Ruský trh s osobními auty spadl v lednu o čtvrtinu. Dokonce i Číňané začali přehodnocovat své ambiciózní plány
Představitelé čínských automobilek oznámili, že znovu zváží plány na výstavbu nových závodů v Rusku. Rozhodnutí padne teprve na základě vývoje ruské ekonomiky ve druhém čtvrtletí letošního roku. Číňané přitom ještě loni na moskevském autosalonu oznamovali svoje grandiózní plány; pronajali si tehdy celý jeden sál. Kromě značek Chery, Lifan, Great Wall a Geely, které už na ruském trhu působily, se tu představily další – Haval, Dongfeng, BYD, Brilliance, Changan, FAW.
Teď výrobci z Číny následují jiné automobilky, které buď produkci v Rusku načas zastavily, naposledy francouzský Renault, nebo tam svoje vozy přestaly prodávat, například španělský Seat, americký Dodge nebo tchajwanský Luxgen.
V lednu ruský trh spadl v meziročním srovnání o 24,4 procenta. Podle Asociace evropského byznysu (AEB) zákazníci v Rusku zakoupili o 37 272 aut méně. Podle představitele asociace AEB Joerga Schreibera „nastává po divoké party trudné vystřízlivění“.
Schreiber narážel na to, že koncem roku se prodeje zvedly, protože mnoho Rusů očekávalo, že po Novém roce většina výrobců upraví ceny vozů kvůli churavějícímu rublu. Ten loni ztratil čtyřicet procent své hodnoty. Proto vzali prodejny v prosinci útokem.
Výsledkem bylo 270 600 prodaných nových aut, absolutní rekord všech dob pro tento měsíc. Nakonec ale ani tento poslední atak showroomů nezabránil tomu, aby trh s novými automobily v Rusku loni jako celek nespadl o deset procent.
Chmurné vyhlídky
Příčiny propadu jsou zřejmé: slábnoucí ekonomika, nejistota, sankce západních zemí.
Podle Schreibera se zatím neukázalo, že by geopolitické události měly na trh s automobily přímý vliv, ale ovlivnily inflaci a hlavně uvažování zákazníků. Analytici opatrně předpovídají, že v druhé polovině roku by se snad mohly prodeje vylepšit. A říkají, že by čtyřiadvacetiprocentní propad nemusel být až tak katastrofální. Připomínají rok 2009, kdy se v čase krize, která zasáhla celý svět, propadl trh s novými auty v Rusku o 49 procent.
Jenže tohle asi málokoho uklidní. Už dnes je totiž zřejmé, že mnozí producenti jsou připraveni přestat vyrábět v Rusku některé modely. Budou totiž neprodejné kvůli vyšším cenám. Zvyšování cen nových automobilů (které již nastalo) by se dokonce v závislosti na dalším propadu hodnoty rublu mohlo stát každotýdenní záležitostí.
Až dosud trh s automobily v Rusku po rozpadu Sovětského svazu s menšími přestávkami jen rostl, stal se tak pro výrobce hodně přitažlivým. Ovšem současná recese oslabila kupní sílu Rusů, a navíc se zhoršily i podmínky pro poskytování úvěrů. Nepříliš dobře proto vidí budoucnost také poradenská společnost PricewaterhouseCoopers (PwC). Podle ní prodeje nových aut letos v Rusku spadnou o 25 až 35 procent. V absolutních číslech by to znamenalo, že by se pohybovaly kolem 1,52 až 1,75 milionu vozů (loni 2,5 milionu).
V Rusku vyráběná auta budou podle této poradenské firmy padat méně, jen o deset procent. Výraznější pokles zaznamenají vozy zahraničních značek montované v zemi, které by mohly spadnout o 33 procent. Importovaná auta se ale sníží o drastických 55 procent. PwC se však domnívá, že další očekávané oslabení rublu by mohlo mít překvapivý vedlejší efekt – mohlo by povzbudit výrobce automobilů, kteří dosud v zemi se 143 miliony obyvatel nevyrábějí, aby s tím začali. Ušetřili by tak na clech.
Je zřejmé, že automobilky budou muset letos omezit výrazně výrobu a začít propouštět.
A mnohde se to už děje. I proto šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn zredukoval svoji předpověď pro letošní rok. „V Rusku prodáme 740 tisíc aut, nikoli 780 tisíc, jak jsme plánovali.“ PSA/Peugeot Citroën a Mitsubishi ohlásily, že na dva týdny uzavřou svůj společný výrobní závod v Kaluze, 180 kilometrů jihozápadně od Moskvy.
Krvácející rány
Obavy mají i Ford a General Motors (GM).
Prvně jmenovaný americký výrobce zabředl v Rusku do ohromných problémů. Prodeje vozů s modrým oválem ve znaku spadly v loňském roce o 38 procent. To GM na tom byl o něco lépe, v Rusku mu spadly loni prodeje „jen“ o 26 procent na 189 484 vozů. Přesto začal propouštět a nyní zvažuje, že uzavře na dva měsíce výrobu ve svém závodě v Petrohradu.
Na ruský trh svalují pokles zisku v loňském roce i sesterské jihokorejské automobilky Kia a Hyundai. Jenom ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku totiž ztratil ruský rubl vůči wonu skoro třicet procent hodnoty. Silná korejská měna tak snížila zisky obou výrobců a ti museli upravit ceny svých vozů. Nyní se bojí, že se další zdražení projeví na prodejnosti v příštích měsících. Kia očekává, že kvůli tomu letos poklesne odbyt jejích vozů o 12 procent.
Všechny automobily, které se v lednu probojovaly do první desítky nejprodávanějších, byly vyrobené v Rusku. Stejně tak i ty mladoboleslavské značky. „Nejprodávanějším modelem v lednu byla stejně jako vloni Octavia. Velmi oblíbený je model Rapid, který jsme na ruský trh uvedli na jaře loňského roku. Daří se také modelu Yeti, jeho prodeje v lednu vzrostly o 33 procent,“ komentoval poslední výsledky mluvčí automobilky Škoda Tomáš Kubík.
Škoda si loni vedla překvapivě dobře ve srovnání s dalšími členy koncernu VW. Seat se propadl o děsivých 51 procent, Volkswagen o 18 procent, Audi o šest procent. Mladoboleslavská značka tratila v meziročním srovnání jen čtyři procenta. A překvapivě vyrostla v lednu. „I přes pokles celkového ruského trhu Škoda v lednu meziročně o osm procent vzrostla, dodala zákazníkům 5100 vozů a dále navýšila tržní podíl,“ řekl Kubík. Situace na ruském trhu i nadále však zůstává podle jeho slov složitá a nejistá.
Automobilky PSA/Peugeot Citroën a Mitsubishi ohlásily, že na dva týdny uzavřou svůj společný výrobní závod v ruské Kaluze.
Jak se prodávala auta v Rusku Za leden 2015
O autorovi| Jaroslav Matějka • spolupracovník redakce