VYZKOUŠELI JSME - HONDA CR-V Móda přestaveb terénních vozů na podnikatelská auta se nevyhnula ani japonské Hondě. Když si zájemce připlatí 25 tisíc korun, může mít model CR-V s montážní přepážkou a odečíst si z kupní ceny DPH. Terénní CR-V se vyrábí v britském Swindonu, konkuruje například Nissanu X-Trail, Hyundai Tucson nebo vozu Kia Sorento.
VYZKOUŠELI JSME - HONDA CR-V
Móda přestaveb terénních vozů na podnikatelská auta se nevyhnula ani japonské Hondě. Když si zájemce připlatí 25 tisíc korun, může mít model CR-V s montážní přepážkou a odečíst si z kupní ceny DPH.
Terénní CR-V se vyrábí v britském Swindonu, konkuruje například Nissanu X-Trail, Hyundai Tucson nebo vozu Kia Sorento. Profit jej otestoval na konci dlouhé letošní zimy ve sněhových závějích. Čím se může stroj za 849 000 korun v nejlevnější naftové variantě pochlubit? Relativně úsporným režimem na silnici, dobrou prostupností v terénu, slušnou výbavou a skutečností, že dieselová verze se o mnoho cenově neliší od benzinové (o padesát tisíc korun).
Pod kapotou jsme při testu měli turbodiesel 2,2, který už se Hondě osvědčil v modelu Accord. Měl výkon 103 kilowatty, spotřebu do sedmi litrů nafty na sto kilometrů jízdy a byl spojen se šestistupňovou manuální převodovkou s krátkým odstupňováním. Ve spojení s vyspělou elektronikou dokázal auto „vysekat“ i z hlubokých závějí.
Honda je postavena chytře. Za běžných podmínek je síla přiváděna na přední kola, teprve při jejich prokluzu dojde automaticky k připojení kol zadní nápravy. Hydraulický systém pohonu všech kol Real-time pracoval při testu díky speciální kuličkové spojce rychle a bez časové prodlevy. Takže v momentě, kdy začala prokluzovat přední kola, přidala se i zadní náprava a posunula auto dopředu. Prodlevu přitom nebylo možné postřehnout.
Připojování zadních kol vychází z principu dvou vzájemně propojených hydraulických čerpadel, z nichž jedno pohání přední a druhé zadní kola. V momentě, kdy se přední kola začnou protáčet, čerpadlo začne dávat vyšší tlak a dojde k aktivaci spojky, která připojí zadní kola.
MALÉ NÁJEZDOVÉ ÚHLY
Systém pohonu není jedinou vymožeností CR-V. K plusům patří i elegantní interiér, který oživují imitace leštěného kovu kolem ovladačů na středovém panelu a použití kvalitních materiálů. Poněkud obtížně se zvyká na umístění ruční brzdy na přístrojové desce, ale zase posádka může procházet bez omezení mezi předními sedadly. U zadního sedadla je nutné ocenit možnost nastavení sklonu opěradel a podélný posuv v rozpětí 17 centimetrů. Člověk si tak může vybrat, jestli chce naložit více zavazadel, nebo upřednostní místo na nohy. Slušná základní výbava zahrnuje šest airbagů, samočinnou klimatizaci, centrální zamykání, elektrické ovládání oken, rádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu.
A minusy? Honda CR-V, ač má pohon všech kol, nepatří do těžkého terénu. Dvaceticentimetrová světlá výška by ještě ušla, ale nájezdové úhly vpředu 28 a vzadu 24 a přechodový úhel 18 nejsou žádné převratné hodnoty. Navíc vůz není vybaven ani mezinápravovým diferenciálem, ani redukcí.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Honda CR-V má homologovánu verzi N1, doporučená cena přestavby dovozcem je 25 tisíc korun. Vůz je použitelný pro řemeslníky, obchodníky i k podnikatelské reprezentaci. Do kufru se vejde od 527 do 948 litrů nákladu, při sklopených zadních sedadlech až 1568 litrů nákladu. Ale pozor - neplatí to pro auta s montážní přepážkou, u nich nákladový prostor rozšířit nelze! Takže třeba topenáři, kteří vozí dlouhé plynové láhve, se musí poohlédnout spíše po dodávce.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Model Honda CR-V 2.2 i.CDTi
Typ vozu pětimístné SUV
Objem válců 2,2 litru
Max. výkon 103 kW
Max. rychlost 180 km/hod
Zrychlení 0-100 10,6 sekundy
Spotřeba 6,7 litrul/100 km
Verze N1 ano
Cena 859 000 Kč