Čtvrtý největší světový výrobce mobilů, ZTE Corporation, letos prodá na českém trhu přes 100 tisíc přístrojů
ZTE. Pod třemi na první pohled nepříliš nápadnými písmeny se skrývá značka mobilních telefonů, jejíž hvězda stoupá stále výš s tím, jak rostou prodeje přístrojů této firmy. Ve druhém čtvrtletí letošního roku se čínská společnost ZTE stala čtvrtým největším celosvětovým výrobcem mobilů, když prodala o třetinu více telefonů než ve stejném období loni a svůj tržní podíl zvýšila ze tří na 4,3 procenta. Za zády ZTE nechala věhlasné značky jako LG, HTC, BlackBerry, Sony či Motorola.
Tím však ambice nejrychleji rostoucího výrobce mobilů nekončí – kromě segmentu nejlevnějších přístrojů stále více proniká do byznysu chytrých mobilů, kde je světovou pětkou, a brousí si zuby na pozici chřadnoucí Nokie. A ambiciózní plány má čínská firma i na českém trhu, kde donedávna prodávala své přístroje výhradně s logy mobilních operátorů. „Od konce loňského roku pracujeme na tom, aby se značka ZTE dostala do povědomí českého zákazníka. Letos zde chceme prodat 80 tisíc telefonů, tisíce tabletů a téměř 100 tisíc USB modemů pro bezdrátové připojení k internetu,“ řekl týdeníku Euro šéf českého zastoupení ZTE Adrien L. Fu.
Obal na SIM kartu S mobilem vyrobeným touto korporací dost pravděpodobně telefonuje i někdo z vašich příbuzných či přátel. Česká pobočka ZTE byla totiž otevřena již v roce 2006 a její extrémně levné přístroje se dostaly do portfolia všech tuzemských mobilních operátorů. Logo čínské firmy byste však na nich hledali marně.
Telefony s názvy jako Vodafone 225 nebo Vodafone 245, jejichž cena včetně SIM karty s kreditem na volání dosahovala několika stovek korun, byly sice prodejně úspěšné, ale jméno výrobce bylo v rámci takzvaného OEM prodeje potlačené na minimum.
„Tyto malé, levné telefony jsou v podstatě jen obalem na SIM kartu, ale v začátcích na zdejším trhu nám samozřejmě pomohly. Dnes však téměř sto procent místního portfolia tvoří chytré telefony na platformě Android a Windows Phone,“ vysvětluje obchodní manažer Filip Zhang. Mezi nejprodávanější modely se řadí telefony s názvy Racer, Skate či Blade s prodejností přes pět tisíc kusů od každé varianty. „Zatímco ještě na začátku loňského roku jsme prodávali výhradně přes operátory, letošní nárůst odbytu je tažen zejména otevřeným trhem, když se nám daří především v internetových obchodech. V současnosti tvoří již téměř polovinu všech našich prodejů,“ říká Zhang.
Jeho slova potvrzují i manažeři českých e-shopů. Například v největším internetovém obchodě Alza.cz tvoří značka ZTE přibližně čtyři procenta všech prodejů mobilů. „Jejich největším benefitem je cena. Produkty ZTE si kupují lidé toužící po moderních technologiích za co nejnižší cenu,“ vysvětluje marketingový manažer Alza.cz Martin Brož. „Oproti zavedeným značkám má ZTE stále nižší podíl, ale jejich prodej v meziročním srovnání výrazně roste. Mobily této značky mají slušné zpracování, výdrž baterie i kvalitní displej. Dobře vybavený smartphone si může dovolit i jedinec, který na dvojnásob drahou konkurenci nemá nebo nechce dávat peníze,“ říká marketingový ředitel obchodu CZC.cz Marek Šalanda.
Největší konkurent? Bratr z Číny Konkurence je mimochodem téma, u něhož je šéf českého zastoupení ZTE názorově velmi otevřený. „Jsme firma, která dělá chytré telefony za rozumnou cenu, a především s rozumnou marží. Nechceme být jako Samsung, který zvýší velkoobchodní cenu svého telefonu na 300 eur, aby mohl dát třetinu této sumy na reklamu a marketing,“ říká Adrien L. Fu. „Také máme v plánu marketingové aktivity, ale primárně jde o obsah a nějakou přidanou hodnotu, ne jen o drahou televizní reklamu. Věřím, že nás bude vidět,“ dodává.
Za svého největšího konkurenta označuje šéf českého ZTE další čínskou značku: Huawei. „Jsme si blízcí nejen produktově – i když oni přece jen míří výš, do segmentu prémiových značek, jako je Samsung, HTC či iPhone – ale i z hlediska vývoje, kde má zhruba stejný počet lidí jako my,“ popisuje L. Fu s tím, že v oddělení R&D (výzkumu a vývoje) pracuje v ZTE asi 45 procent z celkového počtu zhruba 90 tisíc zaměstnanců.
Právě tyto dvě firmy však byly před časem „postiženy“ kauzou z USA, kdy je americký Kongres nařkl z možné špionáže při budování či provozování mobilních sítí. „Kauzu vnímáme jako účelově vykonstruovanou, navíc ZTE bylo v celé záležitosti poměrně nevinně, když 90 procent výtek Kongresu směřovalo ke společnosti Huawei. V Česku se nás to nedotklo vůbec, operátorskou infrastrukturu využívá v tuto chvíli jen U:fon,“ tvrdí místní šéf.
ZTE místo Nokie Adrien L. Fu však připouští, že přestože hlavním podnikatelským oborem jeho firmy jsou telefony, tablety a USB modemy, český „síťařský byznys“ lokální ZTE zajímá. „Dříve jsme se soustředili na technologii UMTS, pak jsme se zaměřili především na LTE, což je budoucnost datových přenosů v mobilních sítích. Máme své technologie ve Švédsku, Dánsku, Nizozemsku, Belgii, ale i v Polsku či Maďarsku a rádi bychom se podíleli na stavbě některé LTE sítě i zde. Nicméně aukce kmitočtů, potřebných pro vybudování sítí nové generace, je velká finanční hra a vážně netuším, jak dopadne,“ dodává.
I proto se hodlá soustředit na terminálový byznys, tedy chytré mobily, modemy pro internetové připojení a nově také tablety. „Zatím je v Česku prodáváme výhradně pod značkou Vodafonu a zvažujeme, zda je v příštím roce uvést na místní trh i jako vlastní brand,“ říká L. Fu s tím, že měsíční prodeje tabletů dosahují 600 až 700 kusů a průběžně rostou. Díky tabletům by mělo ZTE letos prodat asi 100 tisíc chytrých zařízení, přičemž plány pro příští rok počítají se zhruba čtvrtinovým nárůstem. „V posledních dvou letech jsme rostli o 20 procent ročně, což je minimum, které bychom chtěli i do budoucna udržet. Čtvrtinový nárůst je ambiciózní i splnitelný,“ soudí šéf českého ZTE.
Ředitel specializovaného obchodu Sunnysoft Martin Strouhal je však toho názoru, že firma musí zapracovat na jménu značky a rychlejším vývoji nových modelů. „Hlavním benefitem ZTE je atraktivní cena, ale design některých přístrojů působí moc levně a také výbavu má nově přicházející konkurence leckdy lepší. Proto si myslím, že firma musí více diferencovat portfolio a výrazněji budovat značku. Pouze nízká cena v dnešní silné konkurenci nepomůže,“ soudí Strouhal. Majitel obchodu InterNETmania.cz Roman Novotný však oponuje: „Stále platí rčení, že cena je pro českého zákazníka až na prvním místě. A když se společnost ZTE se svým bleskovým růstem prodejů v celosvětovém měřítku dokázala rychle vyšvihnout do silné pětky, nevidím důvod, proč by to u nás mělo být jinak. Dokážu si představit, že telefony ZTE mohou v příštích pár letech sesadit Nokii z trůnu telefonu pro typického Čecha.“
O autorovi| Ondřej Hergesell, hergesell@mf.cz