Před deseti lety se rozjela čínská automobilové kopírka. Kradlo se ve velkém. Během následujících let od toho ale ti největší ustoupili, postavili svoje designérské týmy, najali talenty ze světa. Případy zlodějin však zcela nezmizely.
Jaguar Land Rover (JLR) zkraje měsíce zažaloval Jiangling Motor za neustávající propagaci jeho crossoveru Landwind X7, věrné kopie modelu Range Rover Evoque. Nápodoba se prodává v miliardové zemi od loňského roku.
Britský prémiový automobilový výrobce také požádal čínský státní úřad, který má v gesci ochranu duševního vlastnictví, aby okamžitě anuloval patentová práva Jianglingu na Landwind X7.
K nerozeznání. Vlevo Range Rover Evoque, vpravo Landwind X7.
Jiangling je malý výrobce, vznikl v roce 2004. Střetu se světovou automobilovou ikonou se ale na domácí půdě nebojí. Dokázal to tím, jak rychle reagoval. Požádal regulátory, aby revokovali usnesení o patentových právech modelu Evoque. Načež ti rozhodli k překvapení všech: oba modely by měly pozbýt v Číně svoje patentová práva!
Je naprosto zřejmé, že práva plagiátu, na první pohled nerozeznatelného od originálu, by měla pozbýt platnosti okamžitě. Ale proč by se tak mělo stát v případě modelu Evoque? To nechápal nikdo. Navíc v takovém případě JLR nemá téměř žádnou šanci uspět v soudní při odehrávající se v Pekingu.
Ještě otřesnější bylo podle analytika Yang Jiana vyznění sporu Hondy s malým místním producentem Šuanghuan Automobile. V roce 2004 ho japonský výrobce zažaloval za to, že zkopíroval crossover CR-V. Soud se dlouhé roky k ničemu neměl. Mezitím centrální vláda revokovala licenci Šuanghuan Automobile, protože vyráběl jen málo aut.
Vyšší soud v provincii Hebei nakonec rozhodl až letos v dubnu. Honda musí zaplatit společnosti Šuanghuan Automobile jako kompenzaci 16 milionů juanů (57,6 milionů korun). Za co? Malinkého výrobce zastrašovala.
Podívejte se na pět nejlepších SUV bez elektronického omezovače Pět nejlepších SUV do levého pruhu německé dálnice |