Kritika adwaru odhání od firmy investory
Chip Morris řeší dilema. Na jedné straně by tento manažer z investiční společnosti Integral Capital Partners měl instinktivní zájem o část z akcií, které se firma Claria, největší poskytovatel pop-upové reklamy, chystá v nové veřejné emisi vydat. Koneckonců tato firma loni získala na tržbách devadesát milionů dolarů, z čehož byl 34,9 milionu zisk. Pokud se ovšem splní slova kritiků, budou její aktivity už brzo postaveny mimo zákon. “Možná hodnota firmy spadne rázem na nulu, ale pokud pop-upy nezakážou, může svou cenu zvýšit na deseti až dvacetinásobek,” uvažuje Morris.
Claria svým osudem trochu připomíná starý Napster - za pár let z ní buď bude obr, nebo zmizí v propadlišti dějin. Ve svém výkazu americké Komisi pro burzu a cenné papíry (SEC) uvádí oslnivá čísla, ale i děsivý seznam rizikových faktorů, od nového zákona v Utahu, který její podnikání zakazuje, až po navrhovaný federální předpis a žaloby podané půltuctem jiných společností. Americký Kongres zřejmě vydá zákon zavazující firmy, aby jasněji spotřebitele varovaly, než si jejich adware stáhnou.
Žaloby představují mnohem bezprostřednější problém. Jejich podavatelé viní Clarii a její reklamu z porušování pravidel hospodářské soutěže, klamavých obchodních metod a porušování práv ochranných známek odváděním zákazníků z webových stránek žalobce. Prodejní firma L. L. Bean se začala domáhat zastavení těchto aktivit, když zjistila, že uživatelé, kteří si stáhli software od Clarie, uvidí při pokusu o návštěvu internetového obchodu Beanu reklamu na konkurenčního prodejce Eddie Bauer. Právník Beanu Peter Brann tvrdí, že Claria či její inzerenti už několik žalob zažehnali mimosoudním vyrovnáním. Claria odmítla informaci komentovat s odkazem na pravidla SEC, která podobná prohlášení před emisí akcií zakazují.
Jiná adwarová firma ovšem vyhrála jediný spor, který došel až do soudního rozhodnutí. Když se loni v září soudil konkurent Clarie, společnost WhenU.com, se stěhovací firmou UHaul International, federální soudce ve Virginii rozhodl, že reklamy od WhenU neporušily ochranné známky žalobce ani pravidla hospodářské soutěže. Proč? Spotřebitelé totiž souhlasili s tím, že se nechají odlákat od stránek UHaul.com konkurenční reklamou – tím, že si stáhli software od Clarie.
Rozhodnutí z Virginie ovšem není závazné v dalších případech, kdy jde o adware. Vyhlídky Clarie ani nadále nejsou růžové, a možná zbrzdí emisi akcií nebo stlačí jejich cenu. Claria by tím přišla o kapitál potřebný k růstu či nákupu jiných firem. Možná by bylo vhodné počkat, až se mraky přeženou. Pak by investoři věděli, jestli kupují rodinné stříbro, nebo bezcennou bižuterii.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Martin Janda, www.LangPal.com