Divoké retro s vynikajícím stylem a skvělými jízdními vlastnostmi
Představovat Česko jako automobilovou velmoc v Evropě by bylo nošením uhlí do dolu. Nicméně málokdo ví, kolik značek osobních vozů zdejší provenience zahrnuje. Tedy počítejme: Škoda Auto, Peugeot, Citroën, Toyota, Hyundai – a chtělo by se končit. Jenže tu působí ještě nejméně dvě zajímavé automobilky: Gordon a Kaipan. Obě jsou to vlastně manufaktury; žádné precizní strojové linky nebo lakovny, kde se dělníci v montérkách hádají o mikrony tloušťky barvy, raději nečekejme. To však neznamená, že by jejich produkty hrály druhou ligu. Naopak. Ohledně designu a jízdních vlastností jsou na úplné špičce domácí automobilové produkce.
Možnost vyzkoušet si model Kaipan 57, vlajkovou loď automobilky, která sídlí v severočeské Smržovce, přišla s výměnou zimních pneumatik za letní vhod. Přeci jen letní gumy jsou pro zážitky za volantem vstřícnější. Ale o tom později. Nejprve bude vhodnější zmínit se o neobvyklém distribučním modelu, který Kaipan pro své vozy zvolil. Za prvé je možné si koupit kompletní vůz jako v každém jiném showroomu. Jenže je tu i za druhé, a to je ta výrazně zajímavější varianta. Automobilka dodá v krabicích jen díly, jejichž počet závisí na zvoleném druhu stavebnice a zaplacené ceně; a pak už jen vlastníma rukama do toho. Zhruba za půl roku až rok v domácí dílně povstane pan Originál. Jedinečné auto doplněné o vlastní designové prvky, prostě stoprocentní model podle představy majitele.
Testovaný vůz byl standardní Kaipan 57, jehož původní motor 1,8 T z produkce VW vlivem čipu nabyl výkonu na celkových 180 koní. Ke slovu se dostala také redukční karbonová dieta, která homologovaným 820 kilogramům uzmula bezmála metrák hmoty. V poměru hmotnost/výkon strčí tohle auto s přehledem do kapsy i Porsche 911. Kaipan 57 je vlastně replikou slavného Lotusu Seven, který dodnes vyrábí společnost Caterham pod svým jménem. Produkt šikovných severočeských „ručiček“ si se slavnějším vzorem nezadá. Retro styl a absolutní jednoduchost plechové desky „interiéru“ dávají řidiči jasno – s tímto autem se jezdí, nejde o kombík, jehož primárním posláním je přepravit panelákový 3+1 i s rodinou za čtyři litry nafty na sto kilometrů. Žádné rádio, žádná klimatizace ani elektronika. Neexistuje tu nic jako ABS, ASR, MSR, NSR či DDR, jen řidič a téměř dvě stě syrových a divokých koní na zadní nápravě jako pírko lehkého sporťáku. Jen opravdu široký rozchod, nizoučké těžiště a velmi dobré pneumatiky jsou odpovědné za to, že se s autem nemusí bát vyrazit ani ten, kdo ještě neokusil opojný pocit z projetí zatáčky řízené plynem, nikoliv volantem.
Tento vůz má vlastně dvě diametrálně odlišné tváře. Buďto lze korzovat krajinou s větrem ve vlasech, v poklidu odhadovat mezní úhly vykroucení lidské krční páteře ostatních účastníků nedělní silniční siesty, anebo lze kývnout na výzvu věčně našeptávajícího motoru a sešlápnout plyn až na podlahu. Motor osmnáctistovka, jenž byl během aktivního života ve vozech koncernu VW terčem kritiky, přišel vlivem nízké hmotnosti kaipanu o všechna negativa. Chová se pružně, spektrum využitelných otáček je více než dostatečné a turboefekt téměř nevidno. Zmíněný široký rozchod a nízké těžiště dávají vozu jízdní vlastnosti motokáry a kdyby byl na zadní nápravu větší aerodynamický přítlak, auto by na okresních cestách poráželo možná i vozy v ceně stometrového pražského bytu.
klady
jedinečnost
design
jízdní vlastnosti
zápory
náročná stavba
Tabulka:
Kaipan 57
Motor: řadový zážehový čtyřválec
Obsah: 1781 ccm
Max. výkon: 110 kW
Převodovka: manuální pětistupňová
Max. rychlost: 185 km
Zrychlení 0–100 km/h: 5,8 s.
Spotřeba: 7,2 l/100 km kombinovaná
Cena: na klíč 1 190 000,–