Banánová republika
Čáslav (bus) - Legendární Zemák zrezivěl a byl odtažen do Národního technického muzea. Špidlova ČSSD, ztrácející podíl na trhu, nezbytně potřebuje zmodernizovat vozový park, aby zabránila odlivu znepokojené klientely. Nelehkého úkolu se chopila její středočeská divize, která už několik let zajišťuje dopravní obslužnost tzv. privatizační linky. Najala nejlepší odborníky a po pouhém roce vývoje představila zcela nové vozidlo unikátních parametrů, vysokokapacitní Cinci-Bus, prostředek určený pro dlouhé tratě.
Jde o napodobeninu britského double-deckeru firmy Blair Company. Konstruktéři věří, že si český poschoďový Cinci-Bus najde zákazníky mezi nižší a vyšší střední třídou, ač po nesčetných haváriích cestující upřednostňují spíše přízemnost a krátkodobé cíle. Prototyp sjel v těchto dnech z montážní linky čáslavského strojírenského podniku Kosmos a vydal se ku Praze. Už v příštích dnech začne „roadshow“, při níž bude Cinci-Bus představen ve všech obvodech ČR.
Za volantem, umístěným podle britského vzoru poněkud vpravo, se budou střídat Milan Urban a Stanislav Gross, ač v životě nic podobného neřídili. Proč? Nikdo lepší se nenašel. Urban nemá potřebné oprávnění, ale věren své pověsti všehoschopného kouzelníka si troufá nový stroj udržet na vozovce, navíc jeho tvář zdobená pěstěným knírem plně vyhovuje zažitým lidovým představám o šoféru-profesionálovi. Gross má z celé ČSSD k vedoucí pozici nejblíže. „Pro toho, kdo alespoň jednou seděl na lokomotivě, je tohle dětská tříkolka,“ věří ve své řídící schopnosti.
Z Prahy se Cinci-Bus vydá na jih, do Jindřichova Hradce. Domů chce zavézt šéf ČSSD Vladimír Špidla. Prý je mu z jízdy Cinci-Busem na zvracení.