Menu Zavřít

Čísla účtů se přenášet nebudou

11. 8. 2008
Autor: Euro.cz

DISKUSE KOLEM BANKOVNÍCH POPLATKŮ - Lidovci minulý týden vyrukovali do boje proti vysokým bankovním poplatkům. Kritizují jejich netransparentnost a doporučují prosadit přenositelnost čísla účtu. „To ale ani nadále technicky není možné,“ říká Česká bankovní asociace. Ani vysoká politika tedy zřejmě číslo účtu z banky do banky nepřenese.

Bankovní poplatky českých peněžních ústavů jsou v poměru k hrubému domácímu produktu čtvrté nejvyšší v Evropské unii. V oblasti poplatků v Česku podle KDU-ČSL neexistuje transparentní a konkurenceschopné prostředí, které by občanům umožnilo se v této oblasti orientovat. Řešením by podle lidovců neměla být silnější regulace, ale veřejná diskuze, podpora vzdělávání nebo prosazení přenositelnosti čísel kont při změně banky.

„Chceme otevřít celospolečenskou diskuzi, bez níž nelze dosáhnout v oblasti poplatků zásadního zlepšení,“ řekl první místopředseda KDU-ČSL Roman Línek. Podle europoslankyně za KDU-ČSL Zuzany Roithové jsou poplatky v Česku vysoké, protože mezi bankami nefunguje dobře konkurence.

Volební kampaň začíná?

Oficiální kampaň před říjnovými volbami do Senátu a krajských zastupitelstev ještě nezačala, ale lidovci zjevně vytahují oblíbené téma k diskuzi v tuto dobu nikoliv náhodou. Ani si nedali práci je alespoň trochu zaktualizovat. Jakoby totiž z oka vypadlo některým tvrzením, která ještě v době, kdy byl ministrem financí Bohuslav Sobotka, zveřejňoval jeho náměstek Tomáš Prouza, který nyní pracuje u finanční společnosti Partners. Ovšem jeho plány na regulaci bankovního trhu a přenositelnost účtů narazily na zákonná omezení a prakticky zmizely ze stolu ministerstva financí. Prouza vyzýval k zavedení přenositelnosti čísel účtů nebo požadoval sjednocení terminologie ceníků bankovních služeb tak, aby byly srovnatelné.

Česká bankovní asociace (ČBA) ve svém prohlášení upozorňuje na to, že technicky velmi pravděpodobně ani nadále není a nebude přenositelnost bankovního účtu včetně jeho čísla možná. Jak upozorňuje, shodou okolností se právě nyní blíží ke konci důležitá jednání na toto téma mezi Evropskou komisí a zástupci celoevropské bankovní industrie sdružené v EBIC. „Jejich výsledkem bude pravděpodobně upuštění od požadavku přenosu čísel účtů z důvodů velkých technických problémů a neadekvátnosti nákladů. Česká bankovní asociace už má připravený a se členy projednaný návrh standardu bankovních aktivit k převodu účtu, který bude dopracován v září podle konečných výsledků uvedeného jednání a v říjnu letošního roku by měl být zveřejněn,“ uvádí ve svém asociace.

Nejlepší regulaci prý vytvoří trh

Asociace naopak souhlasí s názorem lidovců v tom, že nejlepší formou regulace je fungující tržní prostředí.„Administrativní zásahy jsou na místě tam, kde tržní prostředí nefunguje. Na českém trhu působí několik desítek peněžních ústavů, z nichž dobrá třetina nabízí celé spektrum služeb pro fyzické osoby,“ konstatuje prezident asociace Jiří Kunert.

Upozorňuje na to, že ačkoliv více či méně intenzivní diskuze o bankovních poplatcích a jejich výši probíhá už několik let, nemůže být předmětem jednání asociace, jak by si zřejmě lidovci přáli, ani nemůže být z její strany komentována, a to s ohledem na stanovy asociace.

Pod gescí ČBA již byly spuštěny webové stránky finančního vzdělávání jako výsledek společného projektu s ministerstvem financí a Českou národní bankou. Na nich lze najít vysvětlující základní pojmy a produkty na finančním trhu. Dosavadní čísla vykazují návštěvu těchto stránek v řádu desítek tisíc měsíčně.

Veřejná diskuze on-line

Veřejnou diskuzi na téma poplatků bank již několik let vede server www.bankovnipoplatky.com. K jeho úspěšným projektům patří každoroční hlasování o nejabsurdnější poplatek. Aktivity serveru podle jeho provozovatele Patrika Nachera pomohly k tomu, že část bank nejkritizovanější poplatky skutečně zrušila. Většina z nich například zrušila mimořádně absurdní poplatek za příchozí platbu.

bitcoin_skoleni

Podle  Roithové  mohou lidé podávat podněty na téma výše bankovních poplatků k šetření Evropské komisi. Ta může podle ní začít šetřit stížnosti lidí poté, co k ní podají svůj podnět.

Na téma nízké přehlednosti sazebníků a bankovních služeb chce Nacher tento týden na svém webu prezentovat náklady běžného bankovního klienta a pořadí bank. „Již nyní mohu prozradit, že jsme jednotlivé sazebníky zkoumali několik dnů a ve více než padesáti procentech případů jsme se lišili ve výpočtech při předem daných kritériích. Kromě samotných výsledků je jedno zjištění tedy zřejmé – pro laiky je v praxi takřka nemožné porovnávat nabídky jednotlivých bankovních ústavů,“ upozorňuje Nacher. Banky navíc často vážou jednu službu objednáním druhé či zakoupením balíčkových účtů. To samozřejmě porovnávání dále komplikuje.

  • Našli jste v článku chybu?