Menu Zavřít

Čipy inovují prádelny na byznys 21. století

5. 3. 2019
Autor: archiv Euro

Trh pronájmu pracovních oděvů dosahuje výše přibližně jedné miliardy korun, říká Jana Puškáčová z firmy Elis

Před pár týdny bylo dokončeno spojení společnosti Berendsen se skupinou Elis, díky čemuž se česká pobočka Elis stala jedničkou českého trhu v oblasti pronájmu pracovních oděvů. Rozšiřuje také byznys prádelen.

„Provozujeme dvě velké prádelny ve Velkých Pavlovicích a ve Slavkově u Brna, další v Maďarsku a na Slovensku. V roce 2018 šel náš byznys v České republice nahoru o více než šest procent a naše tržby dosáhly téměř 239 milionů korun,“ říká Jana Puškáčová, generální ředitelka Elis pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko. „Navíc již druhý rok po sobě vykazujeme ziskovost (EBITDA) přes 40 procent,“ dodává regionální šéfka firmy, která v Evropě dává práci skoro 50 tisícům lidí ve 440 provozech.

Jak je velký byznys s pronájmem pracovních oděvů?

Trh pronájmu pracovních oděvů v Česku představuje obrat ve výši přibližně jedné miliardy korun, Elis z toho drží čtvrtinu. I díky akvizici společnosti Berendsen se stal Elis jedničkou na českém trhu. Odhadujeme, že na trhu s touto službou máme penetraci zhruba 30 procent a očekáváme rostoucí poptávku. Své služby v Česku rozvíjíme tak, abychom dokázali komplexně pokrýt veškeré potřeby našich zákazníků v oblasti pracovních oděvů.

V praxi to obnáší, že nakupujeme a následně jim pronajímáme oděvy, součástí servisu je také jejich praní a údržba včetně oprav a distribuce. Zákazník definuje, jaký typ oděvů a pro kolik zaměstnanců potřebuje, jaké má specifické požadavky například na design nebo na frekvenci výměn oděvů. Finančně to celé funguje jako leasing u auta.

Z jakých oborů pocházejí vaši zákazníci?

Mezi naše významné zákazníky v Česku patří potravinářské provozy, například pekárny, obchodní řetězce, masokombináty, nebo také automobilový průmysl a kovovýroba. Specifickou kategorií je farmaceutický a kosmetický průmysl, zdravotnické potřeby nebo pokročilá elektrotechnika. I jejich nejnáročnější požadavky jsme schopni uspokojit v naší slavkovské pobočce, která je jedinou komerční prádelnou v České republice s cleanroomem certifikovaným ve třídě ISO5. A napříč všemi obory bez ohledu na velikost firmy máme zákazníky využívající služby čisticích a hygienických rohoží.

Mění se poptávka zákazníků po službách?

Za poslední roky se významně změnil přístup firem k této službě a poptávka se neustále zvyšuje. Souvisí to jak s celkovými ekonomickými faktory, tak i čistě emotivním vnímáním služeb poskytovaných průmyslovými prádelnami. Firmy se v dnešní době logicky chtějí specializovat na vlastní práci, outsourcovat, ale i důvěra v kvalitu průmyslových prádelen mezi lidmi roste. Dříve měli lidé pocit, že když si pracovní oděv nevyperou sami doma, nevědí, v jakých podmínkách byl zpracován.

Dnes je to přesně naopak. Firmy se nemohou spolehnout na to, že všichni zaměstnanci si oděv doma perou dostatečně často, kvalitně a hygienicky při předepsaných teplotách. A přitom mnohdy na tom závisí kvalita jejich výrobního procesu. A nejde jen o potravinářský průmysl. Moderní průmyslové prádelny jsou dnes velmi čisté a organizované provozy podléhající řadě hygienických norem a certifikacím, často s velkou mírou automatizace. V budování důvěry zákazníků také pomáhají i inovace, které na středoevropský trh zavádíme.

ebf - tip - debata

Prádelenství je tradiční obor, ovlivňují i tento byznys technologie a inovace?

V naší vizi prádelny pro 21. století nás výrazně posunula technologie čipování. Do prádelny přijde sběrný pytel prádla a pracovník jedním zmáčknutím čtečky naskenuje až pět set kusů oděvů najednou. Je to díky UHF čipům, které používáme jako jediní v ČR v pracovních oděvech. Jsou nažehleny či zašity v každém oděvu, a umožňují tak radikální změny v sledování a vyhodnocování životního cyklu prádla. My i zákazník tak máme dokonalý přehled o stavu prádla a jeho opotřebení, takže poškozené kusy průběžně opravujeme či nahrazujeme.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).