Menu Zavřít

Čína: olympijská ztráta pro průmysl

9. 7. 2008
Autor: Euro.cz

Přísná výrobní omezení,...

Přísná výrobní omezení, jež budou platit během olympijských her, pocítí celá země - spolu se zákazníky v zahraničí

Společnost Hebei Taihang Cement se naplno rozjela teprve nedávno. Její tři pekingské továrny běžely celé hodiny a chrlily tisíce tun cementu, potřebného pro takové stavby, jako je třeba stadion „Ptačí hnízdo“, na němž se 8. srpna uskuteční otevírací ceremoniál olympijských her v Číně.
Ale zlaté časy pravděpodobně skončily. Vláda nařídila Taihangu uzavřít výrobu v Pekingu na dva měsíce, počínaje 20. červencem na celou dobu her až do ukončení paralympiády, která se má konat od 6. do 17. září. Více než 400 zaměstnanců firmy bude trávit tento čas školeními nebo opravami zařízení a společnost kvůli tomu letos zaznamená ztrátu ve výrobě cementu v objemu 500 000 tun, což představuje devět procent její roční kapacity. Pokud firmě nařídí omezení provozu také sousední provincie Che-pej, což mnozí očekávají, ztráta by mohla být ještě větší. Právě zde totiž stojí její další velká továrna, a sídlí tu rovněž vedení společnosti.
Společnost Taihang není jediná. Čína se snaží vyčistit zakouřenou oblohu v Pekingu pro 10 000 sportovců a půl milionu zahraničních návštěvníků, kteří jsou na olympijských hrách očekáváni. Stanovuje proto rozsáhlá omezení pro většinu průmyslových podniků v hlavním městě. Jedno z nařízení přísně omezuje počet automobilů na silnicích během her. Uzavření průmyslových firem se dotkne i severu Číny a dalších míst, například průmyslového města Šen-jang, kde se budou hrát některá fotbalová utkání, či přístavu Čching-tao, hostitele jachtařských soutěží.
Zatímco mnohé společnosti uvádějí, že rozsah omezení ještě není zřejmý, jiní již dostali pod hrozbou soudní dohry instrukce ohledně uzavření či omezení provozů. V dubnu vedení Pekingu oznámilo, že během her budou zakázány veškeré stavební práce a že bude omezena výroba v podnicích, které nejvíce znečisťují ovzduší. Město také varovalo, že během her budou uplatňovány nejpřísnější sankce, pokud se kvalita vzduchu dostatečně rychle nezlepší. Opatřeními budou nejvíce zasaženy cementárny, ocelárny, železárny a elektrárny spalující uhlí v rozsáhlé oblasti okolo Pekingu. „Pokud chce Čína vyčistit svá města ve velmi krátké době - zvláště od vysoké hladiny emisí – tyto průmyslové podniky jsou zjevně na ráně,“ říká Winnie Lee, šéfka hongkongské kanceláře firmy Platts, jež poskytuje informace o energetice a komoditách. Celkově vzato, továrny, které spotřebují dohromady 13 gigawattů elektřiny, by mohly být odstřiženy od proudu. Jde o ekvivalent pololetní průmyslové spotřeby energie celého Mexika.

PŘEDZÁSOBENÍ Pro mnohé společnosti budou nejobtížnější dopravní omezení. Hlavní město sníží počet 3,3 milionu vozidel téměř na polovinu a povolí jim jezdit jen v určitých dnech podle lichých nebo sudých čísel na konci poznávací značky. Zatímco tyto regulace nenastanou dříve než 20. července, v Pekingu začala už 1. července platit omezení pro vládní a vojenská vozidla a téměř sedmdesát procent z nich zůstalo stát. Počátkem července bylo vykázáno mimo město na 300 000 nákladních vozů, které nejvíce znečisťují vzduch a z nichž mnohé dodávají zboží do obchodů a supermarketů. Bude tomu tak až do konce září. To donutilo některé obchodníky k většímu předzásobení. Švédský nábytkářský gigant IKEA se například zásobil oblíbenými výrobky ve svém pekingském obchodním domě.
Uzavření provozů a omezení dopravy by mohlo mít vliv i na spotřebitele v zahraničí. „Uvidíme jiný sortiment zboží, nebo dokonce prázdné regály u některých prodejců v USA i v Evropě,“ říká Bryan Larkin, marketingový ředitel GXS z Gaithersburgu ve státě Maryland. Tato konzultantská firma pomáhá společnostem optimalizovat jejich zásobovací řetězec. „Nyní je příliš pozdě pokoušet se získat náklad zboží navíc, příliš pozdě měnit produkci, příliš pozdě zvyšovat zásoby,“ říká. „Existují některé obří a dobře známé společnosti, které nad tím zcela ztratily kontrolu.“ Odmítl je však jmenovat s odvoláním na důvěrné dohody.
Některé zahraniční výrobní podniky v Pekingu se již pokoušejí vyzrát na restrikce. Jihokorejská společnost Hyundai Motor kupříkladu uvádí, že v červnu navýšila produkci ve své pekingské továrně, protože očekávala možné krácení výroby během léta. A zatímco běžně používá k distribuci asi 40 000 měsíčně vyrobených vozů typu Elantra, Sonata a Accent nákladních aut, rozhodla se nyní přepravit je po železnici.
Ocelářskou společnost Shougang si úředníci vybrali již dříve. V únoru 2005 se čínská státní rada rozhodla snížit produkci firmy v Pekingu před olympiádou na polovinu. Proto před třemi lety začal Shougang uzavírat své pece a za poslední rok snížil produkci v Pekingu o padesát procent na čtyři miliony tun. Na toto léto Shougang plánuje ve své pekingské továrně vyprodukovat na 200 000 tun oceli měsíčně, méně než třetinu své kapacity. Do roku 2010 bude továrna postupně zrušena. Společnost vybudovala nová zařízení ve městě Tchang-šan, 220 kilometrů východně od Pekingu, ale ta začnou pracovat až od října. „Omezení Shougangu je zásadní pro zlepšení kvality vzduchu v Pekingu dokonce i po olympijských hrách,“ říká Wu Čeng-chua, výzkumný pracovník z Pekingského meteorologického úřadu. Společnost produkuje čtyřicet procent z celkového množství emisí v Pekingu, říká Wu.

DOPRAVNÍ KOUZLA Restrikce mohou některým společnostem způsobit vážné ekonomické potíže. Společnosti Beijing Jingneng Thermal Power, která vyrábí elektřinu, bylo nařízeno snížit do zahájení her emise o třicet procent. Od roku 2005 firma vynaložila asi 44 milionů dolarů na odsíření a na snížení množství oxidů dusíku. Nyní se obává, že se během her městští úředníci rozhodnou brát elektrickou energii ze vzdálenějších elektráren a jí nařídí v době energetické špičky omezit produkci v jejích čtyřech blocích. „Pokud bude potřeba značně omezit výrobu elektrické energie v době her, bude to samo sebou mít dopad na naše zisky,“ říká Jang Siao-chuej, tajemník představenstva Jingnengu. „Doufáme, že i když naše elektrárny nebudou moci běžet naplno, budou moci běžet po většinu té doby.“ Obyvatelé Pekingu se připravují na to, že budou spolupracovat při omezování dopravy. Ačkoliv tu vznikly nové trasy metra a byly přidány autobusové linky, doprava by přesto mohla být pomalá. Město totiž vyčlenilo některé spoje, aby mohly sloužit pouze sportovcům a VIP návštěvníkům. Omezení provozu aut na lichá a sudá čísla má na kritických místech zabránit zácpám. Někteří řidiči přesto našli způsob, jak za volantem zůstat vždy. Když si reklamní šéf Roy Guo (27) kupoval druhé auto – sportovně užitkový vůz od domácího výrobce Chery - zařídil si, aby se jeho poznávací značka doplňovala s poznávací značkou Volkswagenu Jetta, který již vlastnil. Jedno končí lichou číslicí a druhé sudou. Přátelé, kteří si v současnosti nemohou dovolit druhé auto, budou ve svých autech jezdit společně. „Spousty lidí plánují, že svá auta budou sdílet s ostatními,“ říká Guo. „Jedním pojedou v lichý a druhým v sudý den.“

Souvislosti Peking uzavírá továrny, aby po dobu konání olympijských her vyčistil vzduch. Podobné úsilí vynakládá také na zajištění čistoty chodníků. Městská agentura jménem Capital Ethics Development Office vede kampaň proti plivání na zem, pohazování odpadků i proti hrubé mluvě a horlivé podpoře místních týmů během her, píše časopis Vanity Fair ve svém dubnovém vydání. Vždy jedenáctého v měsíci je nyní oficiální „den řazení“, kdy si lidé mají cvičit stání ve frontě. Přesto se již dvanáctého obyvatelé Pekingu vracejí ke strkání lokty. Navzdory tomu, uvádí magazín, je zde mírný pokrok v tom, co Číňané nazývají občanským indexem. Jde o pravidla týkající se zajištění veřejného zdraví a pořádku, chování k cizincům a etikety během sportovních událostí.

S přispěním Frederika Balfoura v Hong Kongu

MM25_AI

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

  • Našli jste v článku chybu?