Letiště v Pekingu bylo postaveno v rekordním čase čtyř let. Má být špičkou v oblasti využití informačních technologií. To znamená i novou úroveň bezpečnostních opatření, včetně rozpoznávání obličejů a zaznamenávání biometrických údajů pasažérů. Otevření letiště je součástí propagandistického programu k oslavám 70. výročí založení Čínské lidové republiky. Méně se režim chlubí tím, že o své domovy přišlo 20 tisíc lidí, aby mohla být stavba rychle realizována.
„Nové letiště Ta-sing v Pekingu bude maximálně využívat pokročilých informačních technologií,“ pochvaluje si viceprezidentka německé firmy T-Systems Andy Lesserová. Dceřiná společnost koncernu Deutsche Telekom dodala komplexní systém řízení provozu letiště.
„V Číně se tyto projekty berou velmi vážně a také s velkým nadšením. Což pomáhá při realizaci,“ dodala o realizaci, která má být výkladní skříní čínského komunistického režimu. Otevření obřího letiště je „dárkem“ k 70. narozeninám komunistické Číny, jež připadají na 1. října.
Letiště bylo oficiálně otevřeno 25. září za účasti šéfa strany i státu Si Ťin-pchinga. Svět uznává rychlost, jíž bylo letiště postaveno. Aby byl ale plán dodržen, muselo být přesídleno 20 tisíc lidí, napsal německý deník Handelsblatt.
Celkové náklady dosáhly podle Pekingu 17,45 miliardy dolarů (414 miliard korun). Plné kapacity – sto milionu pasažérů – má vzdušný přístav dosáhnout v roce 2040. Obrovské infrastrukturní projekty mají ukázat ekonomickou sílu Číny a podpořit růst ekonomiky. „Stavba letiště Ta-sing je velmi dobrým příkladem myšlenek Si Ťin-pchinga o socialismu v jeho nové éře,“ nechal se slyšet čínský vicepremiér Chan Čeng.
Megalomanská perla architektury: Nové pekingské letiště
Nicméně revoluční je i dohled nad pasažéry. Používá se technologie na rozpoznávání obličejů a další biometrické údaje. To má urychlit provoz. Cestující mají být rozpoznáváni už při vstupu do odletové haly. Firmy Huawei a China Unicom nabízejí odbavení naskenováním obličeje pro leteckou společnost China Eastern Airlines bez toho, aby museli lidé ukazovat nějaké dokumenty. Firmy tvrdí, že veškeré údaje o cestujících budou zabezpečeny a po vstupu do letadla vymazány.
I když v Číně jsou na dohled „velkého bratra“ místní obyvatelé zvyklí, u západních cestujících může vyvolávat tento postup pochybnosti ohledně bezpečí soukromých dat. Lesserová ale masivní využívání nových technologií obhajuje. Podle ní to pasažérům umožní získávat v reálném čase informace o letech a navazujících službách. Společnost T-Systems chce zkušenosti z Pekingu využít i pro inovace na letištích v jiných regionech, včetně Evropy.
Letiště Ta-sing |
---|
Nové letiště se čtyřmi vzletovými drahami a plánovanou kapacitou 72 milionů přepravených pasažérů do roku 2025 a kolem 100 milionů přepravených pasažérů do roku 2040 má ambice zařadit se mezi největší letiště světa. Jedničkou mezi letišti podle počtu přepravených pasažérů je nyní podle údajů za loňský rok Hartsfieldovo-Jacksonovo letiště v Atlantě (107,4 milionu), na druhém místě bylo mezinárodní letiště v Pekingu, které loni odbavilo 101 milionů cestujících, třetí příčka patřila mezinárodnímu letišti v Dubaji (89,1 milionu). Do pětice největších letišť světa patří dále Losangeleské mezinárodní letiště (87,5 milionu) a tokijské letiště Haneda (87,1 milionu). Letiště Václava Havla Praha loni odbavilo rekordních 16,8 milionu pasažérů. Letiště Ta-sing se nachází jižně od Pekingu u města Lang-fang. Od centra Pekingu je vzdáleno asi 50 kilometrů a je pojmenováno podle čtvrti Ta-sing na jižním okraji Pekingu. Vláda rozhodla o výstavbě nového letiště v lednu 2013, stavba byla zahájena v prosinci 2014 a první testovací let se uskutečnil letos v lednu. |
Dále čtěte:
Fronta na nebi: evropské letectví má za sebou rok výrazných zpoždění
Praha jako součást USA. Letiště se zajímá o americkou imigrační kontrolu
Na kterém letišti se nejlépe najíte? Za nejvyšší kvalitou musíte do Asie
Soud EU dal za pravdu pasažérům Českých aerolinií v kauze zpožděného letu
Problémy Smartwings se kupí: zpožděné lety, odstavené boeingy, střet letadel