Menu Zavřít

Čína stanovila kvóty na elektroauta. VW bude mít vážné problémy

3. 10. 2017
Autor: Profimedia.cz

Po měsících spekulací se konečně vyjasnilo, jak velký podíl budou muset na prodejích automobilek v Číně tvořit elektroauta. Od roku 2019 budu muset výrobci prodávat minimálně deset procent své produkce s alternativním pohonem. O rok později to bude o dvě procenta více. Největší problémy mohou kvóty způsobit německému koncernu Volkswagen, který v Číně prodává 4 miliony aut ročně.

Čínská vláda definitivně rozhodla o kvótách na prodej elektromobilů. Podílem 10 procent od roku 2019 to nekončí. V roce 2020 to bude o dvě procenta více, oznámilo čínské ministerstvo průmyslu.

Všichni výrobci, kteří vyrábějí nebo dovážejí více než 30 tisíc automobilů, budou muset splňovat čínský bodový systém. Čisté elektromobily budou za více bodů než vozy s hybridním pohonem. Zvýhodněn má být také větší dojezd elektromobilů, napsal německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Pokud automobilky kvóty nenaplní, budou si moci chybějící body koupit u konkurence nebo zaplatit pokutu. Původně chtěl Peking zavést kvóty už od roku 2018, za zmírnění kvót intervenovala také německá kancléřka Angela Merkelová.

Zejména pro Volkswagen je čínský trh klíčový, proto se firma snažila, aby zavedení kvót bylo co nejméně bolestivé. Podle německého deníku si VW stěžoval na to, že zavedení kvót přichází rychle a automobilka nestačí zareagovat.

Prodeje osobních vozů VW za první pololetí 2017
Země Počet kusů Meziroční změna v %
Čína 1 821 082 -2,1
Německo 598 980 -1,4
Spojené státy 293 432 +7,2
Spojené království 276 749 +1,3
Španělsko 151 810 +9,9
Celkem 4 809 453 +0,4

Zdroj: volkswagenag.com

Loni automobilka VW, kam patří i Škoda Auto, prodala v Číně čtyři miliony aut, jen nepatrný zlomek připadl na elektromobily. V roce 2019 by tak koncern VW měl teoreticky v Číně prodat 400 tisíc elektromobilů.

I když se VW podílí na výrobě elektrovozů v čínské firmě FAW, nemůže tuto produkci uplatnit, protože není majoritním vlastníkem. Společný podnik FAW-Volkswagen v srpnu 2017 oznámil, že od roku 1991 vyrobil 15 milionů aut. Za 26 let na daních zaplatil 60 miliard dolarů (1,3 bilionu korun).

Daimler a BMW na čínském trhu neprodávají tolik aut jako automobilka z Wolfsburgu, proto by neměly mít větší potíže kvóty naplnit, uvedl Jochen Siebert ze šanghajské konzultační firmy JSC Automotive. Daimler například prodává v Číně elektromobil značky Denza. Produkci by měl navýšit ze současných 7 tisíc kusů na dvojnásobek.

Problémy mohou mít i domácí výrobci automobilů. Komunistická vláda v Pekingu vyhlásila, že do roku 2020 má v zemi jezdit 5 milionů elektrických aut. Ředitel společnosti Chery Čchen An-ning ale tvrdí, že jde o nerealistický cíl.


Čínské automobilky chtějí ovládnout Evropu:

Čínská automobilka Chery ukáže ve Frankfurtu elektrické SUV pro Evropu

Koncept automobilky Chery. Číňané evidentně myslí na budoucnost, takto si představují vozy v roce 2030.


Elektromobily si zatím běžné Číňany nezískaly, Siebert odhadl, že se loni v Číně prodalo půl milionu elektromobilů, ale 90 procent z nich připadá na provozovatele taxislužby, půjčovny aut a místní úřady.

Vláda nákup elektromobilů dotuje až do výše 55 tisíc jüanů (181 tisíc korun), u hybridů to je 30 tisíc jüanů (99 tisíc korun). Kvůli nedostatku nabíjecích stanic řidiči u hybridů často používají benzínový motor.

EBF24

Dále čtěte:

Elektrobudoucnost v praxi. V Oslu není kde nabít auto

Naruby: elektromobil vydělá stovky eur dobíjením sítě

Čínská automobilka Geely ovládla dánskou Saxo Bank

Baterie pro Evropu. Slovenský eurokomisař má plán na záchranu autoprůmyslu

 Eurokomisař Maroš Šefčovič je propagátorem elektromobility


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).