za 9,95 dolaru měsíčně s úvodními třiceti dny zdarma, nebo za 59 dolarů ročně.
Cílová demografická skupina pro hodinky Smart Watch zahrnuje teenagery a mladé lidi po dvacítce, mezi něž už rozhodně nepatřím. Mému vkusu odpovídají spíše tenké, elegantní výrobky ženevských hodinářů. Proto nijak nepřekvapí, že jsem si s hodinkami Fossil Wrist Net – které jsou přes tři centimetry dlouhé, skoro čtyři cm široké a jeden a čtvrt cm tlusté – připadal, jako bych měl na zápěstí golfový míček. Ovšem mezi mladšími zákazníky, na nichž si firma Fossil udělala jméno, velké hodinky letí.
Myšlenka komunikátoru v hodinkách se objevila už ve čtyřicátých letech v komiksech s Dickem Tracym a možná ještě dřív. I ve věku mikroelektroniky, o němž se Tracyho duchovnímu otci Chesteru Gouldovi nemohlo ani snít, však design a rozměry hodinek představují velký problém. Hodinky Smart Watch se ovládají pěti tlačítky. Ta na levé straně mají funkce obvyklé u většiny elektronických hodinek. Spodní tlačítko přepíná mezi časem, výběrem displeje, počasím, novinkami a zprávami. Levé horní tlačítko zapne podsvícení displeje. Prostřední tlačítko vpravo potvrdí aktuální výběr, podobně jako klávesa Enter počítačové klávesnice. Horním a dolním tlačítkem vpravo se přesouváte mezi jednotlivými položkami kategorií, jako jsou zprávy, ceny akcií a novinky. Všechno to celkem dobře funguje, i když mi manipulace s tlačítky přijde neohrabaná. Horší je, že musíte hodinky dobíjet přibližně každé tři dny – takže když někam jedete na déle než na víkend, musíte si sebou vzít neforemnou nabíječku. Nejsem si jist, jestli za to tucet novinek po pětadvaceti slovech a pár cen akcií stojí.
Nejrozumnější se mi zdá možnost prohlížet si svůj kalendář z Outlooku – hodinky a schůzky zde tvoří přirozenou kombinaci. Synchronizaci kalendáře spolu s dalšími volbami, jako je výběr kótací cenných papírů a volba domovského města pro novinky a zprávy o počasí, nastavíte pomocí internetových stránek MSN Direct. Pokud jste nastavili Outlook, aby vás upozorňoval na nadcházející schůzky, Smart Watch vás upozorní zrovna tak.
Dějiny multifunkčních hodinek se nemají čím chlubit. Koncem devadesátých let nabízela firma Timex hodinky Data Link, které uměly synchronizovat kontakty a kalendář, ale mimo pracoviště Microsoftu neměly valný úspěch. Před více než rokem oznámila společnost Fossil, že uvede na trh hodinky se systémem Palm, k tomu však dojde až za šest měsíců. Microsoft má dost peněz na to, aby dokázal Smart Watch prodávat, jejich osud však plně závisí na rozmarech a vkusu dnešní mládeže.
BusinessWeek on-line: Starší sloupky a kritiky technologických produktů vydávané pouze on-line naleznete v rubrice Technology & You (Technologie a vy) na internetové adrese www.businessweek.com/technology/// Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek Překlad: Vladimír Nový, www.LangPal.com