Z Číny se stalo jedno z nejdůležitějších odbytišť pro evropské automobilky a tento trend pokračuje i dále. Dokonce již i automobilky ze střední Evropy se dostávají čím dál tím více pod tlak kvůli čínským firmám.
Foto: Profimedia
Správná strategie rozhodne o tom, jestli a do jaké míry se automobilky a jejich dodavatelé ze střední Evropy prosadí a jakou pozici si vybudují. Další výzvou je fakt, že je čínský trh je roztříštěný.
Vyplývá to ze studie „Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě“ od společnosti Roland Berger Strategy Consultants, která byla vydána k příležitosti mezinárodní automobilové výstavy v Pekingu v letošním roce. “Čísla v Číně stále rostou – a to výrazně. V roce 2018 bude trh s osobními automobily v Číně dvojnásobný oproti trhu v USA, nebo západní Evropě,“ říká Rupert Petry, autor studie a řídící partner Vídeňské kanceláře společnosti Roland Berger.
Osmiprocentní roční nárůst zde znamená přírůstek 33 milionů osobních vozů. Evropští výrobci tím získali významné podíly na trhu: „VW nyní již prodává 30% ze své celkové výroby v Číně. Na druhou stranu je již 5 automobilek z Číny jako SAIC, Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng mezi Top 20 automobilkami na světě. Tento trend je navíc rostoucí.“
Správná strategie pro Čínu
Čínský automobilový trh se v jednotlivých regionech velmi liší. Na východním pobřeží dominuje luxusní segment a tím je dobrým odbytištěm zejména pro německé automobilky. Na západě a ve vnitrozemí převažují menší a kompaktní vozy.
Pro automobilky a jejich dodavatele ve střední Evropě budou mít strategické pozice v Číně v nadcházejících letech obrovský význam. Zejména jde o výstavbu dalších výrobních kapacit. “Nepočítáme s relokací současné výrobní kapacity ze střední a východní Evropy, ale s výstavbou dodatečné kapacity. Samozřejmě bude záležet na lokálních požadavcích a právním rámci. Evropani musejí pro čínský trh vyvinout nové modely a to ve všech segmentech,“ domnívá se Petry. General Motors (GM) s místní nezávislou organizační strukturou je dobrým příkladem pro dobrou strategii v Číně, včetně výzkumu, vývoje a „GM univerzity“.
Dodavatelé jsou poptáváni
Evropské automobilky čím dál tím více očekávají, že je jejich dodavatelé budou doprovázet i do Číny – to se týká také firem v Rakousku a střední Evropě.
Také středoevropští výrobci jsou aktivní. Přibývají joint ventures s místními výrobci a to především v segmentu užitkových vozů. „V tomto segmentu vytvořili strategické partnerství Mercedes a MAN. V Číně si od toho slibují pokroky v designu, snížení emisí a celkově dosažení evropských standardů,“ vysvětluje Petry.
Čína potřebuje nutně know-how
V následujících letech budou čínské automobilky vstupovat na evropský trh ojediněle a s rozvahou. „To je dáno chybějícími technologiemi. Dále budou dostatečně zaneprázdněni růstem na svém domácím trhu. Proto by pro ně bylo velmi složité zajistit financování nových závodů a distribučních sítí v Evropě. Neočekáváme tedy žádné investiční vlny z Číny do střední a východní Evropy,“ říká Petry.
Do roku 2018 bude tvořit podíl čínských automobilek na evropském trhu necelé jedno procento. Jistá expanze ale už začala: Greatwall, Chery a FAW již mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii. Podobně to vypadá i v případě čínských dodavatelů. V Evropě investují jen sporadicky, většinou z důvodu nákupu technologií.
„V delším horizontu jsou ale investice ve střední Evropě možné, zejména u montážního sektoru. Zde má region střední a východní Evropy velmi dobré jméno – a to i v Asii,“ myslí si Petry.
Šance pro automobilky a jejich dodavatele
Čínský automobilový trh se 14 značkami není moc homogenní; z důvodu silného růstu v uplynulých dvou letech dochází nyní ke konsolidaci. Do toho se plete také čínská vláda. V aktuální pětiletce (2011-2015) schválili orgány nové zákony, které zvýhodňují místní automobilky. V budoucnu mohou ale evropské automobilky zabodovat: „V oblasti efektivního využití energie dojde v následujících letech ke snížení spotřeby pohonných hmot o jednu pětinu – díky hybridům a elektromobilům. A tady mají automobilky ze střední Evropy významnou konkurenční výhodu oproti čínským automobilkám. Je to také velká šance pro rakouské dodavatele,“ dodává Petry. Čína má totiž ambiciózní plán: podle pětiletky se má do roku 2015 snížit exhalace CO2 o 30 procent.