Menu Zavřít

Cílem je rozmanitost

7. 4. 2011
Autor: Euro.cz

Exportéři musejí být aktivní, spoléhat se na stát nestačí

Český vývoz má dobře našlápnuto a vyvíjí se kladně. Ukazuje se ale, že je příliš úzce zaměřený a velmi citlivý, především na dění v Evropě. Ze sedmi tisíc vyvážených položek se prvních sto podílí na celých 35 procentech exportu a pokles poptávky u prvních deseti produktů by v saldu zahraničního obchodu způsobil výpadek 67 miliard korun. Tak by se dala ve zkratce shrnout analýza českého exportu na první ze série akcí EURO pro export, jež se uskutečnila v pražském hotelu Carlo IV. Boscolo. „Chceme klást důraz na exportní politiku, která bude více diverzifikovaná a podpořená natolik, aby byla stabilní,“ uvedl na setkání s manažery Martin Kocourek, ministr průmyslu a obchodu.

MM25_AI

Euro není všelék

Nebyla by to správná diskuse o vývozu, kdyby se jako jeden z prvních neotevřel problém pokulhávajícího českého postupu k jednotné evropské měně. V situaci, kdy se euro dostává do problémů kvůli problematickým zemím, jako je Řecko nebo Portugalsko, do popředí vystupují i jeho nevýhody. Kdyby bylo Česko členem eurozóny, muselo by do záchranného balíčku podle ministerstva přispět 220 miliardami korun. „Euro má sice své náklady, ale i pozitiva. Je jenom škoda, že jsme ztratili ze zřetele, že bychom se k němu jednou chtěli přidat. Kdybychom se snažili splňovat kritéria, nikomu to neuškodí,“ uvedl vedoucí partner společnosti Deloitte pro ČR a Slovensko Josef Kotrba.
Česku by určitě prospěla odpovědnější rozpočtová politika, ale exportéři by neměli zapomínat na to, že kromě prodražujícího se zajištění proti nevýhodným změnám kurzu se jim na existenci české koruny leckdy podařilo vydělat. Nepřijetí eura sice odrazuje zahraniční společnosti od dalších investic v Česku, ale firmy, které tu už zakotvily, stěží odejdou.
Zdá se, že někteří vývozci by se měli přestat vymlouvat na stát a zaujmout aktivnější postoj. Jak řekl Jaroslav Klíma, předseda představenstva výrobce mikroelektrotechniky Tescan, která úspěšně vyváží do Koreje, Číny i USA: „Podnikatel se nesmí bát podnikat.“

Podpora ano, ale jaká?

„Česko se do celosvětového obchodu zapojilo velmi aktivně, spolu s Polskem je nejvýkonnější ve střední a východní Evropě, v zahraničí je navíc vnímáno jako inovativní země. Jednou z věcí, kterou by vláda pro podporu exportu mohla udělat, je zaměřit se na vylepšení konkurenceschopnosti, mimo jiné i lepšími podmínkami pro migraci pracovníků s vyšším vzděláním,“ tvrdí Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank v Praze, jež byla zároveň hlavním partnerem prvního EURO pro export.
Podle analýz jeho banky budou v roce 2050 ztrácet globální význam ekonomiky s menším počtem obyvatel, jako je třeba Rakousko, Belgie či Švýcarsko, zatímco na síle budou nabírat rozvojové trhy, jako je Čína, Indie, Brazílie, Filipíny nebo Malajsie. Čeští vývozci by navíc mohli mít dobrou šanci na trzích, kde si v minulosti vybudovali dobré jméno: jde především o země Společenství nezávislých států, Pákistán či Indonésii.
„Právě aktualizujeme současnou strategii exportu, novou vydáme spolu se strategií konkurenceschopnosti tak, aby odpovídaly 21. století. Prioritou je pro nás liberalizace mezinárodního obchodu a firmám chceme ukazovat, jaké jsou ve světě příležitosti,“ dodal Kocourek.
Za ministerstvo rovněž zaznělo, že uvítá zpětnou vazbu od samotných vývozců, aby vědělo, co přesně potřebují. Už na konferenci bylo řečeno, že firmám by hodně pomohlo, kdyby věděly, kdo bude za podporu exportu v zahraničí zodpovídat. Nové pojetí obchodní diplomacie stále projednává ministerstvo obchodu s ministerstvem zahraničí, a ač se v ideji celkového pojetí shodují, v detailech se rozcházejí. Pořád proto není jasné, zda budou těžištěm diplomaté spadající pod velvyslanectví či přepracované kanceláře agentury CzechTrade.
I tady manažeři nabídli státu řešení – kromě diverzifikace předmětů a cílů exportu by se měla rozčlenit i jeho podpora. Zatímco malé a střední firmy lépe využijí služeb CzechTrade, velké firmy podle Radka Špicara ze Škoda Auto potřebují, aby bylo v zahraničí znát, že za nimi prostřednictvím podpory velvyslanectví stát stojí. Předseda představenstva TOS Varnsdorf Jan Rýdl doplnil, že na rozdíl od zemí EU potřebují vývozci pomoc na exotičtějších trzích, které jsou evropskému prostředí vzdálenější.

  • Našli jste v článku chybu?