Jaká je dnes situace v Číně?
Téměř všechny místní firmy jsou již zpátky v provozu a
situace je stabilizovaná. Nicméně mnoho lidí stále pracuje z domova a
spotřebitelská poptávka zůstává do jisté míry utlumena, neboť strach čínských
spotřebitelů z možné nákazy či ztráty zaměstnání zůstává stále velký.
Nejvíce byly zasažené menší firmy z cestovního ruchu, pohostinství,
ubytování nebo letecká přepravy. Rovněž firmy orientované na export čelí
poklesu globální poptávky a začínají se potýkat s problémy. Dochází k propouštění
zaměstnanců, řada firem omezuje činnost, případně zkouší změnit obchodní model
či obor podnikání. Hodně se jich přeorientovalo na výrobu a dodávky
zdravotnických prostředků.
Čínská vláda se snaží znovu oživit spotřebitelský trh a využívá k tomu různé nákupní festivaly či e-vouchery na nákup zboží, dále různými daňovými a bankovními úlevami podporuje hlavně menší a střední firmy.
Jak se změnily podmínky pro zahraniční obchod a jak reagovali exportéři?
Roste prodej zboží přes e-commerce, rozvážky jídla do domu,
on-line hry, software na on-line výuku a konferenční hovory, on-line
zdravotnictví, logistické služby apod. Vývozci mají i nadále možnost exportovat
své výrobky do Číny, neboť tok zboží ovlivněn nebyl.
Vzhledem k tomu, že české firmy čelí úbytku zakázek od svých klientů v Evropě, hledají nové příležitosti v mimoevropských zemích, včetně Číny. Tento trend pociťujeme na nárůstu zájmu o pomoc pro české exportéry od naší kanceláře.
Situaci však komplikuje fakt, že zatím nebyl odvolán zákaz pro cizince cestovat do Číny a země je jim stále uzavřena. Dalším problémem jsou mezinárodní veletrhy, na kterých řada českých firem plánovala účast, a které byly zrušeny, posunuty na konec roku, případně až na příští rok. Došlo tak k určitému zásahu do marketingových plánů, firmy přišly o možnost prezentovat se velkému množství lidí a nalézt nové potenciální obchodní partnery.
Vlivem útlumu spotřebitelské poptávky nyní čelí poklesu
zájmu o výrobky společnosti dovážející do Číny potraviny a nápoje, hudební
nástroje a jiné spotřebitelské produkty. Dochází také k posouvání
plánovaných projektů a investičních aktivit v Číně na pozdější období. Obdobně
je tomu u již uzavřených zakázek, kde firmy nemohou vyslat své technické
pracovníky na montáže zařízení.
Co mohou exportéři v budoucnu očekávat? Jaká pozitiva a příležitosti pro ně vidíte?
Čína se bude chtít připravit na případnou další epidemii,
takže bude prostor pro sofistikované konkurenceschopné zdravotnické přístroje.
Stejně tak obrovský potenciál nabízí rozvijící se on-line prostor, a to nejen
v oblasti cross-border e-commerce, která během pandemie zaznamenala
významný nárůst. Vývoj mobilních aplikací či herního průmyslu mohou být
příkladem. Dále zde registrujeme zvýšený zájem o jakékoliv produkty související
se zdravým životním stylem, třeba doplňky stravy na přírodní bázi, fitness
produkty, vitamíny apod.
Podle mého názoru se bude měnit forma exportu. Usměrní se
počet masových akcí s osobním kontaktem a maximum aktivit se přesune do
virtuálního prostředí. České firmy by se na tento trend měly připravit a
investovat do kvalitní prezentace v čínštině na svých webových stránkách,
případně do svého vlastního e-shopu či virtuálního showroomu.