Menu Zavřít

Čistší a zelenější naftový pohon

14. 2. 2006
Autor: Euro.cz

Nový motor Daimleru překonává hybridní pohon výkonem a spotřebou, nikoli však cenou

Naftové motory jsou už dlouho v Evropě velkou módou. Vozidla jsou výkonná, palivo, které je pohání, je poměrně levné a na jeden galon (3,785 l) ujedou více než 60 kilometrů. Ve Spojených státech, kde lidé od 70. let minulého století ještě nezapomněli na dieselové automobily chrlící oblaka sazí, se ale naftové motory nikdy skutečně neuchytily. DaimlerChrysler se přesto pokouší tento léta přetrvávající obraz napravit. Konstruktéři firmy vyvinuli novou technologii, díky které bude spalování nafty stejně čisté jako spalování benzinu. Kromě toho firma Daimler nedávno oznámila, že svůj výfukový systém pro dieselové motory ve Spojených státech představí v nejnovějších modelech Mercedes sedan třídy E.
Systém společnosti Daimler pod názvem BlueTec využívá katalytický konvertor a speciální filtry k redukci škodlivých emisí oxidů dusíku. Společnost je přesvědčena, že BlueTec přiměje řidiče ve Spojených státech k přechodu na dieselové motory a stane se čerstvou konkurencí pro motory s hybridním pohonem. Důvod: vozy Mercedes s ekologickými naftovými motory budou levnější než hybridní vozy odpovídající kategorie, zároveň však budou nabízet větší výkon a akceleraci a dojezd až o 40 procent delší než konvenční spalovací motory. Pro Američany, kteří milují velké a terénní vozy, je to velké lákadlo. Kromě toho automobil s naftovým motorem zvládne až 500 mil bez tankování.
Produkce dieselových automobilů ve Spojených státech stagnovala, protože těžařské firmy nenabízely ekologicky čistou naftu, kterou vyžaduje legislativa v Evropě. Protože naftové motory ve Spojených státech znečišťují prostředí více než běžné benzinové motory, velké státy, jako Kalifornie nebo New York, odmítají nové naftové vozy registrovat. Během tohoto roku by však federální úřady měly přijít s požadavkem, aby těžařské společnosti přešly na produkci nafty s nízkým obsahem síry, která je v Evropě již dlouho dostupná a která by problém se sazemi odstranila. Společnost Daimler však se svou výfukovou technologií pokročila ještě o krok dopředu. Dokáže totiž vyčistit 80 procent zbývajících emisí oxidu dusíku. Díky tomu a také díky dobrému dojezdu na jeden galon pohonné hmoty se dieselové vozy poprvé v historii Spojených států stanou skutečně zelenou alternativou pro běžné spalovací motory. Generální ředitel společnosti DaimlerChrysler Dieter Zetsche přirovnává řešení kontroly emisí u vozů Mercedes k převratným technologickým objevům ze Silicon Valley. „Chceme, aby se zákazníci na technologii BlueTec vyvinutou pro naftové motory dívali stejně jako na procesory Intel Inside pro počítače,“ říká Zetsche. Zní to jako nesplnitelné přání. Mnozí automobiloví odborníci přesto věří, že nová generace ekologicky čistých dieselových vozů si přízeň Američanů získá a naftové motory se stanou převažující technologií ve výrobě úsporných vozidel. Zatímco automobily s hybridním pohonem dosahují lepší dojezdové vzdálenosti pouze v městském provozu, dieselové vozy mají nižší spotřebu ve všech provozních podmínkách. Společnost J.D. Power & Associates, která se zabývá průzkumem trhu a stejně jako BusinessWeek patří do skupiny The McGraw-Hill Companies, předpovídá, že do roku 2015 vozy s naftovým pohonem zaujmou 11,8 procenta trhu ve Spojených státech, zatímco nyní tvoří jen tři procenta prodejů. „Domníváme se, že se nový motor skutečně chytí, ale nejvíc z toho vytěží Evropané,“ uvádí svůj názor AntHony Pratt, vedoucí analytik v J.D.Power Společnost Daimler není jediná, která si uvědomila, jaká příležitost se naskýtá. Firma Volkswagen, která nyní pracuje na dvou rozdílných ekologicky čistých naftových technologiích, v roce 2005 dokázala zdvojnásobit počet naftových vozů prodaných ve Spojených státech, jenž dosáhl 25 procent celkových prodejů firmy. Volkswagen ve Spojených státech v současnosti prodává modely Jetta, Golf a Beetle. První model s ekologicky čistým naftovým pohonem bude Touareg SUV, který by měl být uveden na trh v letošním roce. Také BMW a Audi výrobu naftových motorů zamýšlejí. Pozadu nechce zůstat ani Nissan a Honda. Pokud dokonce i japonští masoví producenti vloží své síly a znalosti do naftových motorů, budou dieselové vozy v krátké době atraktivní pro mnohem širší okruh zákazníků.

WT100

Uživatelsky příjemné čerpací stanice.

Jak se zdá, společnosti Daimler, která zamýšlí použit technologii BlueTec také pro vozy Chrysler, má proti ostatním náskok. Určité překážky však zatím přetrvávají. Například ta největší - naftařské firmy musí své čerpací stanice vybavit moderními, uživatelsky vhodnějšími čerpadly pro osobní auta. Někteří kritici naftového pohonu poznamenávají, že náklady na zařízení určené k čištění emisí z naftových motorů zvednou přirážku za tato vozidla na úroveň automobilů s hybridním pohonem, a to zejména u menších modelů. Mercedes trvá na tom, že přirážka oproti vozu třídy E s benzinovým pohonem bude nižší než dva tisíce dolarů, zatímco přirážka za hybridní pohon dosahuje nejméně čtyř tisíc dolarů. Dokonce i tato částka navíc by mohla být částečně kompenzována, pokud vláda Spojených států pokročí ve svých plánech nabídnout pro dieselové vozy stejné daňové výhody, jakým se už nyní těší auta s hybridním pohonem. Společnost Toyota Motor na sebe sice strhla pozornost se svým hybridním vozem Prius a jeho efektivitou z hlediska spotřeby, pokud se však nová série ekologicky čistých naftových vozů Daimler uchytí, ta pravá debata o zelené automobilové technologii teprve začne.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?