Firmy bojují proti krádežím benzinu
Provozovatelé čerpacích stanic mají starosti. Cestou z rafinerie se jim často ztrácejí benzin i nafta. „Krádeže pohonných hmot považujeme za závažný problém. Jedním z kritických bodů je přeprava,“ sdělil týdeníku EURO generální ředitel společnosti Benzina David Thoma. Odborníci odhadují, že cestou k pumpě se v České republice takto ročně ztratí pohonné látky za desítky milionů korun. S tím souhlasí i Thoma: „Je to jen hrubý odhad, přesná čísla nelze určit.“
Boj s mafií.
„Potírání krádeží benzinu a nafty lze přirovnat k boji proti mafii. Část ztracených pohonných hmot mají na svědomí jednotlivci, někdy ale i dobře organizované skupiny, při jejichž zadržení zasahuje policie v kuklách,“ sdělil šéf firmy vlastnící síť čerpacích stanic, který si s ohledem na citlivost tématu nepřál být jmenován. O krádežích pohonných hmot již několikrát jednala i Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). „Na jednom setkání jsme informovali představenstvo, že se nám podařilo zachytit a zdokumentovat krádež pohonných hmot. Případ jsme předali policii,“ sdělil týdeníku EURO místopředseda představenstva ČAPPO a generální ředitel společnosti Shell Pavel Šenych. Zloděje se podařilo chytit v Praze-Čakovicích. Firma až do uzavření vyšetřování nechce k případu zveřejňovat podrobné informace. „Podobná krádež je celospolečensky nebezpečná. Manipulovalo se při ní mimo jiné s hořlavým materiálem, a tak byly ohroženy životy lidí i životní prostředí,“ upozornil Šenych. Podobně „divoký“ průběh měl i případ nedaleko Brna, při němž musela zasahovat policejní jednotka v kuklách.
Těžká kontrola.
Zabezpečení proti krádežím vyžaduje mnohamilionové investice do vozového parku přepravních firem. „Máme vlastní autodopravu, jednotlivé vozy kontrolujeme třeba i prostřednictvím satelitů,“ sdělil Thoma. Benzina tak monitoruje nejen trasu cisteren, ale je schopna určit i místa, na nichž vozidlo zastavilo. Tím ovšem výčet bezpečnostních prvků nekončí. Vozy Benziny jsou vybaveny například i digitálními měřáky stáčení, teplotními kompenzátory a elektronickým měřením hladiny. Posledně jmenované zařízení je schopné určit, kolik je v cisterně pohonných hmot s přesností na litry. „Dříve se aktuální stav zjišťoval tyčí a přepočítával dle tabulek, což mohlo vést ke ztrátám,“ tvrdí Thoma. Vybavit cisternu elektronickým měřením hladiny je poměrně drahé. U jednoho vozidla se investice pohybují v řádech stovek tisíc korun, ale vyplatí se. „Podařilo se zamezit krádežím velkého rozsahu, při nichž mizely ještě před několika lety tisíce litrů pohonných hmot. Tehdy to pro zloděje nebyl problém. Teď se krade v objemech kolem dvaceti litrů. Rafinovanost zlodějů ale roste, na to musí reagovat i naši kontroloři,“ dodal Thoma.
Společnost Shell si na přepravu pohonných hmot najímá distribuční firmu. „Nemáme tak stoprocentní kontrolu nad jejich vozy, ale snažíme se jim pomoci všemi dostupnými prostředky,“ konstatuje Šenych. Shell má ale vlastní přepravu LPG a propan-butanu. „Všech deset vozů sledujeme prostřednictvím satelitu. Zabezpečit ale tímto způsobem našich deset cisteren je poměrně nákladné,“ dodal šéf společnosti Shell.
Na přepravu ve většině firem dohlíží i speciální kontrolní týmy.“Na tuto činnost máme vyčleněno kolem deseti lidí, pracují částečně v utajení,“ sdělil zástupce jedné ze společností.