Menu Zavřít

Cla zůstávají, Spojené státy nepokládají nápravné kroky EU za dostatečné

21. 8. 2020
Autor: Airbus

Nekonečný obchodní spor mezi Evropskou unií a Spojenými státy kvůli neoprávněným subvencí francouzské společnosti Airbus bude pokračovat i nadále. Evropská unie sice podnikla dílčí kroky a doufala, že to bude pro Američany dostatečné, avšak neúspěšně. I nadále tak zůstávají v platnosti 15procentní cla na civilní letadla a odvetné 25procentní cla na další evropské výrobky, jako jsou francouzská vína, skotská whiskey, německá káva a další zhruba 100 produktů.

Již od roku 2004 se EU a Spojené státy navzájem obviňují z neoprávněné státní pomoci společnosti Airbus, respektive Boeing, ve snaze zvýhodnit je na světovém trhu. V říjnu loňského roku Světová obchodní organizace (WTO) povolila Američanům jako odvetu za nepovolené subvence Airbusu uvalit cla na evropské výrobky v hodnotě 7,5 miliard dolarů. Americká strana následně zavedla 10procentní cla na civilní letadla a dalších 25 procent na stovku evropských výrobků. Letos březnu byla cla na civilní letadla zvýšena na 15 procent.

V poslední době se EU snažila učinit kroky, které měly vést k ukončení sporů, avšak dle WTO nedošlo k dostatečné nápravě. Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR) proto cla zachoval i nadále. „Evropská unie a členské státy nepodnikly nezbytné kroky, aby splnily podmínky stanovené WTO,“ uvedl Robert Lightizer, šéf USTR. Navzdory pohrůžkám Trumpova administrativa ke stávajícím obchodním omezením nepřidala žádná nová.

Evropské obchodní asociace amerického rozhodnutí litují, podle francouzské federace zastupující výrobců vína a šampaňského tak bude pokračovat trestání francouzských exportérů. Škody sčítá i asociace sdružující výrobce whiskey, podle které klesl export skotské z Evropy do USA o jednu třetinu. Obchodní svazy se zároveň připravují na eskalaci obchodního sporu na podzim, kdy se očekává, že WTO potvrdí odvetná cla ze strany Evropské unie.

Podle vyjádření mluvčího Evropská komise ocenila, že se Spojené státy rozhodly nezvyšovat zavedené obchodní omezení. Zároveň v prohlášení upozorňuje, že dopady koronavirové krize na letecké odvětví učinilo z celého sporu mnohem naléhavější případ. Podle britské ministryně obchodu Liz Trassové by bylo nejlepší, kdyby byla cla zrušena co nejdříve. Trassová uvedla, že obchodní omezení pouze poškozují průmysl a živobytí na obou stranách Atlantiku.

bitcoin školení listopad 24

Na zrušení obchodních omezení nedávno tlačili i američtí
senátoři
z republikánské i demokratické strany. Podle amerických zákonodárců
obchodní omezení v koronavirové krizi poškozují i americké prodejce a distributory.
Avšak USTR jejich návrh na zrušení cel na dovoz jídla, vína a dalších výrobků
odmítl.

  • Našli jste v článku chybu?