Citroën rozšířil svébytnou komunitu DS o řadu 4. Zajímavé, tak trochu futuristické vozy, které vybočují ze současného stylového standardu, mají jednoznačně oslovit zákazníky hledající originalitu. I oni budou ale možná řešit dilema, jestli dát přednost spíš živelné, přeplňované benzínové šestnáctistovce, nebo úspornějšímu dieselu. Vyzkoušeli jsme obě varianty.
Foto: Citroën
U citroënů, jejichž typickou dvojitou šipku nahradil emblém DS, jsme si už zvykli na sportovní střih. V případě DS4 na něj upozorňují hlavně boční linie à la kupé, osmnáctipalcová kola nebo třeba chromovaná aplikace pod zadním nárazníkem, která se tváří jako něco mezi difuzorem a zploštělými výfuky. Uvnitř potvrzují sportovní zaměření hliníkové pedály i oblá, do ruky skvěle padnoucí hlavice řadicí páky, ne už ale velký volant nebo vysoký posaz. Také nepříliš objemný zavazadlový prostor s vysoko položenou nakládací hranou, který je daní za svažující se střechu, signalizuje, kdo se o koupi DS4 bude zajímat především. To ostatně dokládá i tamtéž umístěný subwoofer. Zatímco levnější sestřička C4 se snaží zaujmout spíše co největší hodnotou za co nejnižší cenu, DS4 je pro toho, komu jde v první řadě o výjimečnost a styl.
I když v případě třeba zadních dveří si netradiční vzhled vyžádal drobné oběti. Nejdou například stáhnout zadní okna. Zvláštní špičaté zakončení zadního páru dveří také vyžaduje jistou opatrnost při jejich otevírání. Není tak těžké se na špičku „nabodnout“.
Co se funkčního vybavení testovaných vozů týče, nebylo jim co vytknout. Na adaptivní světlomety, signalizaci vozu v mrtvém úhlu, upozornění na nechtěné vybočení z jízdního pruhu, stejně tak jako na clonění vnitřního zpětného zrcátka proti oslnění nebo automatické sklápění zpětných zrcátek při zamčení vozu jsme byli ještě donedávna zvyklí jen u limuzín nejvyšší třídy.
Dámská jízda
DS4 má nejen atraktivní vnějšek, ale i interiér. Citroënu se podařilo navrhnout automobil, který obstojí jako stylový módní doplněk. Zvenku na sebe poutá pozornost nápadnými liniemi, uvnitř zase hýčká pasažéry komfortními sedadly s vyhříváním a masážní funkcí, líbivým čalouněním a zároveň detaily, jako je třeba různé podsvícení displeje palubní desky. Praktickým pomocníkem při nastupování za tmy je pak lampička osvětlující prostor dveří.
Kateřina Pospíšilová
Jak jezdí
Přeplňovaná šestnáctka je opravdu silný motor, který táhne vůz neustále kupředu bez ohledu na zařazenou rychlost. Turbo má sice prodlevu, ale právě takovou, abyste se stačili připravit na akceleraci, která vzápětí následuje. Dvousetkoňový výkon dělá vůz subjektivně daleko lehčí, ani brzdy ale nemají s jeho reálnou váhou sebemenší problém. Pohonná jednotka má navíc fantastický zvukový doprovod. Spotřeba kolem devíti litrů při běžné jízdě je únosná. Přes to všechno tahle motorizace svědčí spíš dravější povaze modelu DS3 Racing a Peugeotu RCZ. Tam jí totiž sekunduje i adekvátně nastavený podvozek. DS4 v tomhle směru zaostává: Kvůli nadsazené světlé výšce, jíž se blíží některým crossoverům, ve vyšších rychlostech znatelně plave.
Zdá se tedy, že nafta by mohla být výhodnější volbou. Dvoulitr HDi má dostatek výkonu, v kabině o něm skoro nevíte a spotřeba pod sedm litrů rozhodně potěší. Zato se kvůli vyšší hmotnosti do značné míry vytratí pocit obratnosti a lehkosti. A také samozřejmě nepůsobí tak rozverně jako přeplňovaná jednašestka.
Citroën DS4 2,0 HDi
motor vznětový čtyřválec objem 1 997 cm3
max. výkon 120 kW (163 koní) max. rychlost 212km/h
max. toč. moment 340 N.m z 0 na 100 km/h 8,6 s
spotřeba 5,1 l/100 km cena test. modelu 746 500 Kč
Citroën, který není jako citroën
Jízda s DS4 je v každém případě překvapující. Zvlášť pro ty, kteří mají nějaký vztah k citroënům. Tenhle netradiční crossover totiž doslova zahazuje některé tradiční hodnoty francouzského výrobce. Podvozek je hodně tvrdý. Tento dojem ještě podtrhují obrovská devatenáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami, kvůli nimž víte o každé díře na silnici. Na citroëny je nezvyklé i poměrně přesné a strmé řízení.
A ceny? Je jasné, že DS4 není vyloženě lidové auto. Naopak. Pokud toužíte po stylovce, musíte počítat s tím, že budete muset sáhnout hlouběji do kapsy. U tohoto citroënu potřebujete k pořízení základního modelu s nepřeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou 459 900 korun.