Firmy a podnikatelé patří pro mobilní operátory k nejlukrativnější části trhu. Získávání nových zákazníků právě v této oblasti je proto pro telekomunikační firmy klíčové. Každý ze tří operátorů se v současnosti snaží přilákat podniky a živnostníky jinými novinkami.
Foto: Profimedia
Operátoři, kteří nabízejí v České republice mobilní telefony či internet, přišli v poslední době se spoustou novinek, jimiž se snaží ukousnout větší část tržního koláče. Český Vodafone například nabízí své vlastní chytré telefony a tablety. „Strategií Vodafonu je dlouhodobá snaha přibližovat moderní telekomunikační technologie širokému spektru zákazníků. Proto skupina Vodafone ve spolupráci s výrobci a dodavateli vyvíjí smartphony vlastní značky, jejichž vyvážený poměr nízké ceny a dobrého výkonu umožňuje vyzkoušet a využívat jejich výhody a funkce prakticky všem zákazníkům,“ řekl PROFITU David Novák, který je ve Vodafonu odpovědný za portfolio telefonů.
Vodafone představil postupně několik modelů chytrých telefonů za nejnižší ceny na trhu, naposledy Vodafone 858 Smart, který byl prvním smartphonem za cenu nižší než 2 500 korun, a v letošním roce plánuje uvést na český trh jeho opět technicky vyspělejšího nástupce.
„V oblasti mobilních zařízení se dá v roce 2012 očekávat především masovější rozšíření tabletů. Na trhu se tak postupně objeví široké portfolio těchto přístrojů lišící se jak technologickými parametry, tak cenami, protože větší nabídka bude současně zvyšovat konkurenční prostředí,“ popsal David Novák trendy pro letošní rok.
Vodafone na to zareagoval už koncem loňského roku, kdy představil dva tablety vlastní značky: Vodafone Smart Tab 7 a Vodafone Smart Tab 10. Jejich prostřednictvím díky ceně a výbavě přibližuje segment těchto dosud méně známých a rozšířených zařízení všem zákazníkům.
„Touto svou strategií Vodafone obecně podporuje nejen kategorii chytrých telefonů a tabletů, ale nepřímo, díky masovějšímu šíření technologií, i vývojáře a vývoj aplikací pro mobilní telefony a telefony,“ doplnil David Novotný.
Společnost v březnu rovněž otevřela moderní zákaznické centrum pro firmy Vodafone OneNet. „V centru vše začíná rozhovorem o konkrétních potřebách daného oboru podnikání a dané firmy a výzvách, jež před ní stojí,“ říká Pavel Hlavinka, viceprezident pro firemní zákazníky Vodafonu. Pro vybudování centra speciálně zaměřeného pro firemní zákazníky se Vodafone rozhodl poté, co v posledním roce zvýšil svůj podíl na trhu v oblasti firemních zákazníků ze 17,7 na 18,9 procenta a také významně posílil v segmentu zákazníků ze státní správy.
Dvakrát rychlejší připojení
Mezi důležitá kritéria při výběru operátora patří pro firemní zákazníky také rychlost přenášení dat. Příští měsíc chce svoji síť výrazně zrychlit T-Mobile. Ve vybraných lokalitách rozběhne 16. dubna technologii HSPA+ 42, umožňující zvýšit stahování ze současné maximální rychlosti 21 Mbit/s až na 42 Mbit/s a nahrávání na 5,76 Mbit/s. „Podle nezávislých testů má T-Mobile nejrychlejší 3G síť, například podle serveru DSL.cz, kde si rychlost měří sami uživatelé. Oproti současným maximům přineseme zdvojnásobení maximální přenosové rychlosti, a to díky dvojnásobnému využití frekvenčního pásma,“ říká mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.
První testy v živé síti ukázaly reálnou rychlost downloadu okolo 30 Mbit/s, upload zhruba 4 až 5 Mbit/s. Například stažení souboru o velikosti 650 MB trvá zhruba dvě minuty a 40 vteřin, zatímco dosud trvalo pět minut a 10 sekund. Tato technologie je náročná na dostatečnou přenosovou kapacitu sítě. I vysílače proto potřebují mít dostatečnou kapacitu na takové datové toky. „Proto ji nelze spustit naráz v celé síti, ale postupně tam, kde to technické možnosti dovolí a kde je potřeba navýšení kapacity a rychlosti,“ dodala Martina Kemrová.
Jako první bude HSPA+ 42 spuštěna ve Zlíně a v Mladé Boleslavi. Na konci dubna pak bude následovat Praha 4 včetně sídla společnosti T-Mobile. Do konce roku přijde na řadu minimálně ještě Brno, Liberec a České Budějovice.
Technologie HSPA+ 42 výrazným způsobem navyšuje kapacitu sítě. Díky vyšším přenosovým rychlostem je schopna odbavit ve stejný okamžik víc uživatelů, aniž by byla nějakým způsobem omezena rychlost. Je ideální i pro aplikace citlivé na odezvu. Prodlením okolo 40 ms je vhodná i pro on-line hry.
Mobilní telefony podporující HSPA+ 42 se na českém trhu začnou ve větší míře objevovat na jaře. USB modem Huawei E372 pro počítače bude T-Mobile prodávat od dubna.
Miliony gigabajtů ve vzduchu
Na rostoucí oblibu využívání mobilního internetu a dalších datových služeb ukazuje nárůst objemu přenesených dat. Například objem dat přenesených 3G sítí O2 se loni meziročně zdvojnásobil. Zákazníci přenesli v rámci této sítě data odpovídající víc než 1,3 milionu DVD. Uživatelé totiž stáhli 5,5 milionu gigabajtů dat a odeslali ve stejné síti 750 terabajtů. „Převážná většina lidí využívá 3G síť pro vyhledávání informací na webu nebo pro komunikaci na sociálních sítích,“ říká Petr Slováček, ředitel provozní divize společnosti Telefónica Czech Republic. Mezi nejnavštěvovanější patří servery Seznam, Facebook, Google či YouTube.
Rychlé datové přenosy v síti O2 využívá víc než 1,33 milionu zákazníků. Oproti začátku roku 2008 tak došlo k sedminásobnému nárůstu počtu zákazníků, kteří využívají datové služby.
Pokrytí sítě 3G zvýšila společnost Telefónica během roku 2011 na téměř 73 procent populace. „Na konci roku 2011 mohli signál 3G sítě O2 využívat obyvatelé a návštěvníci 1 699 měst a obcí v celé České republice. Je to o 1 100 obcí více než na začátku roku. Nezaměřovali jsme se přitom pouze na novou výstavbu, ale i na rozšiřování a vylepšování pokrytí ve městech, kde už byl signál 3G dostupný před tím,“ vysvětluje Petr Slováček.
Průměrná rychlost připojení v 3G síti O2 se pohybuje kolem 4,5 Mbit/s při stahování dat, odesílání pak dosahuje průměru kolem 1,5 Mbit/s. „Kvalita naší sítě je pro nás mimořádně důležitá a sleduje ji sedm měřicích vozů. Ty za celý rok 2011 najezdily více než 400 tisíc kilometrů. K ověření kvality sítě jsme uskutečnili přes 260 tisíc hovorů a téměř 300 tisíc datových spojení,“ upřesňuje Libor Pezinek, manažer kvality měření sítí. O2 se snaží přilákat zákazníky i zavedením takzvaného šrotovného, kdy zákazníci mohou snížit cenu nového přístroje odprodejem mobilního telefonu.