Menu Zavřít

Čísla mě vždy bavila, ale podnikatelkou jsem spíš z leknutí, říká účetní hvězda sociálních sítí Jana Jáčová

17. 7. 2024
Doba čtení: 4 minuty
Autor: UOL Účetnictví
  • V digitálním světě se Jana Jáčová pohybuje už 20 let, od doby, kdy začala vést klientům online účetnictví. A v posledních třech letech slaví i úspěchy na sociálních sítích, včetně TikToku
  • Prostřednictvím videí zde ukazuje práci účetních v trochu jiném světle a sdílí i různé tipy z oblastí financí a podnikání, ale také příhody z náboru zaměstnanců, které ji zviditelnily nejvíce
  • Realita účetnictví je přesto podle Jáčové stereotypní i v 21. století, což nevyhovuje každému. Částečnou změnu by ale mohl přinést příchod umělé inteligence a dalších technologií, které posunou účetní do role konzultantů

Bořit mýty není jednoduché, obzvlášť v tak démonizovaném oboru, jakým je účetnictví. Najdou se ale tací, kteří se podobných výzev nebojí a snaží se dokázat, že účetní jsou také lidé – třeba prostřednictvím příspěvků na sociálních sítích.

V Česku je průkopníci této disciplíny Jana Jáčová, majitelka společnosti UOL Účetnictví, která se považuje za největšího účetního fandu na světě. Vždycky tomu tak ale prý nebylo. Začínala jako personalistka, a přestože má ekonomické vzdělání a čísla ji vždy bavila, k financím se podle svých slov dostala spíš náhodou.

Outstream Placeholder

„S účetnictvím jsem začala už před 20 lety. Pracovala jsem tehdy jako zaměstnanec ve firmě a měla jsem na starosti personalistiku. Později mi ale v podstatě omylem kvůli restrukturalizaci přibyly i finance. Základy účetnictví jsme se ve škole učili, tak jsem si říkala, že to zkusím, a stala jsem se takovou podnikatelkou z leknutí,“ vzpomíná Jáčová, která tehdy svoji práci dělala spíš pocitově a příliš neřešila byznys plány nebo analýzy. Postupně jí přesto začali přibývat klienti, kterým mimo jiné vyhovovalo i to, že jim účetnictví vedla v digitální podobě.

Od online platformy k sociálním sítím

Funkční online systém našla firma Jáčové už v roce 2004. Patřili tedy k prvním, kdo takovou službu nabízeli, a za poslední léta se pro ně mnoho nezměnilo. Velkým milníkem byl ale rok 2018, kdy se rozhodlo o budování pobočkové sítě. Společník Jáčové se toho účastnit nechtěl, a tak začala s expanzí do dalších měst sama.

„Byli jsme firma se zhruba 800 klienty, která fungovala převážně v Praze a v menší míře také v Ostravě. Hodně jsme investovali do rozvoje technologií, a tak mě napadlo otevřít pobočky i v jiných městech, díky kterým bude možné řádově růst,“ vysvětluje podnikatelka s tím, že vše nebylo tak jednoduché, jak se na začátku zdálo. Přišly neshody s partnery i dluhy, ale v roce 2022 se jí podařilo dostat provozně na nulu. A to i díky sociálním sítím, které začala aktivně využívat.

Svými reklamami boří sociální sítě. A firmy jsou za ně herečce Daňhelové ochotny velmi štědře zaplatit
Přečtěte si také:

Svými reklamami boří sociální sítě. A firmy jsou za ně herečce Daňhelové ochotny velmi štědře zaplatit

„TikTok UOL účetnictví byl spuštěn v roce 2021 a dnes ho sleduje téměř 100 tisíc lidí. A zároveň jsme vidět i na LinkedInu, Instagramu a Facebooku. Zpočátku bylo cílem našich sociálních sítí především edukovat klienty a ukázat jim, co všechno umíme, ale později přibyl i informativní obsah pro širokou veřejnost a také náborová videa pro pobavení,“ popisuje Jáčová a dodává, že uchazeči jsou nejsledovanější a zároveň i nejkontroverznější.

Další preference se pak už liší podle jednotlivých sociálních sítí. Zatímco na TikToku „jedou“ videa zaměřená na sociální dávky, na Instagramu to jsou spíš novinky a trendy v oboru nebo různé tipy pro podnikatele.

Kreativita na sítích, rutina v práci

Zatímco Jáčové kreativita nechybí a s inspirací pro svoji online tvorbu nemá sebemenší problém, každodenní práce v účetnictví je podle ní stále rutinou, která nemusí vyhovovat úplně každému. Upozorňuje na to tedy i uchazeče a studenty na školách, kam často jezdí dělat přednášky zaměřené nejen na účetnictví, ale třeba i na finanční gramotnost a další související témata.

„Inspirace u nás máme pořád dost. Uchazeči, kteří nemají žádnou zpětnou vazbu a chovají se poněkud nevhodně, se nám skutečně hlásí. K tomu nepotřebuju mít nějaké extra nápady, jen vycházím z reality,“ tvrdí účetní hvězda sociálních sítí a doplňuje, že její obor takové lidi přitahuje. Uvědomují si, že jich je nedostatek, a tak nemají zábrany a kladou si podmínky. Samozřejmě ale jen někteří, neboť mnohdy je naopak problém na straně zaměstnavatele.

“Papírové„ účetnictví zanikne do konce dekády. Digitalizace oboru přitáhne mladou krev, říká šéfka This One
Přečtěte si také:

“Papírové„ účetnictví zanikne do konce dekády. Digitalizace oboru přitáhne mladou krev, říká šéfka This One

Sama Jáčová se proto snaží vybírat uchazeče, kterým stereotypní práce nevadí, a navíc sednou do týmu i lidsky. A to platí jak na pražské centrále, tak na pobočkách, jež má dnes firma po celé republice. Přizpůsobuje tomu tedy i vybavení všech pracovišť nebo každoroční teambuilding.

„Sjednocený design poboček je samozřejmostí i kvůli zákazníkovi. My ale máme stejné opravdu vše včetně počítačové myši a podložky pod ni, abychom se nehádali. To samé pak platí pro naše setkání a teambuilding. Každoročně se v prosinci koná vánoční besídka a v září jezdíme na výlet na zámek,“ říká s úsměvem.

EBF24

Kamenné pobočky v době umělé inteligence?

Mnoho lidí v roce 2024 překvapuje hustá síť kamenných poboček, ale Jáčová vidí velký rozdíl mezi Prahou a menšími městy, kde lidé rádi účetní záležitosti vyřizují osobně. A kontakt s realitou je podle ní občas dobré mít i v metropoli, kde se aktuálně někteří klienti snaží přejít na systém umělé inteligence. Ten možná bude účetním časem významně pomáhat a zajistí jim více zakázek i prostoru pro konzultace s klienty, jen nejprve musí fungovat chytře a efektivně.

„V dnešní době vítám do firmy jakoukoliv inteligenci, klidně i umělou. Je ale potřeba si uvědomit, do jaké míry se to aktuálně vyplatí. Pro většinu firem je určitě výhodnější napojit na umělou inteligenci nejdříve svůj hlavní produkt a až potom řešit fakturaci a další provozní záležitosti,“ uzavírá Jáčová.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).