Design a inovace v současnosti směřují k cirkulární ekonomice. Tedy k takovému pojetí výrobku, které minimalizuje odpad a umožňuje materiál znovu využít.
Ukázkou nápaditého řešení v rámci cirkulární ekonomiky může být například speciální beton z produkce pražské společnosti ERC-Tech. Jde o materiál, u nějž je až sto procent přírodního kameniva nahrazeno recyklovaným plnivem ze stavebních a demoličních odpadů, jako jsou cihly, střešní krytiny, sanitární keramika nebo běžný beton. Použití plniva z druhotných zdrojů šetří přírodní nerostné suroviny.
Zajímavý přístup zvolili ve Sklárně Janštejn. Tam efektivně řeší otázku vlastního předspotřebního odpadu výrobou tavených barevných skleněných desek Brokisglass, které nabízejí řadu využití v designu i architektuře. Sklárna mívala měsíčně ke dvaceti tunám zbytkových střepů z foukaných skleněných produktů, které nově upcykluje na inovativní materiál. Střepy vrstvené z více barev nelze znovu přidávat do skloviny, neboť by znehodnocovaly barvu a další vlastnosti nově taveného materiálu.
Pěna vyrobená z biomasy
Další ukázkou nápadu, který pomáhá účelnosti výrobku a zároveň je šetrný k přírodě, je pěna Bloom Foam. Jde o pružnou pěnu s příměsí biomasy z řas, jejíž výrobní proces přispívá k vyčištění a obnově přírodních biotopů, které jsou invazivními řasami zamořeny. Tato pěna je použita v nové kolekci H&M Conscious Exclusive v podrážkách bot. Výroba jednoho páru sandálů s touto pěnovou vložkou umožňuje navrácení 112,5 litru čisté vody zpět do přírody. Řasy se sklízejí v Číně a ve Spojených státech.
Na udržitelný design lze získat dotaci
Témata, jako jsou udržitelný design a inovativní materiály v souladu s principy cirkulární ekonomiky, rezonují i na vzdělávacích akcích organizovaných agenturou CzechTrade v rámci projektu Design pro konkurenceschopnost. Ten využívá peněz z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, konkrétně programu Marketing.
CzechTrade připravuje tyto semináře ve spolupráci s pražskou pobočkou mezinárodní sítě knihoven matériO Prague, která sdílí rozsáhlé materiálové know-how v online databázi více než osmi tisíc vzorků. Kromě výukové činnosti v oblasti inovativních materiálů a souvisejících technologií slouží knihovna také jako platforma, která propojuje kreativní obory s vědou, výzkumem a samotnými výrobci materiálů.
Skrze odborné rešerše, vytvořené na míru, pak pomáhá svým klientům hledat nejvhodnější materiálová řešení, a tím jim umožňuje být o krok napřed před konkurencí. Věnuje se také dopadům materiálů na životní prostředí a způsobům, jak v praxi uplatnit principy cirkulární ekonomiky. S knihovnou materiálů matériO úzce souvisí magazín Material Times, který se zaměřuje na tvůrčí svět architektury, materiály a technologie.
Zásadním tématem seminářů jsou právě principy cirkulární ekonomiky. Stát chce motivovat firmy a designéry ke změně pohledu na produkt a jeho výrobu. V první řadě designéři jsou těmi, kteří mohou během inovačních procesů velmi výrazně ovlivnit podobu produktů. Proto je jejich vzdělávání v této oblasti zásadní pro přechod na cirkulární ekonomiku. „Účastníci seminářů, které s agenturou CzechTrade připravujeme, mají možnost se seznámit s případovými studiemi a fyzickými vzorky materiálů. Naši materiáloví konzultanti předkládají konkrétní příklady řešení, jak pozitivně ovlivnit udržitelný rozvoj,“ říká Jan Kolář z matériO Prague.
Autorka je manažerkou projektu Design pro konkurenceschopnost agentury CzechTrade
PDF verze říjnového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení